کرمان در نیمه پایین جدول پایش محیط ‌کسب‌وکار


بانک‌ها، بی‌ثباتی قیمت‌ها و مالیات؛ موانع اصلی بهبود محیط کسب‎‌وکار در کرمان

تازه‌ترین گزارش پایش محیط کسب‌وکار ایران نشان می‌دهد استان کرمان همچنان در نیمه پایینی این جدول قرار دارد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز گذشته گزارش پایش محیط کسب‌وکار پاییز امسال را منتشر کرد. این نهاد به صورت فصلی اقدام به پایش و انتشار گزارش می‌کند.

بر این اساس شاخص کل محیط کسب‌وکار استان کرمان در پاییز امسال 6.01 اعلام شده که نسبت به تابستان با شاخص کل 6.08 بهبود نسبی داشته. (نمره از یک تا 10، یک بهترین نمره)

با وجود اینکه شاخص ملی محیط کسب‌وکار 6.03 اعلام شده و کرمان نسبت به میانگین نمره کشور وضعیت بهتری دارد، اما کماکان جزو استان‌های نیمه پایینی جدول پایش محیط کسب‌وکار است.

در بین 31 استان، 15 استان از کرمان وضعیت بهتری دارند. در کل در پاییز امسال استان‌های آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای محیط کسب وکار مساعدتر و استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز دارای محیط کسب وکار نامساعدتری نسبت به سایر استان ها بوده‌اند.

2 2

البته فضای کسب و کار استان کرمان در پاییز امسال در بهترین وضعیت خود طی 21 ماه گذشته قرار دارد. به طوری که نمره شاخص در فصول و سال‌های گذشته به این شرح بوده:

سال/ فصل 95 96 97 بهار 98 تابستان 98 پاییز 98
نمره شاخص کرمان 6.06 5.80 6.27 6.04 6.08 6.01
رتبه در کشور 21 18 18 13 20 16

 

باز هم پای بانک‌ها در میان است

از نظر فعالان اقتصادی استان کرمان، دشواری تامین مالی از بانک‌ها نامساعدترین مولفه در بهبود فضای کسب‌وکار عنوان شده.

همکاری نکردن بانک‌ها با واحدهای تولیدی البته بارها صدای مسوولان را هم درآورده. 10 بهمن امسال رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت که بانک‌ها از دادن تسهیلات به واحدها خودداری می‌کنند.

ناخوش احوالی واحدهای تولیدی کرمان| مشکل مالی ۶۴ درصد واحدها؛ بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند

یک ماه پیش از این اظهارات حسینی‌نژاد، معاون وزیر صنعت هم در کرمان گفت که عملکرد بانک‌های استان کرمان اصلا خوب نیست.

دست تولید زیر چرخ بانک‌ها

در همین حال گزارش‌های وزارت صنعت از تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی نشان می‌دهد که در هشت ماه ابتدای امسال تنها به 19 بنگاه در کرمان وام داده شده در حالی که مثلا در استان گلستان به بیش از 50 واحد تسهیلات اعطا شده.

البته دشواری تامین مالی از بانک‌ها در سراسر کشور با انتقاد فعالان اقتصادی روبرو شده و اتاق بازرگانی اعلام کرده سومین مولفه نامناسب بهبود فضای کسب‌وکار در کشور، این مولفه است.

غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات از نظر فعالان اقتصادی استان کرمان پس از بانک‌ها، مانع بعدی بهبود فضای کسب‌وکار است.

این مولفه در کشور نامساعدترین مولفه اعلام شده.

کسب‌وکار زیر فشار مالیات

سومین مولفه نامساعد در بهبود فضای کسب‌وکار استان کرمان، رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات عنوان شده.

جالب است بدانید که این مولفه در کشور پنجمین مولفه نامناسب است که نشان می‌دهد در کرمان فعالان اقتصادی نارضایتی بیشتری از نحوه و میزان دریافت مالیات نسبت به فعالان اقتصادی سراسر کشور دارند.

موضوعی که البته سال‌هاست درباره آن بحث می‌شود اما همچنان در بر همان پاشنه‌ قبلی می‌گردد.

گواه این ماجرا هم اظهارات دو روز گذشته مدیرکل دارایی کرمان است. به گفته حمید شیخ اسدی، در 10 ماه نخست امسال 3600 میلیارد تومان از کرمانی‌ها مالیات گرفته شده. در حالی که براساس بودجه 98، قرار بوده در کل سال 3000 میلیارد مالیات گرفته شود.

قصه کرمانی‌ها و مالیات؛ همان همیشگی| وصول ۶۰۰ میلیارد تومان بیش از سقف تعیین شده

اوضاع مالیات در کرمان آنقدر بغرنج است که پنجم دی امسال، رییس اتاق بازرگانی استان کرمان فشار مالیات را بیشتر از فشار تحریم‌های آمریکا عنوان کرده بود.

فشار مالیات بر گُرده کرمانی‌ها| رییس اتاق بازرگانی: مالیات بیشتر از تحریم‌ها مشکل‌ساز شده

در بودجه سال 99 هم دولت پیش‌بینی کرده 5239 میلیارد تومان مالیات از کرمانی‌ها بگیرد که 3.41 درصد کل درآمد مالیاتی دولت را شامل می‌شود.

جدل کرمانی‌ها با دولت بر سر مالیات| حق با کیست؟

این در حالی است که تنها چهار استان تهران، اصفهان، خوزستان و هرمزگان سهم بیشتری از کرمان برای تامین درآمد مالیاتی دولت دارند و استان‌های برخورداری همچون خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و البرز باید مالیات کمتری به دولت بپردازند.

دیگر موانع بهبود محیط کسب‌وکار

به اعتقاد فعالان اقتصادی استان کرمان، تولید و عرضه نسبتا آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی چهارمین مولفه نامساعد محیط کسب‌وکار در این استان است.

عرضه محصولات قاچاق و فساد و سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرای پنجمین و ششمین مولفه نامساعد محیط کسب‌وکار کرمان عنوان شده‌اند.

جالب است بدانید که در گزارش‌های فصلی مرکز پژوهش‌های مجلس از امنیت سرمایه‌گذاری، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات همواره جزو نامساعدترین مولفه‌ها در امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان اعلام شده که نارضایتی فعالان اقتصادی این استان از فساد در برخی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند مهر تاییدی بر گزارش مرکز پژوهش‌ها باشد.

سرمایه‌گذاران در محاصره وعده‌های پوچ و تبانی| نمره امنیت سرمایه‌گذاری در کرمان چند است؟

درباره پایش محیط کسب‌وکار

برای فهم بهتر گزارش اتاق بازرگانی ایران از محیط کسب‌وکار، بهتر است بدانیم که «محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی مؤثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند؛ عواملی نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری در یک منطقه و …که در کشورها و مناطق جغرافیایی گوناگون، در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند.»

برای محاسبه شاخص محیط کسب وکار در ایران، شاخص ملی محیط کسب‌وکار از طریق انجام محاسبات بر روی 70 نماگر که شامل 28 مؤلفه پيمايشی (مانند بی‌ثباتی قیمت‌ها، دریافت مالیات، تسهیلات بانکی و …) و 42 مؤلفه آماری (مانند تعداد سرقت، نرخ باسوادی و …) که از عوامل مختلف و قابل احصای مؤثر بر اداره واحدهای توليدی در ايران معرفی شده، حاصل می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41957
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.