تحلیل وضعیت امروز بورس با کدام عیار ؟

یادداشتی از محمد‌حسین ادیب فعال اقتصادی.

شاخص بورس امروز کاهش ٢.٧۵ درصدی بازار سرمایه را نشان می دهد اما کاهش کمتر از این است ، استفاده از شاخص برای بیان وضع بورس ، آدرس های غلط به سهامدار می دهد .

ارزش بازار شرکتهای فعال در بازار سرمایه در روز جاری ، نسبت به روز قبل کاهش ٢.١ درصدی را نشان می دهد کاهش واقعی کمتر از عددی است که شاخص نشان می دهد.

اما میانگین کاهش ارزش بازار ۶١٠ شرکت در روز جاری کمتر از یک درصد بوده است ( به صورت دقیق هفت دهم درصد ) که خیلی کمتر از عدد شاخص است .

پنجاه و چهار شرکت امروز بیش از چهار درصد افزایش ارزش داشته اند .

همین امروز بالغ بر ١۶٣ شرکت افزایش ارزش سهام بیش از یک درصد داشته اند.

در حالیکه بازدهی ١۶٣ شرکت بیش از یک درصد بوده است استفاده از شاخص و اظهار ٢.٧۵ درصد ریزش ، بیان درستی از وضعیت بورس نیست ، وضعیت این قدر که شاخص نشان می دهد کاهشی نیست.

برای تحلیل وضعیت هر شرکت بورسی باید بدون توجه به شاخص ، وضعیت آن شرکت را جداگانه بررسی کرد ، هر شرکت حال و روز خاص خود را دارد ، استفاده از شاخص برای بیان عملکرد بورس آدرس های غلط عدیده می دهد .

من تا کنون سه مناظره با جناب دکتر عبده تبریزی رئیس اسبق بورس در خصوص وضعیت بازار در دانشگاه تهران ، قزوین و اصفهان داشته ام در هر سه مناظره جناب دکتر تاکید داشتند برای تحلیل بورس نباید روی شاخص تمرکز کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=49939
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.