زلزله‌های کرمان و کرمانشاه به هم ربط دارند؟

ساعت به 10 روز یکشنبه 31 تیر نزدیک می‌شد که اهالی رویدر در هرمزگان به دلیل زمین‌لرزه از خانه بیرون پریدند. ساعت 9 و 37 دقیقه زلزله 5.7 ریشتری این منطقه را تکان داد.

پنج ساعت بعد، نوبت اهالی تازه آباد کرمانشاه بود که از لرزش زمین به خیابان‌ها پناه ببرند. ساعت 14 و 37 دقیقه زمین‌لرزه 5.9 ریشتری این منطقه را تکان داد.

کمتر از دو ساعت از پایان تیر گذشته بود که کرمانی‌ها از ترس زلزله راهی خیابان‌ها شدند. زمین‌لرزه 5.8 ریشتری سیرچ در ساعت یک و 9 دقیقه بامداد دوشنبه، عامل این اتفاق بود.

وقوع سه زلزله در کمتر از 24 ساعت، این سوال را در اذهان پیش آورده که آیا ارتباطی بین این زمین‌لرزه‌ها هست؟

این سوال وقتی بیشتر مطرح می‌شود که بدانیم در آبان و آذر سال گذشته هم زلزله به طور مداوم در کرمانشاه و کرمان رخ می‌داد. به طوری که در فضای مجازی این طنز دست به دست می‌شد که «زلزله صبح به کرمانشاه سر می‌زند و شب به کرمان» و یا اینکه «زلزله کرمان و کرمانشاه را اشتباه گرفته. کرمان را می‌زند یادش می‌آید قصدش کرمانشاه بوده و برعکس.»

آیا واقعا ارتباطی بین زمین‌لرزه‌های کرمانشاه و کرمان وجود دارد؟

علی بیت‌الهی، مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال می‌گوید که

وقوع همزمان این زلزله‌ها نشان می‌دهد که پوسته ایران تحت تنش تکتونیکی قابل ملاحظه‌ای است و رخداد زمین‌لرزه‌ها، گواه واضحی برای آن است. این تنش در اثر همگرایی صفحه عربی – اوراسیا بوجود می‌آید که به صورت رخداد لرزه‌ای یا تغییر شکل پوسته زمین، انرژی ذخیره شده خود را رها می‌کند. ریز صفحه تکتونیکی ایران، در مقایسه با صفحات هند و عربی و اوراسیا، به مراتب کوچکتر است و وقتی تنشی اعمال می‌شود بسته به ابعاد آن می‌تواند تمام نواحی ایران زمین را در بر گیرد. این همان دلیل روشنی است که همزمانی و دلیل وقوع زلزله‌های مذکور را بیان می‌کند.

او البته اضافه می‌کند که «اطلاعات ما در مورد رفتار گسل‌های ایران، گسل‌های فعال و حتی شناخته شده بسیار اندک است.»

آنطور که او به ایسنا گفته، در مورد اسامی گسل‌ها، طول آنها، شیب و نوع آنها، اتفاق نظری وجود ندارد. نقشه گسل‌های کشور به صورت سراسری و در مقیاس مناسب وجود ندارد و لذا تمام صحبت‌ها در مورد زلزله‌های آتی و در حال رخداد با احتیاط همراه می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18773
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.