یادداشتی از حمزه سلمانی؛


فریاد خاموش کارگران زغال‌سنگ

یدالله زمانی، کارگر معدن و عضو شورای اسلامی کارگران منطقه اصلی زغال‌سنگ پابدانا

کار در معادن زیرزمینی سخت‌ترین کار دنیا محسوب می‌شود، اما در معادن زغال‌سنگ سخت‌تر از سخت است؛ طاقت فرسا و جان گیر. چه هنگام اشتغال چه بعد از بازنشستگی. دستمزدش خون‌بهای کارگر است، چرا که طی زمان آن را برای سلامتی خود هزینه می‌کند. کار در معدن مستمر، سخت و زیان آور است. اما به واسطه تبصره ۲ ماده هفت قانون کار، کارفرمایان با ذکر مدت، استمرار قرارداد و دائم بودن آن را به راحتی کنار می‌گذارند و با قرارداد موقت امنیت شغلی کارگران را متزلزل می‌کنند. کدام کارگر را سراغ دارید که با داشتن امنیت شغلی و دستمزد مکفی بخواهد از کارش کناره بگیرد و خود را از مزایای آن بی‌بهره کند؟ کارگران نیازمند امنیت شغلی، بیمه‌ای و معیشتی هستند. چه هنگام اشتغال و چه هنگام بازنشسته شدن.

 

قوانین کارگری اجرا نمی‌شود

 

چرا باید برای اجرای قوانین کار، دست به دامان دیوان عدالت اداری یا سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی شد؟ مگر نباید مصوبات مجلس شورای اسلامی طبق آنچه مصوب شده اجرایی شود؟ چه کسی باید به داد کارگران مشاغل سخت و زیان آور برسد؟ تا کی باید منتظر رفع مشکلات ماده ۳۶ سازمان تامین اجتماعی در مشاغل سخت و زیان آور بود؟ در ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت ذکر شده تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود. اما سازمان تامین اجتماعی در زمان رسیدگی به برخی مطالبات ،شخص کارگر را ملزم به پیگیری پرداخت بدهکاری کارفرما به سازمان می‌کند و از اختیارات قانونی خود برای دریافت طلبش از کارفرما استفاده نمی‌کند. این باعث شده تا آن دسته از کارگرانی که برای بازنشستگی نیاز به پرداخت ۴ درصد مشاغل سخت و زیان آور دارند در اغلب اوقات به علت ناتوانی کارگر در مجاب نمودن کارفرما یا حقوقشان از بین برود و یا خود مجبور به پرداخت سهم کارفرما شوند.

 

ما همکارانی داریم که چند ماه مانده به احراز شرایط بازنشستگی فوت کردند و اکنون خانواده آنان حداقل حقوق مستمری سازمان تامین اجتماعی را دریافت می‌کنند. آیا تصمیم‌گیران این ظلم را برای خانواده خودشان هم می‌پسندند یا مرگ فقط برای همسایه است؟ همکارانی را می‌شناسم که تا چند ماه پس از بازنشستگی حقوق و بیمه درمان نداشته‌اند. همان‌هایی که عمر، جوانی و سلامتی خود را برای کارفرمایان به چوب حراج زدند. همکارانی را از دست داده‌ام که چند ماه پس از بازنشستگی به دلیل بیماری ناشی از شغل فوت کردند. سرنوشت ما نیز بهتر از آنها نخواهد بود. تمام ۲۰۳ ماده و ۱۲۱ تبصره قوانین و مقررات کار باید برای کارگران  اجرا شود. اجرای بی‌کم و کاست طرح طبقه‌بندی مشاغل، اجرای ماده ۹۲ قانون کار در مورد کارگرانی که به دلیل حادثه عنوان شغلی آن‌ها تغییر می‌کند و باید طبق کار قبلی به آنان حقوق و مزایا داده شود و یا اجرای ماده ۱۴۹ در مورد تعاونی مسکن کارگران.

 

نیاز به نیروی جوان در معادن زغال‌سنگ

 

کار می‌تواند چرخه اقتصاد یک مملکت را شکوفا کند.  نیروی کار محور اصلی چرخه اقتصاد است. در معادن زغالسنگ کرمان می‌توان با توجه به داشتن نیروهای با سابقه در امورات زیرزمینی با استفاده از نیروی جوان و فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز افزایش چشمگیری در خودکفایی این ماده معدنی را شاهد بود.

 

علاوه بر این فراهم نمودن شرایط و تجهیزات مورد نیاز جهت تولید از مهم‌ترین عوامل در نگهداری اشتغال کارگر و رشد اقتصادی یک مجموعه به حساب می‌آید. چنانچه وسایل مورد نیاز جهت انجام کار فراهم باشد کارگران از جان خود جهت امتداد اشتغال و تولید مایه می‌گذارند. اما اگر این لوازم مهیا نباشد آن‌ها در جنگ معیشت خانواده بازنده خواهند بود. بهتر است کارفرمایان محترم جهت حفظ منابع خود، فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز تولید را در اولویت قرار دهند تا با رونق تولید، رونق زندگی کارگران خود را نیز مشاهده کنند.

 

در معادن زغالسنگ جهت حفظ ایمنی و سلامتی کارگر، حداقل ۵ سال آموزش ضمن اشتغال برای کارگران مبتدی نیاز است تا از اتفاقات جان‌سوز ممانعت کند. کارگران شاغل در این معادن نیازمند کارفرمایی هستند که بتواند ۲۰ سال متوالی و  ۲۵ سال متناوب اشتغال آنها را متقبل کند تا امید به روزی داشته باشند که شاید بازنشسته شوند.

 

زندگی شرافتمندانه حق کارگران است

 

سخن گفتن در قبال این شغل سخت بسیار سخت است و درک آن توسط آنان که شرایط را از قاب تلویزیون تماشا می‌کنند یا می‌شنوند سخت تر. امیدواریم تا این شغل سخت و کم مزد به چشم آید و فریاد خاموش کارگران معادن زغال‌سنگ به گوش کسانی برسد که می‌توانند گره از مشکلات و تناقضات قانونی  این مشاغل بردارند.ضریب هر یک سال ۱۲ ماه حق این سخت‌کوشان عرصه اقتصاد بود که بدون توجه به سلامتی آنان، از آنها گرفته شد. درخصوص دستمزد هم افزایش حقوقی علاوه بر افزایش سالیانه حقوق و دستمزد وزارت کار حق مشاغل سخت و زیان آور زیرزمینی است.

 

زندگی شرافتمندانه حق کارگران است از آنان در مقابل تورم و افزایش لحظه‌ای کالاها حفاظت کنید. همانطور که رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای فرموده‌اند: «هم مسئولین محترم، هم کسانی که اهل سرمایه‌گذاری و ایجاد کار و ایجاد کارگاه و مانند اینها هستند، توجّه بکنند که برای رشد تولید، برای بهبود وضع، باید ارتقاء زندگی کارگر را یک اصل مهم به حساب بیاورند.»

ضمن عرض تبریک روز جهانی کار و کارگر به تمامی کارگران  ایران به داشتن چنین همکارانی که با خون دل و عرق جبین جهت تعالی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند افتخار می‌کنم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=117841
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.