تصمیم‌گیری در مورد تقاطع شرف‌آباد به سه‌شنبه موکول شد


اختلاف نظر کارشناسان بر سر تقاطع شرف‌آباد

در نشست بررسی احداث تقاطع غیرهمسطح شرف آباد که با حضور کارشناسان ترافیک و شهرسازی و اعضای شورای شهر برگزار شد، مباحث مختلفی از جمله حفظ چراغ قرمز و اصلاح هندسی تقاطع، بستن تقاطع شرف آباد و حذف چراغ قرمز، اصلاح هندسی و احداث دوربرگردان و تقاطع غیرهمسطح مطرح شد.

کرمان‌نو – در نشست بررسی احداث تقاطع غیرهمسطح شرف آباد که با حضور کارشناسان ترافیک و شهرسازی و اعضای شورای شهر برگزار شد، مباحث مختلفی از جمله حفظ چراغ قرمز و اصلاح هندسی تقاطع، بستن تقاطع شرف آباد و حذف چراغ قرمز، اصلاح هندسی و احداث دوربرگردان و تقاطع غیرهمسطح مطرح شد.
در نهایت اما تصمیم نهایی با رای‌گیری اعضا به نشست فوق‌العاده دیگری در روز آینده موکول شد.
نشست را کوروش افضلی شهرساز و استاد دانشگاه شروع کرد. افضلی با اشاره به اینکه احداث این تقاطع به لحاظ شهرسازی مشکلات زیادی دارد گفت:«اگر یک شبکه ارتباطی گسترده را در نظر بگیریم اینجا غیرهمسطح می‌خواهد، اما اگر آسیب‌هایی که بدنه اطراف وارد می‌شود را در نظر بگیریم می‌توان فکر بیشتری کرد.»
امینی زاده عضو شورای شهر که به نظر می‌رسد مخالف احداث این تقاطع غیرهمسطح است، سوالی از کارشناسان مطرح کرد: «سوال این است که این تقاطع که در طرح جامع ترافیکی شهر نیست و طرح جامع آینده هم حدودا دو سال دیگه به نتیجه می‌رسد، مگر مبنای تصمیم‌گیری طرح جامع نیست؟»

حاشیه شهر همیشه می‌خواهد به شهر متصل شود
دکتر مریم فدایی شهرساز و استاد دانشگاه در خصوص این تقاطع توضیح داد: «اینکه این سه‌راه تبدیل به تقاطع شده است، موضوعی است که همیشه پیش می‌آید. یعنی همیشه حاشیه شهر می‌خواهد به مرکز شهر وارد شود و با کمک نهاد قدرت این کار را می‌کند. این تقاطع ۸ جهت حرکت دارد و فقط یک حرکتش با اصلاح هندسی قابل حل نیست و آن هم حرکت از شرف‌آباد به جهاد است. به نظر شما ورود شرف آباد به جهاد درست است؟»
او ادامه داد: «در شهرسازی می‌گوییم به خودرو نباید خوش بگذرد در قدیم هم شهرها دروازه داشتند و نمی‌شود از خارج از شهر ناگهان خودرو وارد خصوصی‌ترین خیابان شهر شود. بافت محله‌ای انتهای جهاد بسیار سنتی است و این تقاطع به خیابان جهاد آسیب خواهد زد.»
مریم فدایی گفت:« قبل از تقاطع آزادی و پل ۹ دی همه راضی بودند اما بعد متوجه شدند که چه اتفاقی افتاده است.
مشاور طوری تحلیل کرده است که طرحش قبول شود. در این طرح بررسی‌های مورد نیاز انجام نشده است. چه دلیلی دارد کسی که ماشین شخصی دارد با بودجه دولتی بهش خوش بگذرد؟»

با غیرهمسطح‌سازی مشکل ترافیک حل نمی‌شود
دکتر ندیمی کارشناس ترافیک، هم با نقد راهکار ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح گفت: «مگر با این نگاه که برای همه موارد بن‌بست ترافیکی، تقاطع غیرهمسطح بزنیم، مشکل را در تهران حل کردیم؟ اتوبان صدر دو طبقه شد، حالا سه طبقه هم بشود، مگر مشکل حل می‌شود؟»
ندیمی ادامه داد: «همیشه می‌شنویم که شهرداری دچار مشکل مالی است. آیا شهروندان می‌توانند راحت به اتوبوس دسترسی پیدا کنند؟ الان دانشگاه باز شده و دانشجو به شدت در حمل و نقل مشکل دارند.به شکل موضعی شاید طرح جامع بگوید این تقاطع نیاز به غیرهمسطح دارد، اما اولویت باید مشخص باشد. حتی اگر بحث مالی هم مطرح نباشد و با تهاتر زمین حل شود، باز هم به عنوان شهروند برایمان سوال ایجاد می‌شود.»

