باور جدی به صادرات در استان کرمان وجود ندارد | [لزوم ایجاد کنسرسیوم صادراتی]

به گزارش کرمان‌نو، سیدمهدی طبیب‌زاده ظهر امروز 4 دی‌‌ماه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز صادرات با اشاره به اینکه درباره صادرات همیشه حرف‌های خوبی زده می‌شود اما اقدام مناسبی صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس آمار گمرکات استان کرمان صادرات استان در 9ماهه سال جاری حدود 349 میلیون دلار برآورد شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است. وی افزود: صادرات استان به رغم راهکارها، گفتمان‌ها و گمانه‌زنی‌ها، هنوز در چرخه تکرار قرار دارد و با وجود برگزاری جلسات توسعه صادرات، جلسات حمایت از صادرات، برگزاری همایش‌ها، تقدیرها و اهدای جوایز اما همچنان نمی‌توانیم گامی به جلو برداریم.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: اگر به آمار اقلام عمده صادراتی استان کرمان طی چند سال گذشته بنگریم متوجه می‌شویم این اقلام به لحاظ رشد کمی، کیفی و تنوع محصول، وضعیت مطلوبی نداشته‌اند. وی در ادامه افزود: اگر گفته می شود صادرات در اولویت است بایستی خودش را در این اقلام نشان دهد. در حالی که اقلامی همچون پسته و مغز پسته، کاشی و سرامیک، خرما خشک و تازه، تایر و تیوپ و مصنوعات مسی به لحاظ صادراتی وضعیت خوبی ندارند.

طبیب زاده با بیان اینکه درباره این اقلام کمتر به سمت محصولات تکنولوژیکی دانش‌بنیان رفته‌ایم تصریح کرد: باور جدی به توسعه صادرات در استان کرمان وجود ندارد و متاسفانه ما گرفتار در دایره تکرار هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: آنچه را که اتاق دنبال می کند تنوع بخشیدن به محصولات، ایجاد ارزش افزوده، فراهم کردن بازارهای جدید، ایجاد روش های کارآمد، کمک به تولید کالاهای جدید و دنیاپسند است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه ای که با سازمان بهزیستی داشتیم آمارهای نگران‌کننده‌ای از وضعیت استان گفته می شود، افزود: همه آمارها نشان می‌دهد که در کرمان کار اقتصادی جدی تلقی نمی‌شود. درحالی که صادرات می تواند سرلوحه کار باشد. طبیب زاده با بیان اینکه ما نمی خواهیم اقدامات صورت‌گرفته درباره اقتصاد استان را انکار کنیم، اظهار کرد: باید ببینیم چه کارهای اساسی ای برای توسعه صادرات استان کرمان  صورت گرفته و بهتر است کارهای انجام‌شده در این خصوص مورد سنجش قرار گیرد تا ابعاد این مقوله بیشتر دیده شود.

ایجاد کنسرسیوم صادراتی و عملیاتی کردن آن الزامی است

در این نشست مهدی حسینی‌نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز از تفویض اختیار هیات دولت به استان کرمان در زمینه صادرات و تامین مواد اولیه خبر داد و اظهار کرد: سیستم ثبت سفارش واردات مواد اولیه به عهده سازمان صمت استان کرمان گذاشته شده است که با این واگذاری،  پروسه ثبت که در گذشته پنج تا هفت ماه به طول می‌انجامید، هم اکنون به چهار تا پنج ماه کاهش یافته است.

وی ایجاد کنسرسیوم صادراتی و عملیاتی کردن این مهم را در امر توسعه صادرات الزامی دانست و گفت: نرسیدن به اهداف اساسی در بخش صادرات یکی از چالش‌های استان است که باید بخش خصوصی را در این زمینه تقویت کنیم.

وی با بیان این مطلب که اجرای قوانین به لحاظ آمایش سرزمینی غیر قابل اجرا هستند، تصریح کرد: ثبت سفارش که به صورت ملی بود اکنون برای گروه‌های کالای دو و سه در استان کرمان انجام می‌شود.

حسینی نژاد با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی استان، انبار کالاهای وارداتی اساسی می‌شود، افزود: همچنین مقرر شد که استان کرمان می‌تواند با پیگیری شرکت‌های بزرگ صادراتی استان ارز حاصل از صادرات خود را در جهت تامین نیاز استان در خصوص کالاهای اساسی و مواد اولیه اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه 4/8 صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم از محل صادرات استان برای واردات استان استفاده کرده تا بتوانیم مشکلات مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی استان را برطرف کنیم.

جلیل کاربخش رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات و واگذاری آن به اتاق‌های بازرگانی استان‌ها، اظهار کرد: تا سال 89 دولت مشوق‌های صادراتی مستقیم پرداخت می‌کرد که پس از آن مقرر شد که به صورت غیرمستقیم پرداخت شود که این مهم محقق نشد تا جایی که در سال 97 از بودجه 1300 میلیاردی مشوق‌های صادراتی، تنها 20 میلیارد تومان جذب شد که همین امر سبب شده دیگر اشتیاقی در این حوزه از سوی بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22430
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.