وزیر نیرو در آیین آغاز عملیات انتقال آب سد به جیرفت و عنبرآباد خبرداد:


پروژه انتقال آب هلیل‌رود، در مرحله بازنگری است

شروع عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب شرب از سد هلیل به شهر جیرفت و عنبرآباد و بهره‌برداری از فاز اول تصفیه خانه آب آشامیدنی با حضور وزیر نیرو کلید خورد.
با کاهش منابع آبهای زیر‌زمینی در جنوب کرمان تامین آب شرب شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد یکی از دغدغه‌های اصلی در این منطقه به شمار می‌رفت. در کنار کاهش سطح آبهای زیرزمینی و افت شدید سطح آب در چاههای واقع در زون آبی شهر جیرفت کیفیت آب شهر کاهش و افزایش میزان آرسنیک را نیز به دنبال داشت.

به گزارش کرمان‌نو، وضعیت کیفیت آب شرب به حدی بود که امام جمعه این شهر در تریبون نماز جمعه  از  بالا رفتن میزان آرسنیک در آب آشامیدنی شهر جیرفت ابراز نگرانی و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

حالا وزیر نیرو در سفر به جیرفت و در محل آغاز پروژه  آبرسانی به شهر جیرفت و عنبرآباد در سخنان خود این طرح  را از پروژه‌هایی دانست که در اولویت قرار داشته تا اینکه بتوانند عملیات اجرایی آن را سریع‌تر شروع کنند.
انتقال آب سد به جیرفت و عنبرآباد با هدف تامین آب شرب
علی‌اکبر محرابیان در  مراسم آغاز عملیات انتقال آب شرب از سد جیرفت به ۲ شهر جیرفت و عنبرآباد گفت: این طرح به اعتباری بالغ بر ۲ هزار و یکصد میلیون تومان نیاز دارد و امروز که شروع عملیات اجرایی آن است، مقدمات شروع آن از چند ماه قبل انجام گرفته و مهمترین موضوع در این پروژه تامین اعتبار آن است.
وزیر نیرو ادامه داد: ردیف‌های اعتباری پروژه نیاز به تقویت دارد و با پیگیری‌هایی که انجام می‌گیرد، امیدواریم در بودجه ۱۴۰۲ و ردیف‌های متمرکزی که در اختیار وزارت نیرو قرار دارد، بتوانیم تامین اعتبار این پروژه صورت گرفته و آب شرب در اختیار تمام شهروندان این ۲ شهر قرار بگیرد.
انتقال آب هلیل، اگر خسارت بزند انجام نمی‌گیرد
محرابیان در رابطه با طرح انتقال آب از هلیل رود اظهار کرد: درباره این موضوع مردم مطمئن باشند که وزارت نیرو و استانداری تصمیمی نمی‌گیرند که برای مردم مشکل یا مسئله‌ای ایجاد شود و تا  اطمینان از این مورد که  اجرای طرح هیچ‌گونه خسارتی به مردم  نخواهد زد، اقدامی صورت نمی‌گیرد.
او ادامه داد: در حال حاضر این طرح در مرحله بازنگری است و آب شهرهای شمال استان از محل دریا در حال تامین است که در برنامه سفر امروز عملیات آبرسانی به شهرهای شمال استان هم آغاز و  در سال ۱۴۰۲ از این طرح بهره‌برداری می‌شود.
در این مراسم نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس هم تامین آب شرب جیرفت را یکی از مشکلات اساسی این شهر دانست و گفت: آرسنیک موجود در آب این شهر ۱۰ برابر حد مجاز بود و سپاسگزاریم که با تمهیدات لازم و تخصیص اعتبار حدود ۲۳ میلیارد تومان این پروژه به انجام رسید و امروز با بهره برداری از تصفیه‌خانه آرسنیک‌زدایی از آب شرب انجام می‌گیرد.
ضرورت تکمیل عملیات پروژه انتقال آب سد
ذبیح اله اعظمی اظهار‌کرد: طرح بزرگ انتقال آب به جیرفت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که تخصیص‌ها باید برای این طرح افزایش یابد چرا که این پروژه نقش حیاتی دارد و نباید تعطیل شود.
او از حسن نیت و نگاه ویژه وزیر نیرو به بخش کشاورزی قدردانی کرد و گفت: بند فرعی نجف آباد به منظور تامین بخش کشاورزی است که ۱۵ سال متوقف شده بود و با همت وزیر نیرو و تخصیص بودجه مجدد راه اندازی شد.
اعظمی یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب را ساماندهی رودخانه‌ها عنوان کرد و گفت: رودخانه شور جیرفت که ارتفاع آن از ۲ تا پنج متر متغیر است و سطح آن هم در طول مسیر از ۴۰۰ متر تا ۳هزارو هفتصد متر افزایش می‌یابد و در زمان سیلاب بخشی از آن وارد شهر می‌شود و با ساماندهی آن علاوه بر اینکه نگرانی مردم رفع می‌شود حداقل یک هزار و ۵۰۰ متر از اراضی حاشیه این رود آزاد میشود ومی‌توان بخشی را  برای ساختمان‌سازی به شهر اضافه کرد.
اودر ادامه از وزیر نیرو خواستار تامین برق معادن ساردوئیه و دیگر معادن این حوزه با همکاری وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، تامین پست برق محله سرجاز جیرفت و بررسی تهدید فرونشست‌هاو فروچاله‌ها در این منطقه  شد.
مدیرآب ومنطقه‌ای استان کرمان هم در این مراسم تصریح کرد: انتقال آب شرب به جیرفت و عنبرآباد از محل سد جیرفت انجام می‌گیرد که این سد با حجم ۳۲۰ میلیون متر مکعب در حال حاضر یکصد میلیون متر مکعب ظرفیت آن تکمیل شده است.
علی رشیدی افزود: تامین اعتبار این پروژه تاکنون ۹ میلیارد تومان است و پیمانکار عملیات اجرایی آن یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان به نام جنرال مکانیک است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=101416
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.