رئیس سازمان مدیریت استان اعلام کرد:


انتقاد از عملکرد غیرشفاف بانک‌های خصوصی کرمان

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه آمار عملکرد بانک های خصوصی استان شفاف نیست گفت: این بانک ها تنها هشت درصد از منابع را به عنوان تسهیلات در استان پرداخت کرده‌اند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، جعفر رودری روز پنجشنبه در نشست شورای بانک های استان کرمان افزود: نسبت مصارف به منابع در بانک های دولتی ۷۲ درصد و این نسبت در بانک های خصوصی استان هشت درصد و میانگین بانک های استان ۵۸ درصد است.

وی تاکید کرد: از سال گذشته بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار سرمایه و عدم جذب منابع در استان داشتیم.

رودری با انتقاد از اینکه عملکرد بانک های خصوصی استان شفاف نیست اظهارداشت: برخی بانک های خصوصی به شکل منطقه ای اداره می شوند و محل استقرار آنها ممکن است در دیگر استان ها باشد لذا منابع استانی جمع آوری و به صورت شناور توزیع می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: پیشنهاد دادیم در سفر ریاست جمهوری مصوب شود که بانک ها متناسب با سهمشان از سپرده، اعطای تسهیلات را رعایت کنند و انتقال منابع را به دیگر استان‌ها نداشته باشیم.

رودری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اطلاعات بانک مرکزی اضافه کرد: ۹۵.۱ هزار میلیارد تومان بدون کسر سپرده قانونی سپرده استان در بانک‌هاست که ۸۳.۴ هزار میلیارد تومان منابع پس از کسر ذخایر است اما با توجه به سقف این ظرفیت فقط ۴۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است و سوال اینجاست که مابقی این تسهیلات باتوجه به محدودیت منابع استان چه می شود؟

وی افزود: تقریبا تهران ۶۰ درصد سپرده های بانکی کشور را به خود اختصاص داده و تمرکز توزیع تسهیلات را در این استان داریم؛ تهران جزو معدود استان‌هایی است که نسبت مصارف از منابع آن بیشتر است.

رودری با بیان اینکه تمرکز اعطای تسهیلات‌ را در تهران داریم یادآور شد: بیشتر استان ها از جمله کرمان در سپرده ها ۲.۱ درصد اما ‌در تسهیلات ۱.۵ درصد از منابع بانکی کشور را دارد که آمار نشان دهنده این است که نسبت مصارف به منابع پایین تر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: نمودار روند پرداخت تسهیلات از سال ۹۰ نشان می دهد استان تهران به سمت بالا رفته و ۳۰ استان کشور پایین رفته است.

وی ادامه داد: نسبت منابع به مصارف میانگین کشوری ۸۱ درصد و استان کرمان ۵۸ درصد بوده و از متوسط کشور پایینتر است؛ همچنین فقط پنج استان از ما پایین تر هستند.

رودری تصریح کرد: شدت منابع به مصارف در استان کرمان بسیار پایین تر از کشور بوده و فاصله ما را از میانگین کشوری زیاد کرده است.

وی ابراز داشت: استان کرمان ۶.۷ هزار میلیارد تومان منفی در جذب نکردن سپرده ها یا فرار سرمایه در سال ۹۸ داشته و این آمار در سال ۹۹ به میزان ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان و در چهار ماهه امسال چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به تفکیک بانک های دولتی و خصوصی استان گفت: ۸۳.۴ هزار میلیارد تومان ظرفیت بانکی استان و ۴۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بوده و ۱۰ بانک دولتی استان ۷۹ درصد منابع و ۹۷ درصد مصارف را داشته اند.

وی عنوان کرد: بانک های خصوصی ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع و یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مصارف را دارند و آمار نشان می دهد سهم عمده از این اختلاف مربوط به بانک های استان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80118
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.