رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان خبر داد؛


هشدار دامپزشکی کرمان درباره بیماری‌های تنفسی طیور

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان درباره شیوع بیماری‌های تنفسی طیور هشدار داد وگفت: مدیریت شرایط در فصل سرما همچون تهویه مناسب، عایق‌بندی مخازن سوخت و تجهیز موتوربرق و کنترل مطلوب دمای سالن حائز اهمیت می‌باشد.

به گزارش کرمان‌نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، زین الدینی با اشاره به اینکه رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای و اعمال ضوابط بهداشتی و افزایش هر چه بیشتر مراقبت‌های بهداشتی در جلوگیری از ابتلا واحدهای پرورش طیور به بیماری‌های تنفسی بسیار حائز اهمیت است گفت: باتوجه‌به سردشدن هوا و افت دما در شهرستان کرمان به مرغداران درباره رعایت تمام نکات لازم به‌منظور جلوگیری از بیماری‌های تنفسی طیور و آنفلوانزا پرندگان هشدار داد.
او با اشاره به اینکه سرمای هوا می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های تنفسی خصوصاً در طیور همچون آنفلوانزای طیور، برونشیت و سایر موارد گردد افزود: دراین‌خصوص مدیریت شرایط در فصل سرما همچون تهویه مناسب، عایق‌بندی مخازن سوخت و تجهیز موتوربرق و کنترل مطلوب دمای سالن حائز اهمیت می‌باشد و مرغداران عزیز باید با مدیریت صحیح سیستم گرمایش سالن‌های مرغداری و تأمین رطوبت نسبی سالن‌ها و تهویه کافی، شرایط به‌وجودآمدن استرس حرارتی را از بین ببرند.
زین الدینی در ادامه افزود: باتوجه‌به ماندگاری بیشتر این ویروس‌ها در هوای سرد، احتمال انتقال آن‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر افزایش می‌یابد و رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای مرغداری بایستی بیشتر موردتوجه قرار گیرد و عوامل زمینه‌ای مختلف از جمله عدم رعایت موازین امنیت زیستی مرغداری‌ها، تراکم منطقه‌ای، حضور و چرخش عوامل بیماری‌زا و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و شرایط نامطلوب سالن‌های مرغداری از بابت تهویه و گرمایشی در فصل زمستان در تشدید بیماری‌های تنفسی مؤثر باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان بیان داشت: ضدعفونی و رعایت بهداشت تردد افراد و ممانعت از ورود افراد متفرقه، وسایل و نهاده‌ها، شرط اصلی جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا به محل مرغداری می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی مؤثر باشد.
او درخواست کرد: شهروندان در صورت بروز بیماری‌های تنفسی در گله‌های طیور پرورشی، مراتب را بلافاصله به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=114292
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.