انتقاد نماینده کرمان از لایحه بودجه ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید چرا دولت لایحه ای را به مجلس ارائه داده که اساساً از جنس اصلاح ساختار لایحه بودجه نیست؟ مگر می شود با این رویکرد تصمیم گرفت لذا اگر بخواهیم ناترازی را با این وضعیت در کشور را مدیریت کنیم، باید نگران آثار تورمی آن نیز بود.

 محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز -سه شنبه ، 14 بهمن ماه- مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گفت: در ابتدا باید گفت چرا ما اساساً در حوزه لایحه بودجه این حساسیت ها را داریم و گزارش تلفیق بودجه برای ما مهم است، شاید بخواهیم دو موضوع اساسی را در نظام اقتصادی کشور مورد نظر قرار دهیم که چه دلایلی باعث شده این وضعیت در حوزه اشتغال، بیکاری، تورم و موضوعات مختلف دیگر ایجاد شود.

او ادامه داد: یکی از محورهای مهمی که در این متغییرها تاثیرگذار بوده است، موضوع بحث بودجه در طی سال های گذشته است، موضوع اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم رسیدن به کسری موضوع بحث بودجه یکی از بحث های مهمی بوده که در دستور کار مجلس بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم گفت: در سال 97 زمانی که لایحه قرار بود در 15 آذرماه ارائه شود، در تاریخ مقرر ارائه نشد، به این دلیل که حضرت آقا نامه ای را نوشتند. در گزارش لایحه بودجه سال 98 که قرار بود سال 97 تقدیم مجلس شود، مطرح فرمودند این بوده انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد و باید اصلاح ساختار در آن عملیاتی شود، لذا دستور اصلاح ساختار به چند سال قبل بازمی گردد. البته قبل از این هم رهبر معظم انقلاب بارها این موضوع را تاکید فرمودند.

او اضافه کرد: ما نیز در مجلس دهم زمانی که این موضوع مطرح شد، از دولت خواستیم گزارش اصلاح ساختار را بیاورد. وضعیتی که ما در بحث منابع و مصارف به صورت متداول داشتیم و عدم اتکا به درآمدهای پایداردولت اصلی ترین مشکلات ما بوده که در حوزه بودجه داشتیم.

در آن سال دولت 4 ماه فرصت خواست اما بعد متوجه شدیم از فروردین سال 98 فرصت خواسته شده است. 4 ماه نیز از فروردین سال 98 نیز گذشت، گزارش های تخصصی نیز در صحن علنی درخصوص اصلاح ساختار بودجه مطرح شد، اما هیچ حکمی در حوزه بودجه سال 98 عملیاتی نشد.

پورابراهیمی ادامه داد: اقدام دولت؛  1- برداشت 450 میلیون دلار از مانده حساب ذخیره ارزی از سنوات گذشته، 2- برداشت مانده 12 درصد فریز شده صندوق توسعه ملی از سال قبل، 3- برداشت از منابع به روش استقراض چه اوراق و چه برداشت از بانک مرکزی ؛ و در ادامه می خواهم بگویم مجموع اصلاح اینها کدام یک با اصلاح ساختار همخوانی دارد. امسال که مقام معظم رهبری پس از ارائه لایحه بودجه نامه ای را نوشتند، این بابی شد که اصلاح را انجام دهیم.

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همکاران و اعضای کمیسیون تلفیق، آن چیزی که ما امروز نگران آنیم، کسری تراز عملیاتی است که اگر به روش درآمد پایدار آن را نبینیم، سال آینده از محل پول پرقدرت و افزایش حجم نقدینگی، آثار تورم آن در اقتصاد کشور به جای کمک به مردم هزینه ایجاد خواهد کرد. ما 100 واحد برای مردم منابع افزایش داده ایم، اما 150 واحد به واسطه تورم از آنها پس میگیریم. تورم یعنی عدم تخصیص منابع و برداشتن منابع از جیب مردم.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما چند محور اساسی داشتیم؛ اول تحولات در ساختار نظام مالیاتی که آقای زارع توضیحاتی درباره آن ارائه کردند. اعتقاد ما این است که حکم اساسی در بودجه ، ایجاد منابع پایدار درآمدی ناشی از مالیات است، نه اینکه مالیات را افزایش دهیم برای کارگران و کارمندان و حتی کار خیلی خوبی که در کمیسیون تلفیق انجام شده، 5 واحد درصد مالیات بر عملکرد بنگاه های اقتصادی نیز کاهش پیدا کرده، اما صحبت ما این است که حجم فرار مالیاتی به واسطه عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی امروز اصلی ترین بحث ماست، اما حکم آن در کمیسیون تلفیق کجاست؟

وی افزود: موضوع مولدسازی دارایی های دولت، یکی از محورهای مهم اصلاح ساختار بوده است، لذا امروز برای آن باید حکم بیاوریم و با توصیه کار پیش نمی رود. موضوع بودجه شرکت های دولتی بارها در همین مجلس مورد بحث قرار گرفته است، حجم بودجه شرکت های دولتی 2.5 برابر بودجه عمومی کشور است و سوال من اینجاست حکمی که در 1400 در کمیسیون تلفیق بابت لحاظ کردن صرفه جویی در هزینه های آنها محاسبه کردیم، اگر معادل 10 درصد در بودجه حوزه بانک های دولتی صرفه جویی شود، معادل حدود 130 هزار میلیارد تومان منابع به بودجه عمومی کشور اضافه می شود، اما باید پرسید این احکام کجاست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دوستان زحمت کشیدند ارز ترجیحی را حذف کردند که ما 100درصد با آن موافقیم، چرا که ارز ترجیحی جز ایجاد فساد و رانت چیز دیگری به همراه ندارد، اما قرار ما این نبود به جای جایگزینی نرخ ارز ترجیحی، آن را تبدیل کنیم به منابعی تحت عنوان یارانه و به 97 درصد از جامعه پرداخت شود. دهک های پردرآمد کجا باید مبنا قرار می گرفتند که در اینجا از یارانه سهم نگیرند. قرارمان این بود که مابه التفاوت را برای کالاهای اساسی اختصاص داده و برای مردم دغدغه ایجاد نکنند. البته دولت نیز نامه زده و مطرح کرده که نگران هستیم. باید به جهانگیری بگویم که نگرانی شما در رابطه با این موضوع که به خاطر آن خدمت حضرت آقا نامه زدید را در اصلاح ساختار ببینید. کدام احکام را شما براساس دستور مقام معظم رهبری اجرایی کردید؟

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: مردم به ما می گویند شما یارانه ما را چند برابر نکنید، بلکه قدرت خرید ما را افزایش داده و به زمان دلار 3 هزار تومانی برسانید. باید ارزش پول ملی را تقویت کرد چرا که این تنها راه کمک به مردم است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=63787
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.