داده‌های مرکز آمار در بهار ۱۴۰۱ نشان داد


پایین‌ترین اشتغال صنعتی، در کرمانی که تب صنعتی‌شدن دارد

سهم اشتغال بخش صنعت در کرمانی که تب صنعتی‌شدن دارد، از کل کشور کمتر است. جزئیات بیشتر از داده‌های بازار کار مربوط به بهار ۱۴۰۱ که مرکز آمار منتشر کرده نشان می‌دهد که کمترین شاغلان صنعتی در کل کشور ابتدا در کرمان و بعد هم گیلان و اردبیل هستند.

به گزارش کرمان‌نو، هنوز هم بیشترین بار اشتغال کرمان روی کشاورزی با سهم ۴۰ درصد است و سهم اشتغال صنعت حدود ۲۲ درصد است.
 از نظر اشتغال صنعتی کرمان و یزد در ۲ رأس یک هرم قرار دارند. کرمان با سهم ۲۲درصد در کف این هرم و یزد که بیش از ۴۰ درصد شاغلانش در بخش صنعتی هستند در راس این هرم قرار دارند.
 اشتغال در استان کرمان به‌شدت و بیشتر از هر استانی به کشاورزی وابسته است. ۴۰ درصد از شاغلان در استان کرمان در بخش کشاورزی مشغول‌اند. این سهم بالای کشاورزی در کنار سهم ۳۸ درصدی خدمات باعث شده صنعت در کرمان کمترین نقش را در ایجاد شغل داشته باشد. تنها ۲۲٫۷ درصد از شغل‌های این استان در صنعت قرار دارند. از طرف دیگر، در استان‌های تهران، البرز و قم کشاورزی بخش ناچیزی از اشتغال را تشکیل می‌دهد و هر دو استان البرز و قم بعد از یزد بیشترین سهم از اشتغالشان وابسته به صنعت است.
 نکته خطرناک اینکه کرمانی که سالانه یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب دارد و هر سال در تأمین آب شرب در فصل تابستان با چالش مواجه است بیشترین اشتغال در بخش کشاورزی را داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=108735
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.