معاون علوم پزشکی بم:


طرح دارویاری، تجویز و مصرف منطقی را محقق می‌کند

کرمان‌نو-معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بم گفت:طرح دارویاری علاوه بر کنترل قاچاق معکوس دارو هدف مهم‌تر و بزرگ‌تر تجویز و مصرف منطقی دارو را دنبال می‌کند تا جلوی بسیاری از تجویزهای افسارگسیخته پزشک یا تجویز خودسرانه بیماران گرفته شود .

به گزارش کرمان‌نو، دکتر صوفیا پورطاهری روز دوشنبه در نشست خبری درباره اجرای طرح کشوری دارویاری بیان‌کرد: قیمت پایین دارو باعث شده بود قاچاق معکوس هم رخ دهد و افراد سودجو داروی یارانه‌ای که توزیع می شد را تهیه می‌کردند و با قیمت بسیار گزاف در کشورهای همسایه می فروختند که حتی برخی اوقات کالای ما از آن کشور صادرات می شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی بم اظهارداشت: با حذف ارز ترجیحی از داروها تصمیم بر آن شد تا این ارز به خود بیمار اختصاص یابد و در مسیر صحیح استفاده شود.

به گفته او با اجرای طرح دارویاری و حذف ارز ترجیحی از داروها قیمت دارو از ۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت اما این تفاوت قیمت به بیمار فشار نمی آورد.

پورطاهری با بیان اینکه این افزایش قیمت مربوط به داروهای تولید داخل است زیرا ارز داروهای خارجی قبلا حذف شده بود اظهارداشت: مهمترین و بهترین روش در طرح دارویاری داشتن نسخه پزشک است و اگر بیمار بدون نسخه به داروخانه مراجعه کند ارز ترجیحی و یارانه شامل بیمار نمی‌شود.

افزایش قیمت دارو جزو تعهدات بیمه و دولت ،نه مردم

او ادامه‌داد: طی رایزنی به عمل آمده با بیمه‌ها مقرر شد افزایش قیمت به صورت افزایش درصد مورد تعهد دارو در بیمه باشد و ستون دیگری نیز تحت عنوان یارانه ارز در نرم افزارها طراحی شد تا این مبلغ افزایش را بیمه‌ها و دولت متقبل شوند و تغییری در پرداختی بیمار صورت نگیرد.

این مسئول خاطرنشان‌کرد: واقعی شدن قیمت دارو تلنگری برای بیمار است تا متوجه شود که دارو یک کالای عادی نیست و نباید به تعداد انبوه خریداری شود.

او توضیح‌داد:همزمان با شروع طرح، تمامی سامانه‌های سازمان غذا و دارو قیمت داروها را بروزرسانی کردند و افزایش قیمت اقلام دارویی که در این طرح تغییر قیمت داشت اعمال شد.

دارو ردیابی می شود

پورطاهری تصریح‌کرد: با اضافه شدن سامانه تی‌تک (سامانه ردیابی)، هر کالایی از ابتدای توزیع ثبت می‌شود و از طریق پرونده الکترونیک بیماران قابل ردیابی است و مشخص می‌شود کدام بیمار چه تعداد دارو از کدام داروخانه دریافت کرده است.

او اضافه نمود: در هیچ جای دنیا بیمه به داروهای فاقد نسخه تعلق نمی‌گیرد اما با مساعدت وزارتخانه یکسری از این داروها به لیست بیمه اضافه شده‌اند و مردم می‌توانند با نسخه معتبر تهیه کنند.

به گفته پورطاهری در این طرح افرادی که بیمه درمان نداشتند تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و همگی در بیمه سلامت به مدت سه ماه به صورت رایگان بیمه شدند و ماه های بعد نیز بیمه سه دهک اول به صورت رایگان بیمه تمدید می‌شود و مابقی افراد نیز با توجه به دهک، حق بیمه برای آن‌ها درنظر گرفته خواهد شد.

او گفت:با اجرای این طرح بیمه اتباع خارجی که ثبت و شناسایی شده‌اند امکان پذیر است و همچنین بیمه سرتخت را برای افرادی که در بیمارستان بستری هستند و بیمه نیستند یا مجهول الهویه هستند خواهیم داشت.

امکان تمدید نسخه فراهم شده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی بم افزود:در سامانه بیمه نیز امکان تمدید مجدد نسخه فراهم شده تا بیماران مزمن( بیماران فشارخون،قند خون و…) که مجبورند همیشه دارو مصرف کنند از این طرح آسیب نبینند.

به گفته او بیمار هنگام ویزیت به پزشک یادآوری کند تا تیک نسخه مجدد را در سامانه فعال کند و اینگونه بیماران بدون مراجعه مجدد به پزشک در داروخانه طرف قرارداد برای دومین بار نسخه را با بیمه تهیه کنند.

به گفته این مسئول، در این طرح یکسری از داروها (داروهای جدید بیماری فشارخون و قندخون) که قبلا تحت پوشش بیمه نبودند به لیست داروهای بیمه اضافه شده‌اند.

پورطاهری با اشاره به اینکه مکمل‌ها و داروهای گیاهی شامل طرح دارویاری نیستند و افزایش قیمتی نداشته‌اند اظهارداشت: وزارتخانه بهداشت و درمان به دنبال آن است تا بتواند برای مکمل‌ها و داروهای گیاهی نیز بسته‌های پیشنهادی و تعدیل قیمت را اعمال کند.

او عنوان‌کرد: در این طرح ۶۹ درصد داروهای تولید داخل حدود ۵۰ درصد، ۱۷/۵ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۱/۵ درصد داروها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد و ۲ درصد داروها نیز بالای ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که این افزایش قیمت از طریق سهم بیمه و ستون یارانه جبران شده و در پرداختی بیمار تغییری رخ نداده است‌.

پورطاهری همچنین تاکید کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده محاسبه نشدن قیمت دارو با وجود ارائه نسخه، شکایت خود را به شماره تماس ۴۴۳۴۲۹۰۶-۰۳۴ یا در سامانه ۱۹۰ (۲۴ ساعته) اعلام کنند تا در اولین فرصت پیگیری لازم انجام شود.

کمبود سرم کشوری است

او همچنین درباره کمبود یکسری دارو خصوصا سرم در شهرستان بم نیز گفت: کمبود سرم کشوری و یکی از دلایل آن هم مصرف بی رویه سرم و تجویز به شکل سرپایی است.

به گفته پورطاهری همچنین با افزایش تعداد بیماران سرپایی کرونا با کاهش ذخیره سرم روبه رو شده ایم.

او بیان‌کرد: سهمیه ای که وارد می شود نیز در ابتدا بخش دولتی در اولویت قرار می گیرد زیرا سرم یک داروی بیمارستانی است و لزومی ندارد که به شکل سرپایی تجویز شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: یکی از دلایل دیگر کاهش سرم این بود که قبل از اجرای طرح دارویاری ارز از شرکت‌ها گرفته شده و شاید شرکت داروسازی دیگر توان تولید دارو نداشته و تولید کاهش یافته بود که این افزایش قیمت می‌تواند شروع جدیدی برای شرکت‌ها باشد و با اجرای این طرح شاهد کاهش کمبودهای کشوری نیز باشیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=94835
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.