سرمایه‌گذاری ۸۹ هزار میلیارد ریالی بخش صنعت و معدن کرمان در سال جهش تولید

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه در سال جهش تولید ۱۶۵ پروانه بهره برداری جدید توسط این سازمان صادر شد گفت: سه هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال و سرمایه گذاری ۸۹ هزار میلیارد ریال تنها در این پروانه ها رقم خورد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علیرضا رحمان نژاد افزود: در سال ۹۹ تعداد ۱۴۹ پروانه بهره برداری جدید با سه هزار و ۷۰۰ اشتغال در این پروانه ها هدف گذاری داشتیم که میزان تحقق این آمار ۱۱۰ درصد رشد را نسبت به سال هدف گذاری نشان می دهد.

وی اظهار داشت: سامانه رصد نیز پنج هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال برای حوزه صنعت استان کرمان در نظر گرفت و بر اساس آخرین گزارش در این زمینه بیش از ۹ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شد که این آمار مجموع پروانه های صادره با اشتغال جدید در واحدهای قدیم را نشان می دهد.

جهش ۳۵ درصدی تولید در کرمان

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: همچنین ۳۵ درصد رشد تولید در سال جهش تولید در استان کرمان رقم خورد که نشان می دهد سال ۹۹ در واقع جهش خوبی داشته ایم.

وی ادامه داد: این جهش بیشتر در صنایع غذایی و سلولزی و نساجی اتفاق افتاده است.

۵۲ واحد راکد کرمان فعال شدند

وی با بیان اینکه سازمان صمت فعالیت های خود را در سال جهش تولید در ۱۰ برنامه و هفت محور انجام داد افزود: یکی از مهمترین این برنامه ها فعال سازی معادن راکد و نیمه فعال بود و در پروژه فعال سازی واحدهای راکد، ۵۲ واحد را فعال کردیم.

رحمان نژاد با اشاره به بیش از یک هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری استان کرمان گفت: اکنون ۲۰ درصد واحدهای تولیدی استان کرمان راکد، ۴۴ درصد نیمه فعال و ۳۶ درصد مابقی فعال هستند و طی سال گذشته نیز فعال کردن واحدهای راکد و افزایش ظرفیت واحدهای نیمه فعال را پیگیری کردیم.

وی تصریح کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بر اساس آخرین گزارش در سال ۹۹ تعداد ۴۹ جلسه تخصصی و ۲۶ نشست اصلی کارگروه را برگزار کرد و ۶۱۱ مشکل واحدهای تولیدی را به صورت مصوبه درآوردیم.

وی ادامه داد: با پیگیری میدانی ۵۵ درصد این مصوبات اجرا شدند، ۱۰ درصد اجرا نشد و ۳۵ درصد در حال پیگیری هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: مصوبات اجرا شده نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۵ درصد رشد داشته اند و یکی از برنامه های تحقق یافته در برنامه، برقراری ارتباط بین واحدهای کوچک و بزرگ بود.

وی عنوان کرد: براساس نشست ها، نیازسنجی و تولیدات واحدهای کوچک را شناسایی کردیم و ۱۴۰ واحد را به واحدهای بزرگ متصل کردیم و در این راستا واحدهای بزرگ علاوه بر خرید محصولات واحدهای خرد، به رشد و تعالی این واحدها کمک کردند.

رحمان نژاد افزود: همچنین کمیته حمایت قضایی با دبیری اتاق بازرگانی و ریاست دادگستری استان علاوه بر کارگروه رفع موانع تولید، تشکیل شد که این نشست ها باید مصوبات اجرایی و محکم تر در راستای قانون داشته باشد.

نهضت ساخت داخل و عارضه یابی واحدهای تولیدی

وی بیان داشت: یکی از فعالیت هایی که در سال ۹۹ انجام دادیم بیش از ۱۰ واحد از صنایع مختلف را دسته بندی کردیم و با مطالعه اولیه و همکاری اتاق بازرگانی قراردادی با اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان منعقد کردیم که در این راستا ارتباط بین صنعت و دانشگاه دنبال شد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: این واحدها را بازدید و پروژه عارضه یابی در این راستا تعریف شد لذا در صورت جذب اعتبارات این طرح برای سال جاری در ۱۰۰ واحد انجام می شود.

رحمان نژاد افزود: برای فعال سازی واحدهای راکد و تعطیل نهضت ساخت داخل را اجرا کردیم و کمک به ساخت داخلی موجب فعال سازی واحدهای داخلی و از خروج ارز جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: وزارت صمت در سال جهش تولید ۱۳۶ میلیون دلار تعهد را برای ما درنظر گرفته بود که در سال ۹۹ میزان ۲۰۰ میلیون دلار تعهد ارزی را انجام دادیم در حالی که بیش از هدف گذاری بود.

تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و تعریف سامانه تسهیل

رحمان نژاد با اشاره به تخصیص مواد اولیه برای واحدهایی دارای نیاز گفت: از طریق سامانه بهین یاب وزارت صمت سهمیه ورق به واحدهای تولید کننده واقعی به صورت کنترل شده تخصیص داده شد.

وی با اشاره به سامانه ای کردن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یادآور شد: بسیاری دستگاه ها با استفاده از مصوبات و ابلاغیه ها می توانند مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کنند اما کارگروه تسهیل را به عنوان اهرم می دانند و گاهی وظایف اصلی خود را انجام نمی دهند لذا این امر موجب می شود که این کارگروه ورودی و مصوبات بسیاری داشته باشد که شاید کارگروه را با مشکل روبرو کند.

وی افزود: وزارت صمت این سامانه را در نظر گرفت که در ابتدا به صورت پایلوت ابتدا در هفت استان اجرا شد و از ابتدای اردیبهشت امسال نیز به صورت کشوری اجرایی و مورد الزام دستگاه ها قرار گرفت.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: متقاضیان پس از ورود به سامانه و اعلام مشکل ابتدا به دستگاه مربوطه و در صورت رفع نشدن، به کارگروه رفع موانع تولید ارجاع داده می شود و پس از آن به سطح ملی و در آنجا براساس اختیارات مشکل را رفع می کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص سه کمیته تخصصی صمت، کشاورزی و میراث فرهنگی داریم که مسائل واحدهای تولیدی را دنبال می کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=69517
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.