اضافه شدن سه سینما به شهر کرمان


امیدی برای رونق تعداد سینماهای مدرن کرمان

معاون هنری اداره ارشاد کرمان از راه‌اندازی سه سینمای جدید در مجتمع‌های تجاری شهر کرمان خبر داد.

به گزارش کرمان‌نو، بیست و یکم شهریور ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی سینما ثبت شده است. با اینکه نامگذاری روزی در سال به نام روز سینما در چندین سال گذشته اختلاف نظرهایی داشته ، اما در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران که ۲۱ شهریور ماه بود، این روز به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد.

حال به مناسبت این روز نگاهی گذرا به وضعیت سینمای استان کرمان داریم. در حال حاضر شهر کرمان دارای سه سالن فعال سینماست سینماهای شهر تماشا، آسیا و تماشاخانه پارس اما چیزی که اکنون در کرمان بیشتر قابل بیانه وضعیت کمبود سینمای مدرن است.

وحید محمدی معاون هنری اداره ارشاد کرمان از انتخاب سه مکان برای ساخت سه سینمای جدید در شهر کرمان خبر داد و گفت: سه سینمای جدید قرار است در مجتمع‌های تجاری شهر کرمان راه اندازی شود که در صورت آماده شدن توسط بخش خصوصی با حمایت اداره کل ارشاد و وزارت ارشاد تجهیزاتشان کامل می شود و به چرخه سینماهای کرمان اضافه می‌شوند.

در استان کرمان ۱۲ سالن سینما و ۴ سالن نمایش فیلم وجود دارد. در کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار، زرند، شهربابک، جیرفت و بم سالن سینما و در کوهبنان، بافت، بردسیر و بم سالن نمایش فیلم داریم.

به گفته محمدی در شهرهای رابر، فهرج، ریگان، ارزوئیه و راور سالن سینما نداریم و از طریق دستگاه‌های سینما سیار در سالن‌های اجتماع یا سالن های مختلف امکان اکران آخرین فیلم‌های روز وجود دارد.

معاون هنری اداره ارشاد کرمان درباره سینماهای کرمان گفت: در شهر کرمان سه سینمای شهر تماشا، آسیا و تماشاخانه پارس فعال هستند و سینما مهتاب بعد از کرونا به دلیل تصمیمات مالک برای تغییر در تعداد سالن‌ها بسته است. 

 

افتتاح دو سینما در کرمان طی سال جاری

معاون هنری اداره ارشاد کرمان افزود: سینمای شهر رفسنجان طی دو ماه آینده افتتاح می‌شود که توسط بخش خصوصی و همکاری دولت ساخته شده است. در سال گذشته سینمای شهر بم بعد از گذشته حدود 20 سال افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که اولین سینمای این شهر بود و امیدواریم بتوانیم دومین سینمای بم را هم به‌زودی افتتاح کنیم.

او گفت: امسال دو سینما با هماهنگی موسسه سینما شهر باید تجهیز شوند و در چرخه سینماهای استان قرار گیرند. همچنین برخی از سینماهای استان در سال های اخیر به روز شده و تجهیزات خوبی دارند برای مثال سال گذشته در سینما آسیا و مهتاب کرمان سیستم تصویری به روز شد و سال گذشته سیستم تصویری سینما قدس سیرجان لیزری شد. همچنین در سینما ریحان شهر زرند تجهیزات جدید نصب کردند. 

 

پرداخت تسهیلات برای بازسازی و به‌روز کردن تجهیزات 

محمدی معاون هنری اداره ارشاد کرمان در مورد به  روز کردن و بازسازی ساختمان های سینما در کرمان گفت:  صاحبان سالن ها سینما میتوانند سرمایه‌گذاری کنند و ارشاد هم در بخش بازسازی ساختمان و ساخت و ساز و هم در بروز کردن تجهیزات تسهیلاتی پرداخت می کند.

 

امیدی دوباره برای بازسازی سینما نور و درخشان 

سینما نور کرمان در فاصلۀ نزدیکی از میدان ارگ و بازار تاریخی شهر کرمان قرار دارد که یکی از بناهایی است که چند نسل مردم کرمان با آن خاطرۀ دارند اما با این وجود از حدود سال ۸۳ چراغ آن خاموش مانده و متروکه به حال خود رها شده است. مالکیت این سینما در اختیار حوزه هنری کرمان است و در بهمن ۱۴۰۰تصمیم بر بازسازی سینما نور گرفته شد اما پس از گذشت چند ماه بازسازی به دلیل مشکلات حقوقی و ادعای مالکیتی متوقف شده بود اما آنطور که محمدی معاون هنری ارشاد کرمان به رمان‌نو گفته به دنبال حل این مشکلات هستند تا دوباره بازسازی را آغاز کنند.

او افزود: سینما درخشان در بخش خصوصی است درخواست تغییر کاربری دادند که ما با تغییر کاربری آن موافقت نکردیم. باید صاحب آن حضور پیدا کند تا مشکلات شهرداری و شهری آن حل شود و در صورت همکاری صاحب ملک و بخش خصوصی، این ساختمان دوباره بازسازی می‌شود.

محمدی در جواب سوال خبرنگار کرمان‌نو مبنی بر موزه شدن سینما تابان افزود:تصمیمات مقطعی درباره سینما تابان گرفته میشد اما مصوب نشده بودند همچنین جلسات متنوعی در ارگان‌ها صورت گرفت و تصمیماتی گرفته شد اما  به طور کلی در اداره کل ارشاد هیچ مصوبه‌ای درباره سینما تابان نیست.

 

افزایش مخاطبان سینما در کرمان

محمدی از افزایش فروش بلیت‌ها در سال جدید خبر داد و گفت: یکی از کارهایی که سازمان سینمایی چندسالی انجام داده  راه‌اندازی سامانه سمفا یعنی همان سامانه جامعی برای مدیریت فروش و اکران سینماهای کشور است که طبق این سامانه استان کرمان از ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۸ میلیارد تومان فروش بلیت داشته که نسبت به سال گذشته

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=121781
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.