برگشت FATF روی میز مجمع و اوج‌گیری انتقادات| پورابراهیمی چراغ اول را روشن کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده تا پایان سال این نهاد نظر نهایی خود را درباره لوایح مربوط به FATF ارائه می‌دهد. با نزدیک شدن به پایان اسفند، دور تازه‌ای از انتقادات آغاز شده است.

پنج روز پیش بود که محسن رضایی درباره لوایح مربوط به FATF اعلام کرد «پیرو درخواست رییس جمهور از مقام معظم رهبری و موافقت معظم‌له با تمدید زمان بررسی این دو لایحه، در جلسات متعدد کار کارشناسی انجام و پیشنهادهای مختلف، بررسی شده که گزارش آن را به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری ارائه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا پایان اسفند ماه نظر نهایی مجمع را اعلام کنیم.»

لوایح مورد اشاره دبیر مجمع تشخیص، کنوانسیون‌های پالرمو و CFT هستند که در مجلس گذشته تصویب شدند اما شورای نگهبان آن را رد کرد. پس از اصرار مجلس، کار این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشید.

در این شرایط موافقان و مخالفان پیوستن ایران به FATF یک بار دیگر در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. دولت و بخش اعظمی از موافقان سیاست خارجی دو دولت اخیر، تصویب نکردن لوایح مربوط به FATF را نوعی خودتحریمی می‌دانند. در مقابل اما مخالفان معتقدند قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی وضعیت را از این بدتر نمی‌کند و اصلا تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.

نباید به FATF دلخوش کرد

حالا در شرایطی که زمان زیادی تا پایان سال نمانده، مخالفان پیوستن ایران به FATF دور تازه‌ای از انتقادات را آغاز کرده‌اند. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از کسانی است که چراغ انتقاد از تصویب لوایح یاد شده را روشن کرده و گفته

غربی‌ها در موارد مختلف و از جمله برجام نشان دادند که به تعهداتشان پایبند نیستند و هیچ تضمینی برای انجام تعهدات از سوی آن‌ها وجود ندارد.

آنطور که فارس گزارش داده، به اعتقاد نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، در FATF هیچ تضمینی برای گشایش اقتصادی در ایران وجود ندارد و نباید به این کنوانسیون‌ها دلخوش کرد.

این نماینده که در سال 96 از برجام به عنوان یک برنامه اقتصادی موفق یاد کرده بود، حالا در آستانه بررسی مجدد لوایح مربوط به FATF گفته «همانطور که برجام برای ما خیری نداشت، پیوستن به FATF هم برای ما خیری ندارد.»

پورابراهیمی ادامه داد که «امروز ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و شفافیت اقتصادی در این وضعیت در واقع به معنای دادن اطلاعات اقتصادی کشور به دشمن است.»

نماینده اصولگرای مردم کرمان و راور در حالی چنین موضع تندی در خصوص FATF گرفته که دو سال پیش به «کرمان نو» گفته بود: «دولت تعهدات لازم را از FATF بگیرد، با تصویب CFT مخالفت نمی‌کنیم.» منظور او از تعهد هم این بود که «نباید اینطور شود که ما تعهد بدهیم اما دوباره در خطر قرار گرفتن در لیست سیاه باشیم و یا برای خروج از این لیست برای ما شرط جدیدی بگذارند.»

پیوستن به FATF برای اقتصاد ضروری است

رییس اتاق بازرگانی کرمان اما نظری مخالف رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دارد. سید مهدی طبیب‌زاده به «کرمان نو» می‌گوید تصویب لوایح مربوط به FATF برای ارتباطات بانکی ما حتما لازم است.

او با طرح این سوال که مگر چند کشور در دنیا وجود دارند که به FATF نپیوستند، اضافه کرد همان کشورهایی که با ایران ارتباط نزدیک دارند، موارد مربوط به FATF را رعایت می‌کنند.

FATF چیست؟

FATF یک سازمان فرادولتی است که سیاست‌های مبارزه با جرایم مالی را تدوین می‌کند. سیاست‌هایی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین‌المللی.

پس از برجام نام ایران از لیست سیاه این سازمان تعلیق شد اما از سال گذشته مجددا نام کشورمان در کنار کره شمالی جزو لیست سیاه قرار گرفت. آنطور که تجارت نیوز نوشته، توصیه‌های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌شود. اگر کشوری در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول، بانک جهانی، ADB و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65809
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.