کشت۱۷۰ هزار تن گندم در جنوب کرمان

فرامرز رستگاری اظهار داشت: برابر برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش ضریب خود اتکایی محصول استراتژیک گندم، عملیات اجرایی در جنوب کرمان در سال زراعی ۹۸_۹۷ به میزان ۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و پیش‌بینی تولید ۱۷۰ هزار تن در دستور کار و برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

آنطور که فارس نوشته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: مطابق ظرفیت تولید، استانداردها و دستورالعمل‌های فنی برای سطح مذکور، بذر استاندارد و لیبل‌دار ارقام چمران دو، چمران، مهرگان، افق، شاوور، سیروان و شوش تامین و در حال حمل و توزیع است.

رستگاری افزود: در این راستا لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به عقد قرارداد کشت، ثبت سامانه و دریافت حواله بذر اقدام کنند.

وی بیان داشت: به‌منظور رعایت عدالت و امکان دسترسی تمام گندم‌کاران به تامین بذر استاندارد، جدا از مصرف غیراصولی و بی‌رویه بذر خودداری و مقدار بذر مصرفی ۱۸۰ کیلو در مزارع مجهز به آبیاری تحت فشار و ۲۲۰ کیلوگرم در هکتار در مزارع با آبیاری سنتی توصیه می‌شود.

رستگاری اظهار کرد: با توجه به آلودگی برخی از استان‌ها به بیماری‌های لکه برگی قرنطینه‌ای امکان تأمین بذر محدود است و کشاورزان دقت کنند انحصاراً بذور لیبل‌دار را از نمایندگی‌های مجاز دریافت کنند و تامین و خرید بذر بدون لیبل و از طریق شبکه‌های غیررسمی مورد تایید این سازمان نیست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تاریخ کاشت مناسب در منطقه از 15 آبان ماه تا پایان آذر ماه عنوان کرد و افزود: کاشت گندم پس از برداشت ذرت به صورت تاخیری مورد تایید و توصیه سازمان نیست و کشاورزان می‌توانند نسبت به کاشت آفتابگردان، گلرنگ و حبوبات بهاره اقدام کنند.

رستگاری بیان داشت: قیمت هر کیلوگرم بذر گواهی شده 19 هزار و ۵۰۰ ریال است و دریافت هر مبلغی بیش از قیمت مذکور تحت هر عنوان تخلف محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محصول تولیدی از طریق سامانه و بورس خریداری می‌شود، کشاورزان توجه کنند مشخصات را با دقت نهایی تکمیل و ثبت کنند و امکان تصحیح و تغییر نام در فصل برداشت میسر نیست.

رکورد برداشت گندم و کلزا در جنوب کرمان شکسته شد

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20743
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.