فروردین یا خرداد؛ اپیدمی کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

کرونا همچنان در حال تاخت‌وتاز است و سوال اکثر مردم این است که اپیدمی کروناویروس تا چه زمانی ادامه دارد؟

تا ظهر امروز 38309 نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند و 2640 نفر هم جان باختند. در استان کرمان هم 234 مبتلا به کرونا و 25 فوتی داریم.

روند شناسایی مبتلایان در کشور اگرچه صعودی است اما این امیدواری وجود دارد تا پایان فروردین شیوع کرونا نزولی شود. امروز مهدی شفیعی، سخنگوی علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی اپیدمی کرونا در ایران ادامه دارد، گفت که همه چیز بستگی به مردم دارد. اما اگر مسائل مراقبتی را رعایت کنیم، پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین شیوع کرونا کاهش یابد. در حالت بدبینانه هم ممکن است تا خرداد ادامه داشته باشد.

به گفته او وقتی یک بیماری همه گیر می‌شود تا زمانی فروکش کند و سازمان جهانی بهداشت بخواهد اعلام پایان بیماری کند، چندین ماه طول می‌کشد.

پیش از این هم استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفته بود اگر مردم در کنترل شیوع بیماری مشارکت نکنند، خرداد سختی را تجربه خواهیم کرد. دکتر مهدی شریفی درباره سناریوهای احتمالی اعلام کرده بود که

  • سناریوی اول: اگر مردم اصلا موارد لازم مانند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند: بیماری تا اواخر خرداد روند افزایشی دارد. تا آخر خرداد روزانه ۷۰۰ هزار بیمار در کشور بستری می‌شوند و مجموع مبتلایان به چهار میلیون نفر می‌رسد.
  • سناریوی دوم: اگر مردم ۲۰ درصد رفتارهای پرخطر را کاهش دهند: تا اواخر خرداد روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های کشور بستری می‌شوند.
  • سناریوی سوم: اگر مردم به طور کامل رعایت کنند: در اواخر خرداد روزانه ۷۰ تا ۸۰ بیمار در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. یعنی در هر استان روزی دو تا سه نفر.
  • در حال حاضر رفتار مردم بین سناریوی دوم و سوم است. اگر رعایت نکنیم، خرداد سختی را تجربه خواهیم کرد.
لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46053
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.