متخصص مغز و اعصاب در همایش علمی تازه‌های بیماری «ام‌اس»:


بیماران ام‌اس نباید ارتباط خود با درمان را قطع کنند

بهناز صدیقی متخصص مغز و اعصاب در همایش علمی تازه‌های بیماری «ام‌اس» تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید درمورد بیماری «ام‌اس» به آن توجه کنیم حفظ ارتباط بیمار با درمان است.

به گزارش کرمان‌نو، در همایش علمی تازه‌های ام اس که صبح روز یکشنبه ۲۰ خرداد در تالار شفا برگزار شد، بهناز صدیقی متخصص مغز و اعصاب درمورد این بیماری گفت: شعار روز جهانی ام‌اس امسال «تلنگری برای تشخیص بهتر» است به بیماران توصیه می‌کنیم بیماری را انکار نکنند و درمان را پیگیری کنند. باتوجه‌به پیشرفت علم بارها به بیماران تذکر می‌دهیم ارتباط خودشان را با سیستم درمانی حفظ کنند؛ زیرا بعد از ۶ ماه شرایط درمانی هم تغییر می‌کند و پیشرفت‌های زیادی اتفاق می‌افتد.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: این بیماری باتوجه‌به اینکه جوانان را هم مبتلا می‌کند در کشور به‌عنوان بیماری خاص شناخته شده است. اما یکی از خوبی‌هایی که وجود دارد باتوجه‌به اینکه درمان این بیماری هزینه‌های زیادی دارد تحت پوشش بیمه بودن آن است. برای مثال خرید یک آمپول ممکن است ۳۰ میلیون تومان باشد که اگر قرار بود خود فرد مبتلا آن را پرداخت کند خیلی شرایط سخت بود.

صدیقی درمورد نقش ژنتیک در بیماری ام‌اس گفت: این بیماری این‌گونه نیست که اگر پدر یا مادری مبتلا است نگران این باشد که فرزندش هم حتماً مبتلا می‌شود و برای اینکه فردی مبتلا شود نیاز به یک ژنتیک خاص است که زمانی که سیستم ایمنی ضعیف شود نقش ژنتیک تأثیرگذار است.

او با بیان اینکه زمانی که فردی مبتلا می‌شود خواهران و برادران فرد باتوجه‌به اینکه ژنتیک نزدیک‌تری به بیمار دارند باید مورد بررسی قرار بگیرند، گفت: وقتی یک فرد تشخیص بیماری ام‌اس دارد خصوصاً خواهر برداران فرد مبتلا باید از سطح ویتامین دی کنترل شود.

او با بیان اینکه هیچ دو بیمار مبتلا به ام‌اس شبیه به هم نیستند ادامه داد: در ام‌اس هر بیماری شرایط خودش را دارد

یکی نوع بیماری‌اش طوری است که نیاز به داروهای قوی‌تر دارد

یکی با داروهای ضعیف‌تر هم درمان می‌شود.

صدیقی افزود: ۲۰ سال پیش شرایط به‌گونه‌ای بود که تنها با یک دارو روبرو بودیم؛ اما حالا حداقل ۱۷-۱۸ مورد دارو داریم و دست پزشک هم برای درمان باز است.

9223372036854775808 213865

171198083

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=119129
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.