۱۰ درصد از ارزش کل فعالیت‌های بورس متعلق به شرکت‌های کرمانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه» در اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه اکنون ۱۰ درصد از ارزش کل فعالیت‌های بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه کشور، متعلق به ظرفیت شرکت‌های کرمانی پذیرفته‌شده است، گفت: این استان در ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری حوزه صنعت و معدن رتبه اول کشور را دارد.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه مجموع ارزش شرکت‌های کرمانی در بورس و فرابورس ۸ درصد ظرفیت کل است تصریح کرد: این شرکت‌ها جایگاه بسیار مهمی دارند که آغازی بر فعالیت‌های بعدی است.

به گزارش ایسنا نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، در ادامه گفت: ۱۶۰۰ بنگاه اقتصادی فعال در استان کرمان داریم که می‌توانند با آشنایی با فضای تخصصی وارد عرصه شده و از مزیت‌های بازار سرمایه استفاده کنند و باید با تبیین مزیت‌ها و برگزاری همایش‌ها، این بستر فراهم شود که به عنوان استان برتر در بازار سرمایه نقش ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های سایر ارکان بازار سرمایه از جمله بورس کالا نیز اتفاقات خوبی در کرمان افتاده، اظهار کرد: معاملات محصولات فلزی توسط شرکت مس در بورس انجام می شود. شمش و میلگرد جهان فولاد، آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد ما نیز در بورس عرضه و پذیرش عمده این محصولات از طریق بورس کالا انجام شده است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه درخواست افزایش این حوزه را داریم، تصریح کرد: به عنوان مثال باید ماده معدنی زغال‌سنگ در بورس عرضه شود، زیرا اکنون مسئله‌ای که شرکت‌های زغال‌سنگی را تحت تاثیر قرار داده، خرید انحصاری این محصول است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر زغال‌سنگ در بورس قیمت‌گذاری شود و زمینه صادرات را فراهم کنیم، طبیعتا می‌توانیم آثار و پیامدهای مثبت را شاهد باشیم گفت: امروز صنعت زغال کشور فقط به واسطه قیمت‌گذاری نامناسب در شرایط بسیار بدی به سر می برد در حالی که باید براساس شرایط بازار تعریف و قیمت ها تعدیل شود.

وی در ادامه عنوان کرد: ورود پسته به بورس کالا نیز اقدام ارزشمند است که از دست‌اندکاران این فعالیت تشکر می‌کنیم و البته در ابتدای راه هستیم و ۸۵۰ تن گواهی سپرده مربوط به پسته در چند ماه گذشته صادر شده است.

پورابراهیمی اظهار کرد: وقتی کالایی به بورس وارد شود، باید استاندارد لازم را داشته باشد و می‌تواند مقدمه‌ای برای صادرات بزرگ در کشور باشد زیرا یکی از مشکلات در صادرات پسته، بحث استاندارد بود که با بورس کالا این مسئله حل می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نباید از ظرفیت‌های کشور در بازار سرمایه غافل بشویم، گفت: باید آغاز تحولات بزرگ را پایه‌ریزی کنیم؛ گاهی افرادی مدت‌ها پشت درب پذریش می‌مانند که باید این کار توسط بورس تسریع شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لایجه بودجه سال ۹۹ افزود: بخشی از ظرفیت بازار سرمایه در بودجه دیده نشده است. معتقدیم در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیماتی بگیریم که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل‌هایی مانند بازار سرمایه حداکثر استفاده بشود.

تابلوهای بورس کالا، مُزین به طلای سبز

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس نیز با بیان اینکه کرمان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای ورود به بورس دارد گفت: زیره از جمله ظرفیت‌هایی بوده که در بورس کالا پذیرفته شده و در حال معامله است و محصول مهم دیگر پسته می باشد که ایران را با آن می‌شناسند.

آنطور که ایرنا گزارش داده، وی با اشاره به محصول زعفران که جزو محصولات خوب کشور است و در بورس کالا دنبال می‌شود گفت: تلاش ما در این است که محصولاتی چون کشمش و خرما را نیز در بورس کالا مورد معامله قرار دهیم.

محمدی با توجه به اینکه بورس کالای ایران بیش‌ترین حجم معاملات را از ۴ بورس داشته گفت: امسال نیز رشد مناسبی داشته‌ایم به طوری که بورس اوراق بهادار گوی سبقت را از بورس کالا ربوده است.

وی بازدهی بازار سرمایه را به شرط تحلیل و بررسی درست و دیدن آموزش های لازم و تخصصی از همه بازارها بیشتر عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر قواعد سرمایه گذاری دقیق تری دارد و باید حتما آموزش های مستمر در این بازار وجود داشته باشد که اتاق بازرگانی در راستای فرهنگسازی و دادن آموزش های لازم می تواند همکاری خوبی را داشته باشد.

مقاومت بنگاه‌های بزرگ کرمان برای ورود به بازار سرمایه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگی در کرمان وجود دارد که وارد بازار سرمایه نشده‌اند و باید این کار تسهیل شود، تصریح کرد: از شفافیت در همه ارکان استقبال می‌کنیم و ورود به بورس را مقدمه شفافیت در همه اقدامات مالی می‌دانیم که هم به این موضوع نیاز داریم و هم با تمام توان همکاری خواهیم داشت.

سیدمهدی طبیب‌زاده تصریح کرد: بحث ما صنایع کوچک و متوسط است و تامین مالی این بنگاه‌ها یک پاشنه آشیل در رکود نسبی خواهد بود. هر چند کرمان نسبت به کشور از لحاظ رشد اقتصادی وضعیت بهتری دارد اما پروژه‌هایی داریم که به دلیل تامین مالی معطل مانده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان، ابراز امیدواری کرد این همایش آغاز یک حرکت جدی و توسعه‌آفرین باشد.

همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بازار سرمایه» با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل شرکت‌های بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس صبح چهارشنبه در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38810
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.