هرچه با ماشین مخالف باشیم بازهم باید رینگ شهر آزاد شود
دکتر رامین ارجمند عضو شورای شهر سابق و شهرساز، نفر بعدی بود که در جلسه صحبت کرد. او نگاهی تاریخی به موضوع داشت و گفت: «دوستان در مورد زمان حال صحبت می‌کنند و من باید تاریخچه‌ای را توضیح دهم. »
ارجمند ادامه داد: «بحث آزادسازی رینگ شهر کرمان در تمام آیین‌نامه‌ها هرچقدر که با ماشین مخالف باشیم باید انجام شود.
او افزود: در ابتدای داستان شهرداری یک تقاطع همسطح را ارائه کرد که با دوربرگردان انجام می‌شد. بعد به این نتیجه رسیدیم که مشاور بگیریم و بعد مشاور گفت دوربرگردان خیلی بدتر از وضع موجود است.»
ارجمند افزود:« نقد راحت است اما دادن راه حل مهم است. اینکه خانم فدایی می‌گوید تقاطع را ببندیم می توانیم آزمایش کنیم. من فکر می‌کنم نارضایتی زیادی پیش بیاید .همانطور که تجربه‌اش را نیز داریم من خواهش میکنم خیلی آکادمیک فکر نکنیم و به بحث‌های اجرایی هم اهمیت دهیم.»

دکتر عسکری کارشناس ترافیک نیز با فدایی موافق بود. او گفت:« با خانم فدایی موافق هستم که تقاطع را ببندیم تا هم رینگ آزاد شود و هم منتظر مطالعات طرح جامع بمانیم.»

نماینده شرکت مشاوره‌ی گارنو که مسوولیت مطالعات و مدلسازی تقاطع شرف آباد را به عهده داشته است در پاسخ به ایده بستن تقاطع توضیح داد«: در صورت بستن تقاطع شرف‌آباد ترافیک به پل کوثر می‌ریزد که اصلا منطقی نیست زیرا ظرفیت ترافیکی پل کوثر جوابگو نیست.»
پس از بررسی نظر مریم فدایی که بسته شدن تقاطع بود، حسین چناریان به این نظر واکنش نشان داد گفت:«ما مسئول زندگی روح روان مردم هستیم. ما هرچه بتوانیم مدت سفر را کمتر و مطلوب کنیم زندگی‌شان را راحت‌تر کردیم. اگر بگوییم هر چه به سر مردم بیاید به ما ارتباطی ندارد که انصاف و علم نیست. ما باید به نیاز مردم پاسخ دهیم.»
محمد امینی‌زاده عضو دیگر شورای شهر در پاسخ به چناریان گفت: «اینکه می‌خواهیم نیازهای مردم را پاسخ دهیم شکی نیست اما اینکه این نیاز را کارشناسانه یا عوامانه پاسخ دهیم مهم است. در طرح تفصیلی در ۳ کیلومتر ۳ تا پل پیش بینی شده است این چه طور مطالعه و طرح تفصیلی است؟»
محمدرضا کمساری سخنگوی شورای شهر نیز در این خصوص گفت:« ما می‌خواهیم برای ۳۰۰ میلیارد تومان پول مردم تصمیم بگیریم و می‌توان گفت‌وگو و جلسات را تکرار کرد.»

تا تکمیل مطالعات برای تصمیم‌گیری صبر می‌کنیم
شهردار کرمان در پایان جلسه با جمع‌بندی نظرات کارشناسان و شرکت مشاور نظرش در خصوص احداث تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد را بیان کرد. شهردار کرمان گفت:«اگر بر سر تمام پروژه‌های بزرگ شهر کرمان این چنین جلسه‌ای گذاشته می‌شد بسیاری از مشکلات کم میشد. »
شعرباف با تاکید بر اینکه بسیاری از دلایل ساخت تقاطع غیرهمسطح در کرمان مسایل فنی نبوده است، گفت:« اینکه یک پل ساز خوب کنار دست شهردار باشد که تهاتر می‌کند، کار را زود انجام می‌دهد باعث می‌شود که همه وسوسه شوند و برای دکمه کت بدوزیم.»
شهردار با اشاره به اینکه مطالعات شرکت مشاور ناقص است گفت:« گناهی به شرکت مشاوره گارنو وارد نیست، به گارنو گفته شده است که برای ساخت تقاطع مطالعه انجام دهد. اما در این شبیه سازی‌ها مطالعات اجتماعی و مبدا مقصد وجود ندارد و کار مشکلی هم نیست. مطالعات اقتصادی و تملک هم برای ۲۴ آذر مشخص نیست.»
او ادامه داد: « این مجموعه کمربندی نیست و چه بخواهیم یا نخواهیم نقش اجتماعی در شهر بازی می‌کند. اینکه در این تقاطع یک پارک وجود دارد یعنی باید این نقطه را اجتماعی دید و جنسش با آیین نامه شریانی درجه یک متفاوت است.»
شهردار با اشاره به وجود راه‌های مختلف و عدم مطالعه تمامی امکان‌ها افزود:« اینکه الان مطرح می‌شود ورود به جهاد حذف شود یا در سطح مشکل حل شود مطالعه و مدلسازی نشده است. و الان چیزی که در دست داریم این است که در طرح جامع نیامده و اطلاعات مال سال ۹۳ تا ۹۵ است و در بهترین حالت شبیه‌سازی‌ها مربوط به این داده‌هاست. اولویت بندی هم نسبت به تقاطع‌های دیگر ترافیکی این شهر انجام نشده است.»
شعرباف در نهایت گفت:«نظر من این است که این میزان داده برای ساخت یک تقاطع با ۳۰۰ میلیارد تومان پول کفایت نمی‌کند بهرحال با این پول می‌شود ناوگان اتوبوسرانی کرمان را نوسازی کرد و حداقل تا زمانی که مطمئن نباشیم که مطالعات کامل نیست تصمیم‌گیری را به تکمیل مطالعات موکول می‌کنیم.»
در نهایت رای گیری نهایی برای احداث تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد به فردا سه‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه موکول شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=87731
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.