فرابورس فرصتی طلائی برای بازگشت شرکت‌ها به اقتصاد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طلائی ترین موقعیت برای اینکه شرکت های دارای توجیه را به عرصه اقتصاد برگردانیم، فرابورس است.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی امروز دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۷ تقریبا منفی چهار درصد و سال ۹۸ نرخ رشد بدون نفت صفر و با نفت منفی ۹ درصد بوده است.

وی افزود: برای جهش تولید باید مبنا این باشد که شاخص اصلی نرخ رشد اقصادی در استان چیست و باید متغیرها را کمی سازی کنیم تا بتوانیم مبنای تصمیم گیری داشته باشیم.

منابع مالی اولین چالش بخش های مختلف اقتصادی

پورابراهیمی تصریح کرد: برنامه های شعار سال، یک ساله است و کشور و استان باید عملکرد یک ساله را در پایان سال اعلام کند و باید اقدامات کوتاه مدت دیده شود تا اگر اتفاقی بیفتد می توانیم اعلام کنیم که شاخص ها اتفاق افتاده است یا نه.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اولین ظرفیت ما گردش منابع است، بیان کرد: اولین چالش بخش های مختلف اقتصادی، منابع مالی است و بخشی از گردش مالی شرکت های بزرگ به استان منتقل شده است.

وی افزود: شرکت های بزرگ به دو روش می توانند در توسعه مشارکت کنند که یک راه طرح های توسعه ای خودشان است و راه دوم این است که بخشی از منابع را سپرده کنند تا به توسعه فعالیت های کوچک و متوسط در استان کمک کند.

۱۲۰۰ میلیارد تومان تولید روزانه نقدینگی در اقتصاد ایران

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه اصلی ترین مسئله بخش عمده ای از واحدهای نیمه فعال یا غیرفعال استان، تامین منابع مالی است اظهار کرد: امروز در بورس اعداد عجیب و غریبی را می بینیم که نشان می دهد عطش بازار برای جذب نقدینگی بسیار بالا رفته و آمار و ارقام نشان می دهد روزانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان تولید نقدینگی در اقتصاد ایران است و اگر جذب نشود می تواند بازار موازی ما را دچار چالش بکند.

پورابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر در بورس، پروژه عرضه می شود و به راحتی می توانیم همه شرکت ها را با عرضه در بازار سرمایه، تامین مالی بکنیم و بهترین موقعیت برای جذب بازار سرمایه امسال است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: باید بررسی و هر کدام از واحدها و شرکت های تولیدی که توجیه ندارند، حذف شوند و مابقی شرکت ها در بازه زمانی یک ماهه بررسی و در صورت دارا بودن ویژگی عرضه در بورس، کار عملیاتی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل این است شرکت ها چگونه سهام را در بورس عرضه کرده و تامین مالی شوند که این کار عملیاتی است و طلائی ترین موقعیت برای اینکه شرکت های دارای توجیه را به عرصه اقتصاد برگردانیم، فرابورس است.

وی با بیان اینکه باید کسانی که مجوز دریافت کرده اند کار را انجام بدهند و در غیر این صورت کار به دیگران واگذار شود، افزود: پتروشیمی فجر کرمان چند سال معطل مانده و کسی که مجوز را گرفته کار نمی کند و نمی گذارد فرد دیگری نیز کار کند که باید هرچه سریعتر این مورد تعیین تکلیف شود.

پورابراهیمی با تاکید بر تعیین تکلیف مجوزهای واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: مجوزهای زیادی در طرح های بزرگ صنعتی دریافت شده اما عملیاتی نشده و بلاتکلیف است که باید تعیین تکلیف شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=48123
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.