پاساژ ستاره کرمان خطر آنی ندارد/دادستان: ورود قضایی به ساختمان‌های ناایمن ادامه می‌یابد

همزمان با پایان مهلت تعیین شده برای اظهارنظر درباره سازه ساختمان مرکز تجاری ستاره کرمان که طی روزهای اخیر عکس های شکاف در آن خبرساز بوده، دادستان نشستی با حضور متولیان گذاشت و ضمن بیان وضعیت این پاساژ که به گفته او خطر آنی ندارد درباره وضعیت ساختمان های ناایمن شهر نیز توضیحاتی داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، دادخدا سالاری دادستان مرکز استان کرمان روز چهارشنبه در نشست بررسی و تعیین تکلیف ساختمان های ناایمن استان کرمان افزود: بنا بر اعلام سازمان نظام مهندسی کرمان مجتمع تجاری ستاره کرمان که دغدغه مردم است، خطر آنی ندارد اما بخش هایی از آن نیاز به پلمب و غیر فعال شدن دارد که دستورات لازم توسط قاضی پرونده صادر می شود.

وی با تاکید بر اینکه کل سازه مجتمع ستاره کرمان مشکل ندارد گفت: اما بخشی از آن سازه ناایمن است.

۲ روز پیش انتشار عکسی از شکاف ایجاد شده در پاساژ ستاره کرمان سبب ایجاد هراس عمومی در جامعه شده بود و دادستان نیز ساعتی پس از انتشار این مطالب در شبکه های اجتماعی به همراه مسئولان متولی از مرکز تجاری مذکور بازدید به عمل آورد و اعلام شد که تا ۴۸ ساعت نظر کارشناسی درباره وضعیت ساختمان اعلام می شود.

دادستان کرمان در ادامه این نشست افزود: مقاوم سازی ساختمان ها در استان کرمان وجود دارد و به عنوان مدعی العموم نیز پیگیر موضوع هستیم و در این زمینه حرکت می کنیم.

وی ابراز داشت: شمار ساختمان ها و مجتمع های عمومی ناایمن کرمان احصا و در صورت نیاز مقاوم سازی صورت می گیرد؛ تعداد این ساختمان ها تا ۲ هفته مشخص می شود.

تعیین قاضی ویژه

سالاری در ادامه تاکید کرد: قاضی ویژه برای پرونده بررسی ایمنی ساختمان‌های کرمان تعیین شده و جاهایی که ضرورت دارد، حکم به پلمب و غیر فعال شدن ساختمان صادر می شود  اما این حکم مشروط به اظهارنظر کارشناسان شهرداری و نظام مهندسی است.

وی اظهار داشت: ورود دادستانی کرمان به ساختمان های ناایمن از مجتمع تجاری ستاره کرمان آغاز شده اما منحصر به آن نمی ماند و ادامه می یابد زیرا دغدغه مردم است.

سالاری تصریح کرد: نباید به سمتی برویم که حادثه ای مشابه متروپل آبادان در کرمان رخ دهد چرا باید به توصیه ها توجه نکرد تا منجر به حادثه آبادان شود؟

وی با تاکید بر اینکه باید پیشگیری انجام دهیم که شاهد این حوادث نباشیم افزود: ساختمان های بلندمرتبه کرمان توجه و نظارت بیشتری را می طلبند.

دادستان کرمان در ادامه ضمن اعلام حمایت از سازمان های ناظر در زمینه حفظ ایمنی ساختمان ها و آسایش و امنیت مردم گفت: ناظران وظایف خود را انجام دهند و در این زمینه هرکاری باید از مجرای قانونی عبور کند؛ نباید راه میانبر برویم.

بخاطر حفظ منافع مردم ایستاده ایم

وی اضافه کرد: نتیجه حادثه متروپل این شد که کل نظام را درگیر کرده است؛ بخاطر منافع مردم ایستاده ایم، خبرنگاران را نیز کمک خود می‌دانیم و یکی از بازوان مدعی العموم هستند.

سالاری افزود: برخی کژی ها و رعایت نشدن قوانین باید در رسانه ها منعکس شود که از آن استقبال می کنیم؛ در مقابل آن البته برخی مطالب ممکن است سبب ایجاد ناامنی شود که باید مراقبت لازم صورت گیرد.

وی یادآور شد: تامین ایمنی ساختمان های عمومی دغدغه ملی است که در استان کرمان ادامه پیدا می کند و در صورت اجرای طرح نظارت و ضمانت اجرا خروجی خوبی خواهد داشت؛ در این حوزه دغدغه های عمومی را پشتیبانی می کنیم.

کاهش تلفات ناشی از کار در کرمان

دادستان کرمان همچنین با بیان اینکه طرح کاهش حوادث ناشی از کار ساختمان های ناایمن را از گذشته در کرمان اجرا کردیم اظهار داشت: در این زمینه کارگروه کاهش سوانح ناشی از کار تشکیل و حتی برخی ساختمان ها پلمب شد؛ در این زمینه معطل تشکیل پرونده نماندیم زیرا حفظ جان مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در این حوزه تعداد فوتی ها را از ١٣ نفر در سال به کمتر از پنج نفر رسانده و در واقع پیشگیری کردیم.

 

نشست در سازه ستاره کرمان جزئی است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان نیز با اشاره به آخرین وضعیت بررسی بازار بزرگ ستاره کرمان از حیث احتمال وجود آب های زیرزمینی به دلیل رشته قنات های قدیمی گفت: یک سری نشست های جزئی در ساختمان مشاهده شد اما سازه و ستون ها ترک خوردگی ندارد.

