۴۱.۵ درصد؛ نرخ تورم اردیبهشت در کرمان

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم سالانه در استان کرمان را ۴۱.۵ درصد اعلام کرده است.

این عدد یعنی اینکه کرمانی‌ها در طول یک سال گذشته (منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰) برای خرید کالا و یا خدمات یکسان ۴۱.۵ درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه در سال قبل هزینه کردند.

این در شرایطی‌است که نرخ تورم سالانه برای کل کشور ۴۱ درصد اعلام شده و کرمان چهاردهمین استان از نظر گرانی محسوب می‌شود.

در همین حال گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد اگر یک کرمانی اردیبهشت امسال قصد خرید کالایی را داشت که در فروردین هم آن را خریداری کرده بود، باید ۰.۴ درصد بیشتر هزینه می‌کرد. به عنوان مثال اگر یک کالا در ماه آبان ۱۰ هزار تومان قیمت داشت، در ماه اردیبهشت با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰ تومان به فروش رفته است.

نرخ تورم ماهانه کل کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۰.۷ درصد اعلام شده که این نرخ در استان کرمان پایین‌تر است.

تورم نقطه به نقطه؛ ۴۷.۳ درصد

مرکز آمار ایران همچنین در گزارش خود به نرخ تورم نقطه‌ای هم اشاره کرده است که بر اساس آن در استان کرمان شاهد گرانی ۴۷.۳ درصدی کالا و خدمات نسبت به اردیبهشت سال گذشته بودیم.

برای درک بهتر اعداد بالا بهتر است بدانیم که در تورم نقطه به نقطه رشد نقطه به نقطه قیمت‌ها مدنظر است. مثلا گفته می‌شود نرخ رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با اردیبهشت ماه سال پیش، فلان درصد است.

اما روش دوم متوسط ۱۲ ماه سال مدنظر است. به این صورت که گفته شود نرخ رشد در ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت در مقایسه با ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت سال پیش، فلان درصد است.

از نظر کارشناسان وقتی می توان به یک رقم به عنوان متوسط استناد کرد که ارقام مختلف ۱۲ ماه را با هم جمع و سپس بر عدد ۱۲ تقسیم کرد.

بدین ترتیب بسیاری از کارشناسان معتقدند تورم سالانه می‌تواند معیاری برای گرانی یا ارزانی باشد، نه تورم نقطه به نقطه. با این حال مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه را هم اعلام می‌کند.

حمل‌ونقل هم‌چنان در صدر گرانی

گزارش مرکز آمار ایران از کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نشان می‌دهد بیشترین گرانی در استان کرمان طی ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ در بخش حمل‌ونقل رخ داده، به طوری که نرخ تورم این بخش ۵۴.۵ درصد اعلام شده.

همچنین تورم بخش پوشاک و کفش ۵۴.۳ درصد و تفریح و فرهنگ ۵۳.۶ درصد اعلام شده. مبلمان و لوازم خانگی هم با ۵۳.۲ درصد، چهارمین گروه از نظر گرانی در استان کرمان به شمار می‌رود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=71568
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.