ارسال نامه به رئیس جمهور برای لغو تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگی مس

به گفته پورابراهیمی،‌بخش عمده دارائی صندوق بازنشستگان مس در سهام عدالت مربوط به ۵۰ میلیون نفر در کشور و در بورس عرضه شده و این شرکت ماهیت دولتی ندارد و اساسا مشمول مقررات دولت در ارتباط با صندوق نیست که بخواهیم ماده ۱۷ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی را درباره آن اعمال کنیم.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، بعد از ابلاغ تغییر اساسنامه صندوق بازنشستگان مس از سوی وزارت رفاه، اعضای صندوق بازنشستگان مس در نشست با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار لغو مصوبه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی شدند. 

در ابلاغیه که زاهدی وفا، دبیر شورا و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت صمت و سازمان اداری و استخدامی و غیره ابلاغ کرده قید شده که این امر به استناد ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی بوده و اساسنامه این شرکت نیز تغییر کرده است.بنا به ماده قانونی ترکیب کلی هیات امنای صندوق باید به نحوی باشد که  نصف به‌علاوه یک اعضاء با پیشنهاد وزیر رفاه و تامین اجتماعی وتأیید‌ شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی و تصویب هیأت وزیران انتخاب شوند. 

پیش از این  آرمان حسنی، مدیر عامل موسسه صندوق بازنشستگی مس ایران در گفت‌وگو با «کرمان نو» اذعان داشت که  تا چهارشنبه هفته گذشته از این امر بی‌اطلاع بوده و شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در اسفند ۱۴۰۰ بدون اطلاع و یا شرکت هیچ یک از اعضای صندوق بازنشستگی و در  سکوت کامل خبری اساسنامه شرکت را  تغییر داده و بعد از آن به امضای شخص ریاست جمهوری رسانده است.

نشست رییس کمیسیون اقتصاد با کانون بازنشستگان

با پیگیری‌های اعضای کانون بازنشستگان صنایع مس، امروز ۱۵ شهریور ماه نشست مشترکی با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در کرمان برگزار شد.

پورابراهیمی در این نشست ضمن تاکید بر غیر دولتی بودن  این صندوق وعده داد که طی یک نامه به رئیس جمهور وضعیت و شرایط هزینه درآمدی و تعهدی صندوق بازنشستگی مس را توضیح داده و خواستار دستور سریع لغو تصمیم شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در خصوص صندوق بازنشستگی مس باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در این نشست با بیان اینکه باید صندوق‌هایی ساماندهی شود که مربوط به موسسات اجرایی یا عمومی است و جنس این موسسات بخش خصوصی نیست، گفت:  در قانون صندوق‌های عمومی و حاکمیتی مبنای تصمیم بوده لذا براساس قانون این مسئله مشمول صندوق بازنشستگی شرکت مس نمی‌شود. ضمن اینکه فلسفه ماده ۱۷ قانون این بود اگر صندوقی دچار چالش می شود تحت نظارت دولت این چالش حل شود.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سالانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان تعهدات صندوق به بازنشستگان موجود است و این صندوق هشت درصد از شرکت ملی مس را دارد و بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش شرکت ملی مس است که میزان سهم صندوق از محل یکی از مالکیت ها ۱۶ هزار میلیارد تومان و ۳۲۰۰ میلیارد تومان سهم سود صندوق از شرکت مس است .

سهم دولت از مس ۱۲ درصد است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه  سهم دولت در صندوق مس نزدیک به ۱۲ درصد است و  این صندوق در سال ۸۶ از دامنه شمول جدا شده است، از ارسال نامه به رییس جمهور برای لغو این مصوبه خبر داد.

او در این خصوص بیان کرد: نامه‌ای تنظیم کردیم که برای رئیس جمهور ارسال کنیم و در این نامه وضعیت و شرایط هزینه درآمدی و تعهدی صندوق بازنشستگی مس توضیح داده و خواستار دستور سریع لغو تصمیم شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در خصوص صندوق بازنشستگی مس هستیم.

صندوق بازنشستگی مس یک ریال از بودجه دولت استفاده نکرده

پورابراهیمی با بیان اینکه هفته آینده با حضور مسئولان جلسه‌ای در تهران نیز درباره این موضوع برگزار می‌کنیم، افزود: صندوق بازنشستگی مس یک ریال از بودجه دولت استفاده نکرده و جریان بازنشستگی در اداره صندوق حتما باید تقویت شود و هر فصل جلسه برگزار کرده و فعال باشند و امور پیگیری و مطالبه شود.

دستگاه‌های امنیتی به موضوع ورود کنند

او همچنین از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی خواست تا  مواردی که موجب تضییع حق بازنشستگان می‌شود، محکم بررسی و برخورد کنند.پورابراهیمی تصریح کرد: روا نیست در استان کرمان معدن و دانش فنی داشته و پول شرکت مس را با نرخ ۱۸ درصد سپرده کنند در حالی که نرخ تورم ۴۰ درصد است لذا باید این پول سرمایه گذاری و برای شرکت ایجاد درآمد بکند و موضوعات توسعه و انتفاع صندوق بازنشستگی و ایجاد اشتغال برای جوانان باید مطالبه بازنشستگان مس باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=96424
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.