رییس اتاق بازرگانی کرمان:


رویه وزارت نیرو با چشم‌انداز تولید انرژی خورشیدی همخوانی ندارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان استفاده از ظرفیت های قانونی، اصلاح قیمت و پیش خرید انرژی های تجدیدپذیر را از جمله راهکارهای ترغیب سرمایه گذاران حوزه انرژی خورشیدی برشمرد و گفت: متاسفانه کارهای انرژی خوشیدی در وزارت نیرو تقریبا متوقف شده و این رویه با چشم انداز تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی هم خوانی ندارد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا،”سیدمهدی طبیب زاده” صبح امروز ۲۷ آبان ماه در جلسه انرژی خورشیدی استان کرمان گفت: در حال ایجاد انگیزه های اقتصادی برای راه اندازی نیروگاه های انرژی خورشیدی در سرمایه گذاران هستیم.

وی از علل عدم ورود سرمایه گذاران در حوزه انرژی های تجدیدپذیر سخن به میان آورد و اظهار کرد: وقتی قیمت تمام شده انرژی درست محاسبه نشود، سیگنال های اشتباهی به سرمایه گذار برای رفتن به سوی انرژی خورشیدی می دهد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان عدم توانایی دولت در پرداخت طلب سرمایه گذاران را از دیگر علت های استقبال کم سرمایه گذاران دانست و بیان کرد: شرکت های انرژی های تجدیدپذیر تا پایان سال قبل حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند که 3000 میلیارد تومان اصل و 3000 میلیارد تومان تاخیرات است و در سال 1400 این میزان به 6.5 هزار میلیارد تومان رسیده که دولت تاکنون 10 درصد پرداخت کرده است لذا با این بدهی سنگین دولت(وزارت نیرو) به نیروگاه های خورشیدی دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری و توسعه این نیروگاه ها وجود ندارد بنابراین شرط اصلی ایجاد انگیزه و تشویق برای سرمایه گذاری این است که وزارت نیرو تعهدات خود را نسبت به این تولیدکنندگان است.

وی استفاده از ظرفیت های قانونی، اصلاح قیمت و پیش خرید انرژی های تجدیدپذیر را از جمله راهکارهای ترغیب سرمایه گذاران حوزه انرژی خورشیدی برشمرد و گفت: متاسفانه کارهای انرژی خوشیدی در وزارت نیرو تقریبا متوقف شده و این رویه با چشم انداز تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی هم خوانی ندارد.

طبیب زاده عنوان کرد: خوشبختانه همه مراجع ذیصلاح در بخش خصوصی و NGO ها با یکدیگر متحد شده اند و تلاش داریم تا در بودجه ۱۴۰۱ به انرژی خورشیدی توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: نباید از سایر انرژی ها برای تامین نیاز استان به انرژی غفلت کنیم و باتوجه به ظرفیت های موجود برق کشور، تامین برق کشور در سال های آینده برای صنعت امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم از شبکه استفاده کنیم با خاموشی های زیادی روبه رو می شوند بنابراین صنعت باید برق مورد نیاز خود را تولید کند.

“حسین مهرابی” سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه مسائل را گام به گام حل و فصل کنید، افزود: به دنبال کلی گویی نباشیم و ما هم در امورهماهنگی هر کار و حمایتی بتوانیم انجام خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، “مهدی حسینی نژاد” رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه گفت: تکنولوژی و دانش تولید سلول های خورشیدی در کشور وجود ندارد و استان کرمان در حال راه اندازی واحد تولیدی سلول خورشیدی است.

وی با تاکید برآنکه به دنبال تکمیل زیرساخت های انرژی (آب، برق و گاز) صنایع هستیم، تصریح کرد: صنعت استان به ۶۲۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و تاکنون توسط واحدهای صنعتی حدود ۱۵۰۰ مگاوات تولید و ۱۰۰۰ مگاوات در حال انجام است.

رییس سازمان صمت استان کرمان اضافه کرد: تهاترهایی که در این بخش مقرر بود انجام شود، متاسفانه این مهم فقط روی کاغذ بود و عملیاتی نشد.

وی با تبیین مسیرهای پرپیچ و خم برای تخصیص آب خلیج فارس به صنایع استان، اظهار کرد: باید اولین گام کارگروه ها این باشد که بروکراسی اداری داخلی را حل کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=80115
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.