راهداری جنوب در گدار بی‌پولی/ تلفات بی‌شمار محور زهکلوت- سیستان و بلوچستان

امروزه روند رو به رشد تصادفات در جاده‌ها باعث ضايع شدن و اتلاف سرمايه‌های کشور می‌شود، آن هم در روزگاری که کشور دچار بحران اقتصادی است.

يکی از معضلات اساسی شبکه راه‌های جنوب استان به ویژه در رودبارجنوب عدم كيفيت جاده‌ها و افزايش تعداد تصادفات رانندگی منجر به مرگ است. ساخت راه‌های بی‌کیفیت از سوی پیمانکاران نیز به دلیل افزایش هزینه تمام شده، طی سال‌های گذشته تبدیل به قتلگاه مسافران شده است. البته کارشناسان می گویند اگر در زمان مناسب نیز از راه‌ها نگهداری نشود، باید پنج برابر بودجه اولیه«ساخت» هزینه شود تا راه‌ها به زمان اولیه خود بازگردند.

یکی از جاده‌های خطرناک جنوب کرمان محور زهکلوت به سیستان و بلوچستان است. این جاده مسیر ارتباطی جنوب استان با استان سیستان و بلوچستان است. جاده‌ی خطرناک زهکلوت جزو جاده‌های پر حادثه استان محسوب می‌شود که سالهاست با معضلات زیادی درگیر است. مردم این منطقه بارها خواستار به‌سازی این مسیر شده‌اند اما هیچ اتفاق مثبتی تاکنون رخ نداده است. شاید بومی‌ها با چاله‌ها و دست‌اندازهای مسیر آشنا باشند اما غیربومی‌هایی که از این مسیر عبور می کنند اغلب درگیر تصادفات مرگباری می‌شوند، پس اگر قصد عبور از این محور را دارید کاما حواستان به رانندگی‌تان باشد.

رانندگان به دلیل خرابی جاده از کشاورزان کرایه دوبرابر می‌گیرند

یکی از بومیان منطقه می‌گوید: بیشترین علت تصادفات این جاده پل‌های تخریب شده، چاله‌ها و دست‌اندازهای زیاد است.

امیری افزود: یک سال است پل میاندران تخریب شده و چندین بار نیز تصادفاتی رخ داده که مردم در این محل جان خود را از دست داده‌اند.

وی خطاب به پیمانکاران و مهندسان ناظر ساخت پل‌های این منطقه گفت: پلی درست کنند که بارندگی خرابش نکند، چند دهانه را اضافه و ارتفاع پل را بیشتر کنید، چرا پل‌های استانداردی نمی‌سازید؟

وی تصریح کرد: پس از بارش باران سرعت رودخانه زیاد می‌شود و پل‌های منطقه می‌شکنند، الان چند سال است این مساله وجود دارد. مسوولان همیشه می‌گویند جاده‌ها و پل‌ها را درست می‌کنیم ولی سالهاست درست نشده‌اند.

وی اضافه کرد: به دلیل خراب بودن جاده راننده‌ها از کشاورزان کرایه دوبرابر می‌گیرند. محلی‌ها می‌دانند کجای مسیر تخریب شده اما غریبه‌ها باخبر نیستند و وجود آب نماها، پل‌های تخریب شده و چاله های زیاد در این محور دلیل اصلی تصادفات است.

تلفات این مسیر قابل شمارش نیستند

امام جمعه زهکلوت چندی پیش در خطبه‌های نمازجمعه این شهر گفت: جاده رودبار زهکلوت به سمت سیستان و بلوچستان روز به روز فرسوده و فرسوده‌تر شده و سیل‌ها، سیلاب‎ها و باران‌ها که می آیند هر دفعه بخشی دیگر از آن را می‌برند و هیچ اتفاق مثبتی از سوی مسوولان مربوطه نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام بامری افزود: دیگر چیزی از این جاده نمانده، تصادفات و تلفات این مسیر هم دیگر قابل شمارش نیستند.

وی تصریح کرد: حداقل کاری که می شود کرد این است این چاله‌ها را پر کنند. پر کردن چاله‌ها دیگر نیاز به مصوبه مجلس ندارد، اینجا که دیگر نباید منتظر مصوبه باشیم.

پول برای تعمیرات جاده‌ها نداریم

جمیلی مدیرکل راهداری جنوب کرمان در این خصوص گفت: گلایه مردم را می‌پذیرم در سیلی که چندی قبل در منطقه اتفاق افتاد این محور آسیب‌های شدید و جدی دید و موارد خسارت هم بررسی شد.

جمیلی افزود: شورای بحران باید مبلغی برای بازسازی این محور به ما تخصیص دهند. با پیگیری‌هایی که به همراه استانداری کردیم باز هم از سوی سازمان مدیریت کشور مبلغی به ما تخصیص داده نشد است.

وی با اشاره به اینکه کار ما نگهداری از راه‌هاست و سعی کردیم زیر پل‌ها یک سری کارهای زیربنایی را انجام دهیم تا آنها را از دست ندهیم گفت: تلاش می‌کنیم محور را به شکل قبل از سیل برگردانیم و قبل از اینکه باران های سیل‌آسای جنوب که اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین رخ می‌دهند، آغاز شود کارهای زیربنایی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: نیاز است این محور شکل مناسبی بگیرد. قراردادهایی برای روکش و …انجام شده و مشکلاتی هم اگر ایجاد شده به واسطه تعمیراتی بوده که در حال انجام آن بودیم.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به چیزی که مردم توقع دارند انجام دهیم پول زیادی لازم است، متاسفانه فاصله زیادی تا راضی کردن مردم داریم.

جمیلی تاکید کرد: در سیل گذشته این محور و دیگر محورهای منطقه 160 میلیارد تومان خسارت دیدند اما حتی یک ریال پول به حساب ما واریز نشد. خسارتی که به راه‌های منطقه وارد شده نیمی از بودجه سالانه ما هم نیست.

وی ادامه داد: ما مجبور بودیم کاری کنیم که وضعیت از این بدتر نشود و امیدواریم به محض واریز مبلغ مورد نیاز به حساب راهداری این محور را از این وضعیت بیرون بیاوریم.

مدیرکل راهداری جنوب استان با اشاره به اینکه امیدواریم تا اوایل سال آینده اعتبارات ناشی از سیل به حساب ما واریز شود گفت: از مردم خواهش می‌کنم تا زمانی که اعتباری برای ترمیم این محور دست ما می‌رسد در رانندگی دقت لازم را داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65997
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.