توصیه‌های عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به دولت سیزدهم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به سید ابراهیم رئیسی پیشنهاد کرد که در انتخاب وزرای جهاد کشاورزی و صمت، به مسائل حوزه دامداری، مرغ‌داری، تأمین علوفه، خوراک دام و طیور و البته ذخایر استراتژیک کشور دقت کند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، ذبیح الله اعظمی با اشاره به وضعیت کشاورزی، دامداری و زیست محیطی کشور به سید ابراهیم رئیسی پیشنهاد کرد تا ضمن انتخاب فرد اجرایی و علمی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، ۱۰ توصیه زیر را جدی بگیرد:

توصیه اول: حل نابسامانی دامداری و ناچاری دامداران در کشتار دام‌های مولد

به گفته این عضو مجمع نمایندگان استان کرمان، وضعیت کمبود علوفه و خوراک دام باعث شده که تعدادی از دامداران، دام‌های خود مخصوصاً دام‌های مولد را به کشتارگاه ببرند. در همه استان‌های مخصوصا استان کرمان این اتفاق افتاده است. این موضوع چندین بار در کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولان در میان گذاشته شده است اما عملا اتفاقی نیفتاده و وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

توصیه دوم: تأمین علوفه دام

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: با توجه به کمبود بارندگی و کاهش علوفه در مراتع و چراگاه‌های طبیعی، میزان درخواست علوفه و خوراک طبیعی بسیار بالاست. متأسفانه وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی دیرهنگامی نسبت به این موضوع داشته است و از بهمن ۹۹ به این فکر افتاده است. به خاطر خشکسالی کنونی، علاوه بر نیاز هر ساله حدود ۳ تا ۵ میلیون تن خوراک دام و علوفه مازاد نیاز داریم. سرعت بخشیدن به روند تأمین بسیار ضروری است.

توصیه سوم: جلوگیری از قاچاق خوراک دام

وی همچنین در مورد قاچاق اظهار کرد: بخشی از خوراک دام و علوفه به دلیل اختلاف قیمت قاچاق می‌شود. باید هر چه سریع تر جلوی این اقدام گرفته شود چرا که برای آن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده و جزء بیت المال است.

توصیه چهارم: بهبود کیفیت خوراک دام

اعظمی نسبت به کیفیت خوراک دام ابراز نگرانی کرد و گفت: به دلیل کمبود خوراک دام، واسطه‌ها و سودجویان زالو صفت اقدام به ترکیب خاک اره و سایر مواد غیرمغذی با کنجاله سویا و خوراک دام می‌کنند و به دامداران تحویل می‌دهند. این ترکیبات، مال و سرمایه دامدار را هدر می‌رود و حیوانات را مریض و مسموم می‌کند. برای این مسئله نیز باید راه‌حل‌های جدی درنظر گرفت.

توصیه پنجم: افزایش ارز تخصیصی به واردات خوراک دام

به عقیده این نماینده مجلس، ارز تخصیصی برای واردات خوراک دام کافی نیست. وزارت جهاد کشاورزی نیز از این بابت گلایه دارد. علی رغم اینکه انبارهای کشور به خصوص در استان‌ها، ذخیره قابل قبولی دارند اما با توجه به ارز تخصیص یافته، در آینده به مشکل برخواهیم خورد. دامداران در حد فاصل بین سفارش تا واردات و توزیع صدمه می‌بینند. دولت باید از همین الآن به وضعیت ورود کند وگرنه این بحران تا شب عید ادامه خواهد داشت.

توصیه ششم: بهبود وضعیت ذخایر استراتژیک خوراک دامی کشور

اعظمی می‌گوید: وضعیت ذخایر استراتژیک خوراک دامی کشور چندان خوب نیست. طی تماس تلفنی با معاون وزیر جهاد کشاوررزی مطمئن شدم که در تأمین محصولات دامی مردم تا ۴۵ روز آینده مشکلی نداریم در عین حال باید در این مورد اقدامی شود.

توصیه هفتم: فکری به حال تأمین علوفه سال آینده کنید

نماینده مردم جیرفت در مجلس یازدهم با استناد به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مدعی شد: وضعیت بارندگی کشور در پاییز سال آینده خوب نیست به همین خاطر برای فصل بعدی سال باید نسبت به تأمین علوفه دام بکوشیم.

توصیه هشتم: بالا بردن کیفیت ذرت وارداتی

وی ادامه داد: ذرت وارداتی قبلا از کشور برزیل وارد می‌شد و کیفیت خوبی داشت اما اکنون از کشور اوکراین وارد می‌شود و کیفیت خوبی ندارد. لازم است فکری به حال بالا بردن کیفیت ذرت کنید.

توصیه نهم: محصولات وارداتی را در شهرهای مرزی تلنبار نکنید

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین از تلنبار کردن محصولاتی مثل سویا در شهرهای مرزی انتقاد کرد و گفت: کیفیت محصولات را پایین آورده و در نهایت آنها را از غیرقابل استفاده می‌کند.

توصیه دهم: واریز سهمیه خوراک مرغ به مرغ‌داران

نماینده مردم جیرفت در مجلس می‌گوید: مرغداری‌های سراسر کشور از فرورین ماه دو دور جوجه ریزی داشتند اما هنوز سهمیه خوراک مرغ دوره اول را دریافت نکردند به عبارت دیگر سامانه بازارگاه کارایی خود را از دست داده است یا چیزی نبوده که مرغدار بدهند و یا دچار بروکراسی اداری شده است. باید توجه کرد که با این وضعیت دور سومی در کار نخواهد بود و مرغدار جوجه ریزی نمی‌کند پس احتمالا از شهریور ماه به بعد با کمبود مرغ مواجه خواهیم شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74094
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.