مسیر صنعتی شدن جنوب کرمان از راهِ‌آهنی می گذرد

الهام پی پر _ راه‌آهن یکی از مهم‌ترین پایه‌های زیرساخت‌های اقتصادی در دنیا است. بالا بودن نرخ کرایه کامیون‌ها و ماشین‌های باری در پیک‌بار ضرورت راه‌اندازی راه‌آهن را در جنوب کرمان بیشتر کرده از سویی اکثر مسوولان و کارشناسان منطقه نبود آن را مانعی بر سرراه پیشرفت افتصادی عنوان می‌کنند در حالی مدیرکل راه‌وشهرسازی جنوب از تعیین پیمانکارراه‌آهن جیرفت-جاسک خبر می‌دهد که دکتر حمزه امیدی به تمام شدن سریع این پروژه به دلیل نبودن اعتبارات ندارد.

یک فعال رسانه به «کاغذوطن»گفت: «باتوجه به حجم بالای کالا و مسافر در جنوب کرمان و عدم توسعه راه‌های آسفالته ایمن ازجمله آزادراه و عدم دسترسی مستقیم به راه دریایی و ازطرفی ناکارآمدی سیستم حمل و‌نقل هوایی منطقه می‌طلبد که توسعه راه‌آهن و اتصال آن به راه‌آهن سراسری در دستورکار قرار گیرد و در اسرع وقت این مهم محقق شود.»

احسان احمدی افزود:«باتوجه به میزان بالای تولید محصولات کشاورزی و معدنی در حوزه جنوب کرمان و از طرفی بالابودن نرخ حمل‌و نقل زمینی و عدم اطمینان به منظم بودن آنها و وجود موانعی از قبیل ترافیک مشکل در سوخت‌گیری، اعتصابات و…وجود ریل یک نیاز اساسی و کلید توسعه است. »

معاون سیاسی فرماندار کهنوج به «کاغذوطن» می‌گوید: «راه‌آهن برای جنوب کرمان یک ضرورت غیرقابل‌انکار است.»

محمودقانعی‌فردبا این مثال که اگر یک باغ خرما داشته باشید و تعاون روستایی محصول را جلوی باغ از شماخریداری کند بهتر است یا اینکه شما محصول را به محل دیگری منتقل کنید،افزود: «طبعا شما جلوی باغ راحت‌ترید. پایین‌آمدن هزینه‌ها رغبت بیشتری برای کشاورزان به وجود می‌آورد و اگر کشاورز بداند تضمینی برای صادرات محصولش است قطعا با رغبت بیشتری کار می‌کند در حال حاضر کشاورزان با وجود مشکلاتی که خشکسالی به بار آورده مردد هستند حتی باغ‌هایشان را احیاکنند وزیرساخت‌هایی نظیر راه‌آهن اگر فراهم باشد مطمئنا تردید دیگر جایی ندارد.»

وی تصریح کرد: «این را نمی‌پذیرم که هزینه‌بر بودن راه‌اندازی خطوط ریلی باعث شود تا ما ازخط آهن بم استفاده کنیم و خودمان راه‌آهن نداشته باشیم جایی می‌توانیم از هزینه بالا بترسیم که منابع نداشته باشیم اما در حال حاضر کشاورزی جنوب کرمان در سطح کشور به حدی بالاست که نیازدارد تمامی زیرساخت‌ها را برای صادرات محصولات باغی و زراعی در این منطقه راه‌اندازی کنیم و راه‌آهن یکی از این موضوعات است.»

راه‌آهن برای جنوب مهم‌تر از بم است

خانه‌گیر معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی فرماندار رودبارجنوب نیز می‌گوید: «باتوجه به تجربیاتی که سال‌های اخیر به ویژه پارسال با آن مواجه بودیم مشاهده‌کردیم کرایه حمل و نقل در پیک‌بار به 4 میلیون‌تومان رسید و روزانه هزار تا هزارودویست کامیون ده تن محصولات کشاورزی را از رودبار خارج می‌کنند واگر راه‌آهن در این منطقه احداث شود مشکل کشاورزان به خصوص در بخش ارزش‌افزوده حل می‌شود.»

وی تصریح کرد:«به حدی لزوم راه‌اندازی راه‌آهن در جنوب کرمان را ضروری می‌دانم که در بم آنقدر نیاز نیست، مگر بم می‌خواهد چه محصولی را صادرکند؟خرما را می‌توانند در سردخانه نگهداری کنند اما گوجه‌فرنگی خیلی زود دچار فساد می‌شود.»

او ادامه داد:«محصولات کشاورزی جنوب باید سریع به بازارهای هدف برسد و این از واجبات است که راه‌آهن در جنوب کرمان احداث شود.»

راه‌آهن به‌زودی استارت می‌خورد اما حالاحالاها تمام نمی‌شود

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی به«کاغذوطن» گفت: «این طرح بسیار پرهزینه‌است و قراراست به‌زودی استارت آن در جنوب کرمان«کلنگ‌زنی»زده شود.»

احمدحمزه افزود: «بعید می‌دانم این طرح پرهزینه بتواند اعتباری را در دولت به خود اختصاص دهد و در این سال‌وماه‌ها تمام شود.»

وی تاکید داشت: «راه‌آهن یکی از رکن‌های توسعه اقتصادی است معادن ما به‌زودی فعال‌تر شده و در بحث تولیدات کشاورزی نیز نبود خطوط‌ریلی احساس می‌شود برای توسعه اقتصادی حتما به این مقوله نیازمندیم.»

پیمانکار طرح تعیین شده است

مدیرکل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان به «کاغذوطن» گفت: «روز گذشته بامعاون وزیر صحبت کردم قرارداد راه‌آهن جنوب کرمان منعقد و پیمانکار نیز تعیین شده است.»

محمدساردویی افزود:«البته باتوجه به اینکه این پروژه مهم و بزرگ است مناقصه از طریق وزارت‌خانه برگزار شد و هنوز پیمانکار به ما هم معرفی نشده است، همه پروژه‌ها هزینه‌بر هستند راه‌آهن هم طبعا هزینه دارد اما محور توسعه صنعتی هر منطقه خط‌آهن است.همه بحث کشاورزی را برای جنوب در نظر دارند در حالی که ما باوجود معادن غنی زیادی نظیر کرومیت،مس و غیره به دلیل نداشتن راه آهن هنوز موفق به بهره‌برداری از بسیاری از آنها نشده‌ایم. بم و سیرجان اگر راه‌آهن نداشتند اکنون منطقه ویژه اقتصادی نداشتند و اینقدر پیشرفت نکرده بودند و شاهد این حجم از اشتغالزایی نبودیم.»

وی اضافه کرد: «باتوجه به خشکسالی باید به سمتی برویم که اشتغالزایی بیشتری داشته باشد. این خط‌ آهن با نظر دکترآخوندی قراراست به بندرجاسک متصل شود زیرا توسعه سواحل مکران و بندرجاسک در اولویت‌های دولت است و می‌توانیم از سواحل عمان هم استفاده کنیم. مطالعات قبلی روی بحث کشاورزی بود اما با نظر من این مطالعات به سمت توسعه معادن رفت تا جنوب به منطقه‌ای صنعتی تبدیل شود. بحث منطقه‌ویژه اقتصادی جازموریان هم که سالهاست با وجود مصوبه بودن هنوز اجرایی نشده با این طرح به مرحله اجرا درمی‌آید.» کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20051
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.