یک میلیون و 835 هزار تومان؛ دستمزد کارگران در سال 99| نمایندگان کارگری صورت‌جلسه را امضا نکردند

دستمزد کارگران در سال 99 بدون موافقت نماینده کارگران تصویب شد.

آنطور که جماران گزارش داده چهارمین جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد کارگران از ساعت ۱۸ روز گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی شروع شد و پس از ۶ ساعت چانه زنی در حالی به پایان رسید که نمایندگان کارگران حاضر به امضای صورت‌جلسه پایانی نشدند و به همین دلیل نتیجه به رای‌گیری گذاشته شد.

در این صورت‌جلسه آمده که

میزان دستمزد کارگران یک میلیون و  ۸۳۵ هزارتومان تصویب شد.  بن ماهیانه هر کارگر ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ مزد روزانه ۶۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال، پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان، افزایش سایر سطوح مزدی ۱۵درصد به اضافه ماهیانه ۹۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری ایلنا هم گزارش داده که از قرار معلوم، فاصله زیادی میان تفکرات دولتی‌ها و کارفرمایان با الزامات ماده ۴۱ قانون کار وجود داشته و به همین دلیل، نمایندگان کارگری حاضر به توافق و امضای صورتجلسه نشده‌اند. به نظر می‌رسد که قرار است مزد با توافق دولتی‌ها و کارفرمایان بدون کسب توافق کارگران تعیین شود. باید منتظر ماند و دید آیا بخشنامه مزدی بدون کسب توافق کارگران، با رای‌گیری و صرفاً براساس نظرات کارفرمایان و دولت تامین می‌شود؟

حقوق پایه کارگران در سال 98، یک میلیون و 517 هزار تومان بود که در سال جاری 21 درصد افزایش داشته. شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه ای نداشت و بر این اساس کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند.

مجموع دریافتی کارگران حداقل بگیر و مجرد در سال ۹۹ با احتساب افزایش ۳۱۸ هزار تومانی حداقل مزد، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی، بن خواروبار ۴۰۰ هزار تومانی و سایر مزایای جانبی مزد، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارگران متاهل با احتساب موارد فوق و حق اولاد به حدود سه میلیون تومان نزدیک شد.

اختلاف بر سر چیست؟

کارفرمایان از اولین جلسات شورای عالی کار تلاش خود را بر این گذاشتند که در نهایت بیش از 15 درصد به دستمزد کارگران نسبت به سال 98 اضافه نشود. این در حالی بود که گروه‌های کارگری با توجه به نرخ رسمی تورم که بیش از 30 درصد است، دست‌کم در انتظار افزایش مزد به این اندازه بودند. این اتفاق اما نیفتاد و زور دولت و کارفرمایان به نمایندگان کارگری چربید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46760
1 نظر
  1. […] امروز (۲۷ فروردین ۹۹) در بیانیه ای تجدید نظر در میزان دستمزد تعیین شده کارگری را خواستار […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.