انتقاد نماینده تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در همایش بهره‌وری صنایع و معادن؛


گازوئیل بی‌کیفیت موتور دامپ‌تراک‌ها را از پا انداخت

0

رئیس پژوهشکده معدن‌کاری هوشمند و نماینده تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه، در همایش بهره‌وری صنایع و معادن با انتقاد از وضعیت تأمین سوخت‌های خاص در معادن گفت: حتی تأمین ۱۰ لیتر گازوئیل بیشتر دشوار است و پیدا کردن گازوئیل به کاری شبیه معجزه تبدیل شده است.

به گزارش کرمان‌نو، سیدهادی حسینی، رئیس پژوهشکده معدن‌کاری هوشمند، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و نماینده تحقیق و توسعه در مجتمع مس سرچشمه همچنین با اشاره به کیفیت پایین گازوئیل مصرفی در کشور افزود: بررسی‌ها در سرچشمه نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از خرابی‌های دامپ‌تراک‌ها مربوط به موتور است و سوخت غیراستاندارد عامل اصلی این آسیب‌هاست.

او در این همایش با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر مس سرچشمه در حوزه فناوری، اظهار داشت: «تکنولوژی در زمینه بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. امروز مس سرچشمه نه‌تنها در مقیاس ملی، بلکه در سطح منطقه‌ای نیز پیشگام تحول دیجیتال در صنایع معدنی است.»

حسینی در ادامه افزود:«در استان کرمان، به‌ویژه در حوزه نیروی انسانی متخصص در بخش معدن، اگر یک ایران نباشد، دو ایران هست. این ظرفیت بی‌نظیر انسانی باید با ابزار تکنولوژی تلفیق شود تا شاهد تحول پایدار در صنعت معدن کشور باشیم.»

او با اشاره به تفاوت حقوق و ساختارهای پرسنلی در صنایع بزرگ کشور، تصریح کرد: «ما باید تفاوت‌های ساختاری و انگیزشی در بخش منابع انسانی را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم؛ اما نقطه قوت مس سرچشمه، تمرکز هم‌زمان بر منابع انسانی و فناوری است.»

دیگر چه خبر؟

از جمله دستاوردهای نوین مجتمع، تجهیز معدن به دامپ‌تراک بدون راننده است که به گفته حسینی: «این دامپ‌تراک تاکنون بیش از ۳۰ کیلومتر در مسیرهای معدنی فعالیت کرده است و توانایی فعالیت ۲۳ ساعته بدون وقفه را دارد. امکان کنترل این دستگاه حتی از فواصل دور مانند تهران، تحولی در مدیریت عملیات معدنی ایجاد کرده است.»

همچنین در بخش ماشین‌آلات سنگین، با بهره‌برداری از سامانه هوشمند پایش وضعیت استقرار شاول‌ها، توقف‌های عملیاتی به‌شدت کاهش یافته است.

حسینی در این خصوص گفت: «پیش از این، شاول‌های سرچشمه به‌طور میانگین هر ۵۰۰ ساعت یک بار متوقف می‌شدند. اما با این سامانه، وضعیت قرارگیری و کج بودن شاول‌ها به‌صورت مستمر رصد می‌شود و در یک‌سال و نیم گذشته عملکرد این سامانه در کاهش توقف‌ها کاملاً ملموس بوده است.»

او در پایان تأکید کرد:«ادغام فناوری‌های نوین با مدیریت علمی و تربیت نیروی انسانی ماهر، مسیر آینده صنعت مس ایران را روشن‌تر خواهد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.