غیبت جنجالی استاندار در جشنواره خرمای کلوته جنوب| فدایی به جنوب کرمان بی‌توجه است؟

حضور نیافتن استاندار کرمان در نخستین جشنواره ملی خرمای کلوته جنوب، با انتقاد تند یکی از نمایندگان جنوب کرمان مواجه شد.

احمد حمزه، نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، رودبار جنوب، فاریاب، قلعه گنج و منوجان در مجلس شورای اسلامی، روز جمعه در آیین اختتامیه این جشنواره گفت که

اگر یک جشنواره در چنین سطحی در یکی از شهرهای شمالی استان برگزار می‌شد قطار مسوولان به همراه استاندار در این جلسه حضور پیدا می‌کردند اما با توجه به دعوتی که از مسوولان استان شده بود هیچکدام در این جشنواره شرکت نکرند که جای گلایه دارد.

او که از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به حساب می‌آید،  همچنین تصریح کرد که «ما منافع جنوب و مردم جنوب استان را فدای خط و خطوط سیاسی نخواهیم کرد و با تمام توان توسعه جنوب را دنبال می‌کنیم.»

این اظهارات نماینده مردم جنوب کرمان از روز جمعه تاکنون در بین کاربران جنوبی فضای مجازی سروصدا به پا کرده. به طوری که برخی از کاربران این اظهارات را سندی بر تبعیض قائل شدن مقامات استان کرمان بین شمال و جنوب می‌دانند. اما آیا واقعا اینگونه است؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان رفتار محمد جواد فدایی، استاندار کرمان در موارد مشابه را بررسی کرد.

در سال جاری دست‌کم دو جشنواره در سطح جشنواره خرمای کلوته جنوب، در استان کرمان برگزار شده.

اولی جشنواره گل محمدی لاله‌زار بردسیر بود که 31 خرداد برگزار شد و استاندار کرمان در آن حاضر شد.

دیگر جشنواره به آبان امسال برمی‌گردد. 9 آبان امسال جشنواره گلیم و پسته سیرجان در حالی برگزار شد که محمد جواد فدایی در آن حاضر بود و به سخنرانی هم پرداخت.

با توجه به حضور استاندار در دو جشنواره مشابه که در شمال کرمان برگزار شده و حضور نیافتن در جشنواره خرمای کلوته جنوب، می‌توان به مردم جنوب و نماینده آن‌ها در مجلس حق داد که تصور کنند مسوولان اجرایی استان و در راس آن‌ها استاندار بین شمال و جنوب فرق می‌گذارد.

اما آیا شرکت نکردن فدایی در یک جشنواره ملی که از اهمیت قابل توجهی هم برخوردار است، می‌تواند نشانه بی‌توجهی عالی‌ترین مقام دولتی استان به جنوب باشد؟ برای پاسخ به این سوال، از عباس تقی زاده، مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان خواستیم که به دو سوال «کرمان نو» پاسخ دهد.

اول اینکه محمد جواد فدایی از روزی که استاندار شده، تاکنون چندبار به شهرستان‌های جنوبی کرمان سفر کرده.

براساس آمار ارائه شده از سوی مدیرکل روابط عمومی استانداری، فدایی از زمانی که رسما استاندار کرمان شد تاکنون، 6 سفر به جنوب داشته. سه سفر همراه با مسوولان کشوری و سه سفر با نظر استاندار. تاریخ این سفرها هم به دی (2 سفر) و بهمن 97، فروردین، تیر و شهریور 98 برمی‌گردد.

سوال دوم ما از تقی‌زاده این بود که «آیا استاندار در روز جمعه که آیین اختتامیه جشنواره خرمای کلوته برگزار می‌شد، برنامه دیگری داشت که در این جشنواره حضور نیافت؟» او گفت که «استاندار در این روز حتما می‌بایست در کرمان باشد تا در برنامه‌ای خاص شرکت کند.»

مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان درباره به وجود آمدن این تصور از سوی مردم جنوب کرمان که بین شمال و جنوب فرق گذاشته می‌شود، گفت که

اگر فقط به حضور نیافتن در این جشنواره نگاه شود، بله. مردم حق دارند. اما باید به مردم جنوب کرمان بگویم که استاندار کرمان به مسائل جنوب توجه ویژه‌ای دارد. به طوری که معاونان ایشان به طور ویژه به شهرستان‌های جنوبی سفر می‌کنند.

او برگزاری منظم جلسات کارگروه رفع موانع تولید جنوب در استانداری را از دیگر مواردی برشمرد که نشان از توجه استاندار به جنوب دارد.

تقی‌زاده همچنین گفت که حتی آقای فدایی در جریان سفر اخیر رییس جمهور به استان کرمان، قبل از سفر تلاش زیادی داشت تا به جنوب کرمان هم سفر شود اما این تلاش‌ها نتیجه نداد.

زمزمه استقلال جنوب بلند می‌شود؟

اگرچه وزارت کشور فعلا قصدی برای تقسیم استان کرمان ندارد اما مسوولان جنوب کرمان گاه و بیگاه اشاره‌ای به استقلال جنوب می‌کنند. حالا هم که استاندار کرمان در جشنواره کلوته حضور نیافته، احمد حمزه گفته «استاندار نسبت به جنوب کرمان بی‌توجه است و اگر این بی‌توجهی ادامه داشته باشد ما راه خود را جدا می‌کنیم.»

اگرچه او به طور مستقیم اشاره‌ای به استقلال جنوب نداشته، اما جدا کردن خط جنوب، آن هم در حالی که این نماینده از بی‌توجهی استاندار صحبت کرده، می‌تواند به استقلال جنوب کرمان تعبیر شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38578
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.