مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان:


سرمازدگی ۲ سال پیش رفسنجان، فروش فرش دستباف را نصف کرد

همه چیز در رفسنجان به پسته گره‌خورده. فروش فرش هم مثل سایر کالاها از بعد از برداشت پسته پا می‌گیرد. از برج ۲ تا برج ۶ که عملاً همه درگیر پیچ‌وتاب رشد و برداشت پسته است، بازار فروش فرش دستباف هم خوابیده. فروش اصلی از مهر به بعد آغاز می‌شود و آن طور که علیرضا زندی، مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان به «کرمان‌نو» می‌گوید در ۲ سال سرمازدگی پسته فروش فرش دستباف هم به کمتر از نصف رسیده است و وضعیت امسال هم نامشخص است.

به گزارش کرمان‌نو، سرمای پسته هنوز از سر اقتصاد یخ‌زده رفسنجان نرفته است. چند روز از مهر گذاشته و هنوز بازار فرش دستباف در رفسنجان به حرکت درنیامده. برخلاف جای‌جای استان هنوز فرش دستباف همراه نوعروسان رفسنجان می‌کنند. یک قالی سه در ۴ را دختر همراه جهازش می‌برد و در خانوارهای متمول‌تر، پسر هم همراه خود فرش دستباف می‌برد. اکثر فروش فرش دستباف در این خطه به‌خاطر همین فرهنگ است. در دو سه سال گذشته؛ اما سرمازدگی پسته، فروش فرش دستباف رفسنجان هم تحت‌الشعاع قرار داده است. علیرضا زندی، مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان به «کرمان‌نو» می‌گوید: «رفسنجان یک خوبی داشت که می‌بایست همراه دخترها یک فرش دستباف باشد؛ اما متأسفانه این فرهنگ کم‌کم دارد از مد می‌افتد. یکی از دلایلی این موضوع فرش‌های متنوع و زیبای ماشینی است؛ اما دلیل دیگر هم مبلغ بیشتر فرش دستباف است و رفسنجانی‌ها در ۲ الی ۳ سال اخیر که پسته نداشتند به‌ناچار سمت فرش ماشینی رفته‌اند و این مسئله روی بازار ما به‌شدت تأثیر گذاشته است.»

 به گفته زندی که هم از تولیدکنندگان و هم از فروشندگان بزرگ خطه رفسنجان است در دو سه سال سرمازدگی پسته، فروش فرش دستباف در رفسنجان به کمتر از نیم‌رسیده است. فروش فرش در رفسنجان صرفاً مختص بازار داخل است و آن طور که مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان می‌گوید صادراتی برای فرش دستباف وجود ندارد مگر فرش‌های کهنه‌ای که توسط افاغنه خریداری و در پاکستان سنگ‌شور می‌شود تا به بازار اروپا صادر شود.

سرما و گرمازدگی، آفات و مشکلات پیشروی ۲ سال گذشته با وجود ۶۰۰ کیلومترمربع باغ پسته در رفسنجان و ۴۶ هزار بهره‌بردار در مجموع به برداشت ۲۰ هزار تن محصول منجر شده و بیشترین ضربه به بخش کشاورزی این شهرستان از ناحیه تغییرات اقلیمی وارد شده است.

 امسال پیش‌بینی شده که ۶۵ تا ۷۰ هزار تن پسته از رفسنجان برداشت شود، این عددی است که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در ۲۶ شهریور امسال اعلام کرده است، بااین‌وجود مباحث مربوط به پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات تجار رمق را از بازار پسته گرفته است. علی‌رغم برداشت خوب محصول، هنوز اقتصاد این شهرستان یخ‌زده است و آن طور که مسئول اتحادیه فرش دستباف رفسنجان می‌گوید، با وجود گذشت چند روز از مهر و برداشت پسته، هنوز بازار فرش دستباف جان نگرفته است و خریدی انجام نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=109339
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.