هشدار درباره شگرد جدید کلاهبرداران با سوء‌استفاده از عنوان «سامانه ثنا»

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان ضمن اعلام هشدار درباره شگرد جدید کلاهبرداران با سوء استفاده از عنوان «سامانه ثنا»، گفت: هر پیام دریافتی از شماره شخصی با متن سامانه ثنا یا ابلاغیه الکترونیک قضایی یا شکایت علیه شما جعلی و به قصد سرقت اطلاعات حساب شماست.

خبرگزاری میزان – مهدی بخشی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان ضمن اعلام هشدار درباره شگرد جدید کلاهبرداران با سوء استفاده از عنوان “سامانه ثنا”، هشدار داد: هر پیام دریافتی از شماره شخصی با متن سامانه ثنا یا ابلاغیه الکترونیک قضایی یا شکایت علیه شما جعلی و به قصد سرقت اطلاعات حساب شماست.

بخشی، در تشریح این خبر ضمن تاکید بر این مطلب که سایت WWW.ADLIRAN.IR و MY.ADLIRAN.IR دو سامانه برخط برای دریافت اطلاعات پرونده‌های قضایی به شمار می‌رود، افزود: دریافت کنندگان پیامک‌های جعلی با عنوان سامانه ثنا باید از کلیک بر روی لینک مربوطه خودداری کنند.

وی ادامه داد: چنانچه شهروندان پیام‌هایی تحت عنوان سامانه ثنا دریافت کردند که حاوی لینک پرداخت بود، آگاه باشند که در معرض کلاهبرداری قرار گرفته اند و به هیچ وجه روی لینک مربوطه کلیک نکنند.

معاون فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: در این روش از کلاهبرداری فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) پیامکی با محتوا‌هایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه، صدور حکم جلب و… که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط منتهی می‌شود برای شهروندان ارسال می‌کنند و از آنجایی که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان شده نیز بسیار ناچیز است روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه می‌کنند.

بخشی تصریح کرد: لینک این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار است و بلافاصله پس از کلیک بر روی لینک پرداخت و واریز وجه تعیین شده در پیامک، اطلاعات حساب فرد کپی شده و برداشت غیرقانونی از حساب بانکی فرد توسط افراد کلاهبردار انجام می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون تعدادی از شهروندان فریب این کلاهبرداران اینترنتی را خورده‌اند، تصریح کرد: کلاهبرداران همچنین با استفاده از بدافزار‌های طراحی شده، شماره تلفن فرد را نیز هک کرده و پیامک‌های بعدی را نیز با استفاده از شماره تلفن فرد برای مخاطبین تلفن وی ارسال می‌کنند.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی عاملان این اقدام کلاهبردارانه در دست انجام می‌باشد، لازم است که تا زمان دستگیری این کلاهبرداران، عموم مردم در مواجهه با دریافت این پیامک‌ها با هوشیاری و درایت بیشتری اقدام کنند.

بخشی یادآور شد: مردم باید توجه داشته باشند که برای دریافت اوراق قضایی مربوط به پرونده خود اولا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند و ثانیا برای دریافت این اوراق نیازی به پرداخت هیچ وجهی نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75659
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.