لزوم فراهم شدن زیرساخت‌های فرهنگی در بم

بعدازظهر دوشنبه جلسه شورای شهر بم با حضور محمدی معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رجایی مسئول امورهماهنگی شهرستانها و سیف الدینی رئیس اداره ارشاد اسلامی بم برگزار شد.
در این جلسه قاسمی ریاست شورای اسلامی ضمن خوشامدگویی به مسیولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته همانطور که مستحضرید شهر بم با تمدن بسیاربالا بیشترین اثار تاریخی از جمله منظر فرهنگی و قنوات ان به ثبت رسیده است و نشان دهنده جایگاه ادب و فرهنگ و هنر در قدیم است.
در ادامه محمدی معاونت فرهنگی اداره کل گفت که توجه به زیرساختها جزو سیاستهای اداره کل محسوب میشود و از اهمیت بالایی برخوردار است. اولویت اول برای ما بهبود فضای کسب و کار فرهنگی هنری و رسانه ای است.
وی افزود که وزارت ارشاد در بحث شفاف سازی بسیار خوب عمل میکند و مسئله مبهمی وجود ندارد و نیاز داریم گفتگوهای فرهنگی با اصحاب فرهنگ و هنرمان داشته باشیم و نباید گفتگو بین اصحاب فرهنگ، هنر و کنش گران فعال در عرصه هنر را مضر دین و فرهنگ بدانیم و این موضوع از سیاستهایی است که با گفتگو حل خواهدشد.
معاونت فرهنگی اداره کل اظهارداشت که قریب به ده موسسه وابسته به سازمان اداره ارشاد اسلامی در حال فعالیت است و امیدواریم بم بعنوان یک شهر فرهنگی اینگونه فعالیتها در ان رشد کند.
وی بیان کرد که زیرساختهای فرهنگی در شهر بم باید فراهم شود و با توجه به وجود سالنهای تئاتر و سینما در بم باید مکانهای بیشتر و مناسب تری در این امر ایجاد گردد و به باجه های فروش مطبوعات نگاه ویژه ای داشته باشیم وکسانی که در عرصه هنر و فرهنگ کمک می کنند را فعال کنیم.
محمدی خاطرنشان کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند محور ،کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و حوزه تبلیغات فعالیت چشمگیری دارد و با توجه به نزدیک شدن هفته کتاب و کتابخوانی شعار این هفته فرهنگ اینده روشن با خانواده کتاب است.
وی در حمایت از خصوص بخش خصوصی گفت که شهرداری نباید رقیب بخش خصوصی باشد و در تبادلات فرهنگی و گفتگوها خصوصا شورا و شهرداری با اصحاب هنر و فرهنگ به گفتگو بپردازد و این از سیاستهای شورا قرار گیرد.
محمدی رسانه را رکن چهارم دموکراسی دانست و افزود که رسانه را چشم بیدار مسئولین بدانیم و شورا میتواند دنباله رو این سیاست باشد.

در ادامه جلسه سیف الدینی گفت که کارهای فرهنگی که در شهرستان ایجاد شده است بخشی از ان را باید مدیون تعامل شهرداری، شورای اسلامی و اداره ارشاد اسلامی دانست.

وی افزود که شهروندان بمی این دوره با انتخاب بسیار مناسب افراد نخبه و تحصیل کرده ای را به شورای دوره پنجم راه دادند. در سال گذشته ساختمان پلاتو که بسیار بی نظیر و مجهز است با همکاری ارشاد اسلامی ،شهرداری و شورای اسلامی دوره چهارم دایر و فضای خوبی برای تئاتر شهرستان بم ایجاد شد .
در نظر داریم به زودی تئاتر برگزیده جشنواره امام رضا در ساختمان پلاتو به نمایش درآید همچنین بحث بم، پایتخت کتاب ایران کلید خورده است و در دو سال قبل جزو شهرهای برگزیده قرار داشتیم امسال نیز با راه اندازی باشگاه کتابخوانی و ثبت قریب ۲۰ باشگاه وجود کتابخانه سیار در بم امیدواریم نسبت به سالهای قبل موفقتر عمل کنیم.
سیف الدینی رئیس ارشاد بم بیان کرد که شهر بم در نمایشگاه کتاب کرمان برترین شهر بعد از کرمان شناخته شده است همچنین موفق به راه اندازی نمایشگاه تخصصی کودک شدیم.
برای راه اندازی سینما در حال رایزنی با مدیران اطلس سنتر هستیم و هم اکنون فیلمهای روز در سالن ارشاد اسلامی اکران میشود و متاسفانه استقبال خوب نیست همچنین موفق به دریافت مجوز سینمای سیار شدیم که برای اکران در چهارشهرستان شرقی استان است.
سیف الدینی ضمن اشاره به حوزه هنری بم گفت که شهرستان بم بعد از ابادان تنها شهرستانی است که در کل کشور حوزه هنری دارد و در استان کرمان بعد از رفسنجان دومین شهری است که انجمن سینمای جوان دارد.و هم اکنون منتظر معرفی شخصی بعنوان مسئول حوزه هنری هستیم تا مجدد به فعالیت خود بپردازد.
رجایی مسئول امورهماهنگی شهرستانها گفت که بنده پیشنهاد دارم در شهر بم با توجه به شناسنامه فرهنگی موجود و پیشینه تاریخی و معنوی بم یک سالن یا حتی در صحن شورا عکسی از افراد فرهیخته شهرستان بم در این محل نصب گردد.

