تاثیر تفاهم‌نامه اوراسیا بر صادرات؛ تقریبا هیچ| رییس اتاق کرمان:موانع صادرات برون مرزی نیست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان می‌گوید با امضای تفاهم‌نامه اوراسیا امیدوار بودیم که بازارهای هدف توسعه یابد چرا که محصولات مورد نیاز این مجموعه در کرمان تولید می‌شود اما اکنون در میدان عمل هیچ فرقی را احساس نمی‌کنیم.

سیدمهدی طبیب‌زاده صبح امروز چهارشنبه -۲۰ اسفندماه – در نشست فعالان اقتصادی با مشاور وزیر نیرو در حوزه اوراسیا که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد گفت: موانع در حوزه صادرات، برون مرزی نیست و باید در داخل آن‌ها را حل کنیم.

او می‌گوید تغییر سیاست‌ها، ایجاد محدودیت، حمل و نقل گران و پراکنده و نرخ بالای تسهیلات بانکی از مشکلات عمده صادرکنندگان است.

رییس پارلمان بخش خصوصی کرمان اضافه می‌کند که در حوزه اوراسیا نرخ تسهیلات بانکی برای ما ۴ تا ۵ برابر کشورهای رقیب است.

البته انتقاد طبیب‌زاده از بحث صادرات به همین‌جا ختم نشد چرا که او تفاهم‌نامه اوراسیا را نیز بی‌تاثیر دانست.

او می‌گوید ۵ کشور در تعهد اوراسیا ۷۰۰ محصول را برای مبادله درنظر گرفتند که ۵۰۰ کالا در ایران است و این محصولات بدون تعرفه می‌تواند به کشورهای دیگر بروند و آن کشورپایلوت فروش شود. اینکه وزارت نیرو در آمار افزایش مبادلات در حوزه اوراسیا را مطرح می‌کند بیاید آن‌ها را تشریح کند.

صادرکنندگان به‌نام از این بازار کنار رفته‌اند

سیاست‌های ناامید کننده ارزی در سال‌های اخیر دیگر موضوعیست که سیدمهدی طبیب‌زاده آن را تهدیدی برای صادرکنندگان عنوان می‌کند.

او می‌گوید برخی صادرکنندگان به‌نام در استان از ترس خطرات تعهد ارزی از این بازار کنار رفته‌اند و باعث شده موضوع کارت‌های اجاره‌ای مطرح شود که کار را مشکل کرده است.

به اعتقاد طبیب‌زاده صادرات در کشور و توجه به آن از حد شعار بالاتر نرفته و کسی باور ندارد که صادرات می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد.

گلایه طبیب‌زاده از وزارت خارجه

گلایه رییس اتاق بازرگانی کرمان از معاونت اقتصادی وزارت خارجه هم دیگر بحث این نشست بود.

طبیب‌زاده گفت چند وقت قبل در مراسمی از صادرکنندگان برتر تجلیل کردیم و از معاونت اقتصادی وزارت خارجه هم دعوت شد اما اعلام کردند به دلیل تراکم کاری نمی‌توانند حضور یابند.

او اضافه کرد: استان کرمان رتبه اول صادرات کشور است و چه کاری می‌تواند مهم‌تر از تجلیل از رزمندگان جبهه اقتصادی باشد که نیامدند؟

خلف وعده مانع از سرمایه‌گذاری شده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان هم‌چنین به موضوع انرژی و کمبود نیروگاه‌های تولید برق اشاره کرد.

او گفت که بخش خصوصی در بخش تولید انرژي به خاک سیاه نشانده شده و در سال‌های اخیر هیچ بخش خصوصی در زمینه احداث نیروگاه اقدامی نکرده است و ما در کشور به دلیل رشد نیاز، با کمبود برق مواجه می‌شویم.

طبیب‌زاده معتقد است خلف وعده در پرداخت بدهی به نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانع از سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است.

البته نگرانی‌های طبیب‌زاده در این نشست به این‌جا ختم نشد.

او که خود هم در پایان صحبت‌هایش، حرف‌های خود را ناامید کننده و انتقادی خواند گفت که امید است این موضوعات تلنگری برای خودمان باشد که در چه جایگاهی قرار داریم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان نسبت به تنظیم لایحه‌ای علیه کشاورزان در وزارت نیرو هم ابراز نگرانی کرد.

زمزمه تنظیم لایحه‌ای در وزارت نیرو در خصوص مخدوش کردن مالکیت آب چند هزار ساله کشاورزان. موضوعی که رییس اتاق بازرگانی کرمان به آن اشاره می‌کند و می‌گوید امیدوارم شایعه باشد.

سید مهدی طبیب‌زاده گفت که این لایحه تداعی سیاست‌های تندروانه چپ است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66374
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.