سیل به آثار تاریخی کرمان خسارت زد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: در بارندگی روزهای اخیر تخریب بنای تاریخی تاکنون نداشته ایم اما بارش ها به برخی اماکن و بناهای تاریخی خسارت وارد کرده است که کارشناسان در حال برآورد خسارت هستند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، مجتبی شفیعی افزود: کارشناسان میراث فرهنگی استان بازدید ها و پایش های منظمی طی چند روز گذشته از اماکن و بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان کرمان داشتند و خسارت وارده به بناهای تاریخی تاکنون بیشتر مربوط به ارگ راین، بعضی از بناهای تاریخی شهر کرمان و شهرستان بافت بوده است.

وی با اشاره به گستردگی سیلاب در جنوب استان کرمان اظهار داشت: در جنوب استان اغلب محوطه های تاریخی و باستانی داریم که تعدادی از آنها دچار آب گرفتگی شده اند که با فرو نشست آب و سیلاب میزان خسارت وارده شده مشخص می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: خسارت وارده به اماکن تاریخی با اماکن عادی متفاوت است چون این بناها اگر تخریب شوند یا آسیب ببینند، جز زیان مالی بخشی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور و استان از بین می رود که گاهی قابل جبران نیست.

وی با اشاره به کمبود اعتبار برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی تاکید کرد: متاسفانه در مواقع بحرانی مانند سیل یا زلزله اگر اماکن تاریخی و فرهنگی آسیب ببینند، هیچ اعتبار خاصی برای جبران در نظر گرفته نشده است.

شفیعی ادامه داد: لازم است مسئولان برای استان کرمان که دارای جاذبه های تاریخی و آثار جهانی و ملی زیادی است، در این مواقع اعتبار ویژه ای برای میراث فرهنگی در نظر بگیرند تا کار مرمت و بازسازی موارد آسیب دیده بسرعت انجام شود و شامل مروز زمان و آسیب بیشتر نشود.

وی بیان کرد: درباره ترمیم کاشی های گنبد شاه نعمت الله ولی ماهان کرمان که سال گذشته بر اثر بارندگی خسارت دیده بود، استحکام بخشی بنا انجام شده است و بزودی با بهتر شدن شرایط جوی کاشی های بخش آسیب دیده ترمیم می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=83710
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.