ولندیاری عضو شورا گفت که در شهر بم کارهای فرهنگی زیادی صورت می گیرد اما باتوجه به زیرساختهای موجود کافی نیست.
بنی اسدی عضوشورا افزود یکی از افتخارات شورای شهر سرلوحه قرار دادن مباحث فرهنگی است و امروز اگر میبینیم بعد از حادثه تلخ زلزله مردم بم توانستند از لحاظ فرهنگی خودشان را به فرهنگ غنی قبل از زلزله برسانند یکی از دلایل فعالیتهای اداره ارشاد و شورای اسلامی بوده است
وی بیان کرد:یکی از نیازهای موجود شهربم بحث سینماست که مقرر شده بود به صورت مشارکتی توسط اداره کل ارشاد استان و شهرداری بم به سرانجام برسد تا امروز متاسفانه این اتفاق رخ نداده است و شهری که قبل از زلزله دوسینمای فعال داشت اکنون با گذشت قریب به ۱۴ سال از زلزله فاقد سینماست.
این عضو شورا اظهارداشت که برگزاری نمایشگاه کتاب یکی از نقصهای دیگرموجود در شهر حضور کمتر مطبوعات کشوری یا مجلات مختلف که در مباحث فرهنگی شهر میتواند تاثیرگذار باشد و
اگر بتوان در کنار نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه مطبوعات یا احداث کیوسک های مطبوعاتی بیشتری در شهر داشته باشیم در جهت ترویج فرهنگ بسیار موثرخواهد بود
عزیزابادی دیگر عضو شورا گفت که هرکجا حرف فرهنگ در اقصی نقاط ایران شود قطعا صحبت از بم خواهد شد
در قرن سوم که ۱۴۰۰ سال از عمر اسلام میگذرد در ۳۰۰ سال اول مدرکی موجودنیست و مدارک مربوط به قرن سوم به بعد است در قرن چهارم اکثر شاعران در خراسان سکنی داشتند و دلیل ان بها دادن پادشاهان به شعر و شاعری بوده است.
وی افزود که با این وجود در قرن چهارم بم نویسندگانی بنام طیان بمی،سیدطاهرالدین بمی و بی بی حیات بمی را داشتیم البته منظور از بم همان کرمان بزرگ است که در ان زمان به این نام بوده است.و زیربنای فرهنگ در کشور ردپای “کرمان بزرگ”مشخص است
سمانه سام نژاد عضوشورا بیان کرد که ارتباط تنگاتنگی بین شورا و ارشاد وجود دارد و تبریک به اقای سیف الدینی و محمدی بابت تربیت چنین نیروهای خدوم و زحمتکشی خصوصا خانم جوشایی که در شورای دوره چهارم افتخار همکاری با این نیروی زحمتکش را داشتیم.
عضو شورا حکیمه خلیلی گفت آنچه در حوزه فرهنگ باعث شده حرکت ان احساس نشود “موازی کاری در فرهنگ” است و هر ارگان یا اداره ای جداگانه کار فرهنگی انجام میدهد که این امر انرژی لازم را از بین خواهد برد
وی بیان داشت که اگر در مبحث سینما همه افراد حاضر در حوزه فرهنگ در ادارات مختلف تجمیع انرژی می کردند خیلی زودتر به سینما دست پیدا میکردیم.
از نظر روحی زمانی مردم میبینند زمانی دو سینما در شهرشان در حال فعالیت بوده است و اکنون سینما ندارند باعث تضعیف روحیه است.
به هر حال مردم بم و کرمان به فرهنگ، ادب و هنر زبانزد خاص و عام بوده اند اما این مستلزم ایجاد شرایط مطلوب است.
در حاشیه این جلسه از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و بم دیوان اشعار امام خمینی ره اهدا گردید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14890
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.