۲۵ پرونده قصاص توسط شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در کرمان منتهی به سازش شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها در کرمان بیش از دو هزار و ۸۰۰ پرونده به سازش منتهی شد که ۲۵ پرونده قصاص بود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها در کرمان بیش از دو هزار و ۸۰۰ پرونده به سازش منتهی شد که ۲۵ پرونده قصاص بود.
به گزارش کرمان نو به نقل از تسنیم، یدالله موحد امروز در نشست هم اندیشی با موضوع مدل تعالی در حوزه توسعه حل اختلاف که با حضور حجت‌الاسلام آذرشین‌فام، مشاور عالی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه و مدیر آموزش و امور فرهنگی این مرکز برگزار شد اظهار داشت: اختیارات دادگستری استان‌ها در ارتباط با شوراهای حل اختلاف باید متناسب با وضعیت آنها باشد.

وی بر تمرکززدایی و افزایش اختیارات در حوزه شوراهای حل اختلاف در استان‌ها تاکید کرد و گفت: با افزایش اختیارات استان‌ها در ارتباط با شوراهای حل اختلاف، می‌توان براساس مدیریت متناسب با اقتضائات محلی تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام داد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به پرهیز از تکثرگرایی و موازی کاری در حوزه شوراهای حل اختلاف بیان کرد: باید سازماندهی سریعی در حوزه‌های داوری، میانجگری و مصلحین و حکمین قرآنی و … ایجاد شود.

وی بر تعیین تکلیف وضعیت استقلال مالی شوراهای حل اختلاف و لزوم یکسان سازی در این حوزه نیز تاکید کرد و گفت: ملزومات شوراهای حل اختلاف نیز نیاز به نوسازی دارد و لازم است که به این حوزه توجه لازم صورت گیرد.

موحد یادآور شد: ظرفیت صلح و سازش در نقاط مختلف متفاوت است و تعیین یک نسخه واحد رای شوراهای حل اختلاف در سطح کشور پاسخگوی نیازهای این حوزه نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ حوزه قضایی در استان کرمان فعال و قریب ۴۰۰ قاضی در این شعب قضایی مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: در کنار حوزه‌های قضایی، ۳۱۱ شعبه شورای حل اختلاف در استان کرمان فعال هستند که از این تعداد ۱۲۷ شعبه حکمی، ۱۰۰ شعبه صلحی و ۸۴ شعبه روستایی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با عنوان اینکه ۹۰۳ نفر عضو شوراهای حل اختلاف استان کرمان هستند، بیان کرد: ۵۱۹ دبیر در شوراهای حل اختلاف استان کرمان فعال بوده که باید به وضعیت کاری و معیشتی آنها توجه لازم انجام شود.

وی با اشاره به آمار عملکرد شوراهای حل اختلاف استان در سال جاری بیان کرد: شوراهای حل اختلاف استان در ابتدای سال جاری ۱۲ هزار و ۷۵۷ پرونده موجودی داشتند و امسال نیز ۱۶۷ هزار و ۷۳۲ فقره پرونده به این شوراها وارد شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: در سال جاری ۱۶۸ هزار و ۳۸۶ فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان مختومه شده که کاهش موجودی را نشان می دهد.

وی به تحقق مصالحه در ۵۲ هزار و ۷۹۲ پرونده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میزان مصالحه انجام شده نسبت به کل پرونده‌ها ۳۱ درصد و نسبت به پرونده‌های قابل صلح و سازش ۴۴ درصد بوده است.

موحد ادامه داد: در حوزه اجرای احکام نیز ۱۱ هزار پرونده جریانی در ابتدای سال جاری وجود داشته و ۳۳ هزار و ۴۸۲ پرونده نیز وارد و در مجموع امسال ۳۵ هزار و ۱۳۵ فقره در این حوزه مختومه شده و بالغ بر دو هزار پرونده از موجودی اجرای احکام شوراهای حل اختلاف کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه توجه خاصی به شعب ویژه زندان‌ها در استان کرمان انجام می‌شود، ادامه داد: در این ارتباط ۱۲ شعبه در زندان‌ها راه‌اندازی شده و در این شعب دو هزار و ۸۲۰ پرونده به سازش منتهی شده و تعداد زندانیان آزاد شده نیز ۷۱۰ نفر بوده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف ویژه زندان در استان کرمان ۲۵ پرونده قصاص را به منتهی به سازش کردند گفت: شوراهای حل اختلاف استان کرمان همواره جزو شوراهای برتر کشور قرار داشته و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه قابل تقدیر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84861
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.