مدیرکل میراث فرهنگی در مورد محوطه تاریخی کنارصندل:


کنارصندل جیرفت به موزه تبدیل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار کرد: باید تپه یحیی و کنار صندل به سایت موزه تبدیل شوند.

به گزارش کرمان‌نو فریدون فعالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته میراث فرهنگی با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان در خصوص وضعیت منطقه تاریخی کنار صندل واقع در شهرستان جیرفت گفت:« ۶ فصل کاوش در کنار صندل انجام شد و اطلاعات بسیار ارزشمندی از آن استخراج شد ولی متاسفانه در بحث ساماندهی خوب عمل نکردیم و ۳۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی تپه کنار صندل تخصیص دادیم.»
وی بیان کرد: «عرصه و حریم تپه کنار صندل مشخص شده است و فاز بعدی طراحی تپه کنار صندل به عنوان سایت موزه است و امسال یکی از برنامه‌های ویژه و اولویت‌دار تامین منابع از محل منابع معدنی برای اجرای برنامه‌های کوتاه مدت خواهد بود. »
فعالی بیان کرد: «معین اقتصادی(گهر زمین) با هدف ساماندهی ورود کرد اما از مسیر منحرف شد لذا جلوی کار آن‌ها را گرفتیم و اجازه اجرای هیچ کاری بدون مصوبه، طرح و برنامه نمی‌دهیم. »
وی با اشاره به اینکه بیشترین آثار تاریخی ثبت جهانی در این خطه است، از برگزاری ۳۶ برنامه متنوع در سطح استان در هفته میراث فرهنگی در استان خبر داد و تصریح کرد: « ۲۸ اردیبهشت‌ماه بازدید از موزه ها و سایت های تاریخی استان رایگان است و ۲۹ اردیبهشت‌ماه راه اندازی موزه سیم و زر کرمان را خواهیم داشت.»
وی همایش پاسداشت نیم قرن دستاوردهای میراث فرهنگی، نشست‌ها با گروه و اقشار مختلف و … از جمله برنامه‌های هفته میراث فرهنگی برشمرد.
فعالی در ادامه از اعتبارات سخن به میان آورد و اظهار کرد: «در سال گذشته منابع ملی و استانی ۳۲ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان در قالب ۳۹ پروژه اعتبار داشتیم. »
وی ادامه داد:« خوشبختانه از سال گذشته پروژه‌های میراث فرهنگی در ردیف حمایت منابع اعتباری معادن قرار گرفته است.
۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات گذشته برای ۵ پروژه اختصاص یافته است و همچنین حدود ۷ میلیارد تومان پروژه این اداره کل مدیریت(سازمان دیگر مجری بوده) کرده است. »
وی گفت: «کل پروژه‌های اعتباری سال گذشته حدود ۵۶ میلیارد ۱۷۹ میلیون تومان در قالب ۴۵ پروژه میراث فرهنگی در استان در دست اجرا داریم. »

۱۲۰ میلیارد تومان برای اتمام فاز اول موزه جیرفت
فعالی در ادامه سخنانش درباره موزه جیرفت گفت:« این موزه پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشت و اکنون طرح آن اصلاح و در دو فاز تعریف شده است و اکنون ۷ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن دارد و احتمالا ظرف سه سال فاز اول آن به اتمام می‌رسد گفتنی است که ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز اول آن نیاز است. »
فعالی از افتتاح هتل کاروانسرای وکیل که یک هتل پنج‌ستاره در بافت تاریخی کرمان است، در دهه اول خردادماه امسال خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد:« ۱۳۶ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان در قالب ۱۳ پروژه توسط بخش غیردولتی مانند خانه های قدیمی در استان در حال انجام داریم.»
فریدون فعالی همچنین در ادامه گفت«: نقشه‌های اجرایی بام کرمان به میراث فرهنگی ارائه نشده است، همچنین عمارت شترگلو امسال به بهره برداری می رسد. »

هیچ دانشی برای حفاظت مجسمه تاریخی در محل نداریم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در خصوص اینکه مجسمه‌ای که از زیر خاک در منطقه کنار صندل بیرون آورده شده در حال نابود شدن است گفت: «یک نظریه این است که مجسمه به موزه انتقال داده شود منتهی انتقال مجسمه دانش و امکانات خاص نیاز دارد. »
شفیعی با بیان این مطلب که پوشش حفاظتی موقتی روی آن انجام شده است، تصریح کرد: «هیچ دانشی برای حفاظت مجسمه در محل نداریم سعی می‌کنیم تاثیرات محیطی کمترین تاثیر روی آنها داشته باشد. »

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88785
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.