گل به خودی معاون استاندار| مهرابی: انتقادات از کارگروه رفع موانع تولید منصفانه نیست

معاون اقتصادی استاندار کرمان در حالی انتقادات از کارگروه رفع موانع تولید را غیرمنصفانه می‌داند که بیشترین انتقاد از این کارگروه از سوی مجموعه استانداری کرمان صورت گرفته.

حسین مهرابی صبح امروز سه‌شنبه – ۱۲ اسفندماه- در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید جنوب گفته بیش از نیمی از مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در کارگروه‌های تخصصی حل می‌شود، منصفانه نیست که رفع مشکل در کارگروه‌های تخصصی را جزو آمار محاسبه نکنیم.

او ادامه داد «در فضای مجازی از عملکرد پایین کارگروه انتقاد کردند. این کارگروه سه کمیته تخصصی دارد که اکثر مشکلات آن‌جا رفع می‌شود اما عده‌ای در آمارها درصد تحقق پرونده‌هایی را ملاک داده بودند که در کارگروه تسهیل آمدند.»

انتقاد از خود

در حالی معاون اقتصادی استاندار اینگونه از کارگروه رفع موانع تولید دفاع کرده که از استاندار گرفته تا برخی معاونانش جزو اصلی‌ترین منتقدان این کارگروه هستند.

مثلا در جلسه 16 آذر کارگروه یاد شده پس از اینکه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام شد که «پرداخت تسهیلات رونق تولید در کرمان پایین‌تر از میانگین کشوری است» علی زینی‌وند، استاندار کرمان گفت که آمار و ارقام به‌طور شفاف می‌گوید که وضعیت استان در حوزه‌های مختلف خوب نیست.

او همچنین گفته بود که این موضوع نشان از ضعف فراگیر در سیستم اداری استان در حوزه تصمیات وجود دارد و باید آن را به سرعت برطرف کرد.

نکته جالب آنجاست که خود مهرابی هم 26 بهمن در مورد کارگروه رفع موانع تولید گفته بود که در این کارگروه تصمیماتی مصوب می‌شوند که اجرایی نمی‌شوند و باید راهکاری اندیشیده شود. باید زودتر مشخص شود دلیل اجرایی نشدن مصوبات چه بوده، با این روند جز گرفتن وقت جلسه چیزی حاصل نمی‌شود.

انتقادات تکراری

کادر فعلی استانداری البته تنها کسانی نیستند که منتقد روند حاکم بر کارگروه رفع موانع تولید هستند، استانداران پیشین کرمان و حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم پیکان انتقادشان را بعضا به سمت این کارگروه نشانه رفته‌اند.

به طور نمونه علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت در سفر به کرمان از بی‌برنامگی آن انتقاد کرد. مهر ماه سه سال پیش، زمانی که رزم‌حسینی استاندار کرمان بود، فدایی، معاون او پیشنهاد داده بود از برگزاری جلسات این کارگروه به دلیل اجرایی نشدن بسیاری از مصوباتش در یک سال گذشته صرف‌نظر شود.

رمانی که محمد جواد فدایی هم به استانداری رسید، اوضاع تفاوتی نکرد که هیچ، بدتر هم شد. اگر فدایی در زمان معاونتش به اجرایی نشدن مصوبات، انتقاد داشت، فروردین امسال آب پاکی را روی دست مدیران کرمانی ریخت و گفت که «موارد مطرح شده در کارگروه باید قبلا کارشناسی شود. متاسفانه در بعضی مواقع کارگروه رفع موانع تولید خودش مانع تولید شده است.»

در همین حال تیر امسال هم مصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون امور عمرانی استانداری کرمان با اشاره به کارگروه رفع موانع تولید گفته بود که باید موضوعات قبل از جلسه جمع بندی شود و در نشست نظرات پرسیده شود اما این چنین نیست.

کارنامه کارگروه

بر اساس گزارشی که مهدی حسینی‌نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دی ماه امسال ارائه کرد، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تاکنون ۳۱۲ مصوبه داشته که از این میزان ۵۶ درصد آن عملیاتی شده است.

در حالی به گفته او ۱۵ درصد این مصوبات اجرا نشده و ۲۰ درصد در دست اجراست که یک ماه قبل‌تر، معاون او خبر داده بود که تسهیلات رونق تولید در سطح کشور 15 هزار و 400 میلیارد تومان پرداختی داشته که 31 درصد متوسط کشوری را می‌شود، اما استان کرمان در این زمینه با 24 درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. موضوعی که نشان دهنده ناموفق بودن خروجی مصوبات کارگروه رفع موانع تولید در استان کرمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=65928
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.