عباس طوفان تأکید کرد: برای رسیدن به نتیجه قطعی درباره بخش ناایمن بازار ستاره نیازمند انجام کار آزمایشگاهی هستیم.

احصای ساختمان های ناایمن کرمان طی هفته آینده

فرماندار کرمان نیز در این نشست با قدردانی از دادستانی برای ورود سریع به مجتمع تجاری ستاره گفت: براساس مصوبات روزهای گذشته شورای تامین استان و شهرستان کرمان مقرر شد طی ۲ هفته، اگر ساختمانی در شهرستان کرمان وجود دارد که فکر می کنیم از ایمنی کامل برخوردار نیست، گزارش داده شود.

علی بابایی افزود: خلاءها و مشکلات طی ۲ هفته شناسایی و گزارش نهایی به شورای تامین داده می شود؛ این کار در شهرستان ها نیز با پیگیری معاون عمرانی استاندار کرمان و دبیری فرمانداران انجام می شود.

مرحله نگهداری ساختمان مغفول مانده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز گفت: فرایند ساخت و ساز شامل سه مرحله فنی است که پیش از اجرای ساختمان شامل مطالعه و نقشه، در طول اجرا و بررسی صلاحیت و مرحله بعد نگهداری و بهره برداری ساختمان است که مرحله آخر در کشور و استان کرمان مغفول مانده است که می تواند تولید اشکالات فراوانی کند.

علی حاجی زاده افزود: مرحله نگهداری براساس بازرسی مهندسان ناظر باید در زمان خود انجام گیرد تا از مشکلات جلوگیری کند و آب های زیرسطحی و فاضلاب ساختمان باید در طول بهره برداری پروژه رصد شود.

وی ادامه داد: همه اینها در زمان خود باید برسی شود تا مشکل و مخاطره ای نداشته باشیم اما ساختمان مجتمع تجاری ستاره کرمان مسیر قانونی خود را از طریق نظام مهندسی طی نکرده است و موارد مربوط به آن باید توسط اشخاص حقوقی دارای صلاحیت تهیه شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان عنوان کرد: غیر از ساختمان های دولتی، مابقی سازه ها باید این مسیر را طی کنند و ساختمان های دیگری در کرمان وجود دارند که ممکن است به مخاطره ای تبدیل شوند.

وی افزود: در صورتی که افراد صلاحیت دار در طراحی و نظارت برخی سازه ها دخالت می کردند اکنون مشکلات کمتری را در کرمان شاهد بودیم.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: بهسازی ساختمان ها با اهمیت زیاد اکنون در حال انجام است؛ اگر ساختمان مشمول این طرح باشد، این کار صورت می گیرد.

وی بیان کرد: ما در مورد حفظ ایمنی ساختمان های زیادی از مراجع مختلف پیگیری کردیم اما متاسفانه آثار منتج به نتیجه نداشته و ساختمان به همان شرایط پیش رفته و ابزار پایانی ما مراجع قضایی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: وظیفه نظارت عالی خود را در ساختمان‌هایی که قانون را رعایت نکردند و توسط افراد دارای صلاحیت طراحی و احداث نشدند، به روش بازرسی به صورت اتفاقی انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: در این زمینه تمامی ساختمان های شهری مورد بررسی قرار نمی گیرد و فقط پنج درصد ساختمان ها براساس اطلاعات تیم های بازرسی ما با همکاری شهرداری و نظام مهندسی بحث ایمنی را انجام می دهند.

حاجی زاده افزود: مقرر شود از این پس تمامی ساختمان های شهرها و روستاها بدون حضور طراح و ناظر نباید احداث شود و نظارت بر بحث بهره برداری جداست.

وی عنوان کرد: ساختمان های بلندمرتبه ای در کرمان وجود دارند که تابع این شرایط در حال ساخت هستند که از امروز باید فکری برای آنها شود.

ساختمان های ناایمن معرفی شوند

شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: فراخوان دادیم براساس نظرات مردم و مهندسان ساختمان های ناایمن کرمان معرفی شود و تمامی شبهه ها در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

سعید شعرباف افزود: در پروژه مجتمع تجاری ستاره به نظر می رسد مشکل اساسی سازه ای نداشته باشد و ما باید بحث عایق سازی را ( مرتبط با شکاف ایجاد شده) در این مجتمع جلو ببریم.

ساختمان های پس از سال ۹۵ مشکل ندارند

همچنین مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان در ادامه این نشست گفت: سازمان آتش نشانی از سال ٩٢ نظارت بر اماکن عمومی کرمان را انجام می دهد و این اقدام از سال ٩۵ با ابلاغ شهردار وقت کرمان به صورت جدی پیگیری می شود.

ابراهیم بابایی افزود: براساس این ابلاغ از سال ٩۵ ساختمان های در دست احداث از مرحله تهیه نقشه تا بعد به سازمان آتش نشانی مراجعه می کنند.

وی عنوان کرد: سوابق بررسی ساختمان ها در سال٩٢ تا ٩۵ به مقاله ای برای ارتقای میزان ایمنی در ساختمان های عمومی کرمان تبدیل شد زیرا پیش از آن خیلی از ساختمان ها مقوله ایمنی را رعایت نمی کردند و این حوزه متولی هم نداشت.

بابایی گفت: از سال ٩۵ با ابلاغ رسمی در مجموعه شهرداری، ساختمان های بالای پنج طبقه در همه مراحل جدی کار بحث ایمنی را رعایت می کنند و آنها که پایان کار دارند یعنی همه چیز دارند.

وی ادامه داد: فهرست تمامی ساختمان های ناایمن کرمان تحویل دادستانی می شود.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89537
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.