۱۵ شهرستان کرمان تشنه هستند

هم اکنون ۱۵ شهرستان و ۶۶ درصد جمعیت شهری و روستایی آنها از جمله کرمان در وضعیت بحرانی آب شرب قرار دارند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان از وجود بیش از ۹ هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: بیش از ۸ هزارو ۶۸۶ حلقه از این چاه ها در جنوب استان حفر شده اند.

به گزارش کرمان نو علی رشیدی امروز در نشست شورای اداری استان افزود: ۴۱ محدوده مطالعاتی در سطح استان داشتیم که از این تعداد ۴ محدوده فاقد پتانسیل، ۱۲ محدوده کاملا بحرانی و ۲۵ محدوده نیز ممنوعه هستند.

این مسوول متوسط بارندگی استان در ۴۸ ساعت قبل را ۱۲۹ میلی متر عنوان و اضافه کرد ۹۰۲ میلیون مترمکعب کسری منابع آبی داریم.

وی ادامه داد: ۳۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه، ۲ هزار و ۳۹۰ رشته قنات و یک‌هزار و ۹۹۰ دهنه چشمه در سطح استان داریم که ۹۴ درصد در بخش کشاورزی، دو درصد شرب و یک درصد در بخش صنعت به مصرف می رسد.

رشیدی تاکید کرد: تعدادی از دشت های استان دچار کاهش تجمی آب زیرزمینی شده اند که این مساله نشان گر آن است با تخریب بالایی مواجه هستیم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در ادامه بیان کرد: از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۰ بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ حلقه چاه با ۶۳۶ میلیون مترمکعب برداشت آب داشتیم و سال ۱۳۹۰ چاه‌های ما به ۳۴ هزار و ۵۰۰ حلقه با برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب رسیده است.

وی تصریح کرد: اضافه برداشت ها از سفره های آب زیرزمینی پیامدهای بدی به دنبال دارد و هم اکنون با مسائل تلخی از جمله فرونشست و شکاف زمین، از بین رفتن کشاورزی، مرگ آبخوان ها و…که حاصل همین مساله هستند درگیریم.

دشت زرند قابل احیا نیست

وی با بیان اینکه افت سطح آب در دست زرند حدود ۳۸ متر است ادامه داد: این دشت با علاج بخش ترین اقدامات نیز قابل احیا نیست و در صورت عدم حفظ آبخوان‌ها سرنوشت دشت زنگ‌ آباد دورنمای کشاورزی استان را نشان می‌دهد.

رشیدی تاکید کرد: هم اکنون ۱۵ شهرستان و ۶۶ درصد جمعیت شهری و روستایی آنها از جمله کرمان در وضعیت بحرانی آب شرب قرار دارد و ۷۰۲ روستا نیز با مشکل کمبود آب مواجه هستند. در ۱۰ شهرستان و ۱۶۸ روستا مشکل شوری بیش از حد، ۱۹ شهرستان و ۵۹۲ روستا مشکل فلزات سنگین داریم.

دست تنها قادر به حل مشکلات آبی استان نیستیم

وی افزود: به ۹۱۲ روستا به وسیله تانکرهای سیار آبرسانی انجام می شود و یک مجموعه دست تنها قادر به حل این مشکل نیست و به همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری نیازمندیم.

رشیدی اضافه کرد: دولت وظیفه دارد با هدف مقابله با بحران کم آبی، رهاسازی حقابه‌های زیست محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی و … اقدامات لازم را انجام دهد تا ۱۱ میلیارد مترمکعب آب در سطح کشور صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان در ادامه تاکید کرد: برای کاهش برداشت آب، پُر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور حجمی را در دستور کار قرار دادیم و تعداد چاه‌های غیرمجاز در شمال استان ۹۸۱ و در جنوب ۸ هزار و ۶۸۶ و در مجموع ۹ هزار و ۶۶۷ حلقه چاه غیر مجاز است.

وی افزود: تاکنون ۷ هزار و ۳۳۴ حلقه چاه غیرمجاز با ۳۸۴ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی پُر، ۷۵۸ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۳ هزار و ۹۸۱ کنتور هوشمند نصب و یک‌هزار و ۶۸۳ حلقه چاه مجاز بهره‌برداری شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53423
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.