آفات و بیماری جنگل های طبیعی بم را تهدید می‌کند

کرمان‌نو-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت:در استان کرمان ۵۰ درصد جنگل‌های طبیعی ما آلوده به آفات و بیماری هستند و در شهرستان بم نیز حدود ۴۰ درصد جنگل‌ها آلوده شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه کرمان‌نو، مهدی رجبی زاده در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره منابع طبیعی بم با اشاره به آفاتی که جنگل های طبیعی را تهدید می‌کند گفت: به دلیل بارش کم باران در سال‌های گذشته جنگل‌های طبیعی بم به آفت و بیماری آلوده شده اند که این موضوع جنگل های بم را تهدید می‌کند.

او خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مبارزه با آفت و بیماری جنگل ها سخت و هزینه بر است تنها به روی ۱۵ درصد از جنگل های بم کار انجام شده است.

او بیان کرد: سال گذشته برای حفاظت از درخت های بنه و بادام جنگل های طبیعی منطقه دهبکری کارهای خوبی انجام شده است .

طرح کاداستر اراضی ملی در بم ۹۰ درصد پیشرفت دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در ادامه اظهار داشت: در طرح کاداستر اراضی ملی یا همان حد نگاری و اخذ اسناد تک برگ در سطح شهرستان بم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت صورت گرفته است.

او بیان کرد: در ۲ ماه آینده مالکیت دولت و اشخاص تثبیت شده و این طرح انجام می گردد.

او با اشاره به طرح های آبخیزداری افزود: در استان کرمان نزدیک به ۱۸ درصد کار آبخیزداری انجام شده و شهرستان بم به دلیل اینکه منطقه سیل خیز و مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است نیز نزدیک به همین عدد کار شده که بسیار پایین است .

رجبی زاده اظهارداشت: امیدواریم هر چه سریعتر اعتبار لازم برای اجرای طرح های آبخیزداری تامین شود تا کار به سرعت انجام شود .

نهال‌کاری ۳۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی بم

او ادامه‌داد: در سال‌های گذشته نیز در بخش بیابان‌زدایی کارهای خوبی صورت گرفته و اکنون هم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکید‌کرد: سال گذشته برای مقابله با بیابان‌زدایی حدود ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان بم نهال‌کاری شد.

او می‌گوید در شرق استان کرمان نیز سال گذشته با احتساب اعتبار مالچ پاشی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در امر بیابان زدایی اعتبار هزینه شد .

به گفته او کارهای آبخیزداری بزرگی در شهرستان ریگان و حوزه‌های مشرف بر فهرج در حال انجام است به طور مثال در ریگان حدود ۲۰ میلیارد تومان قرارداد داریم و پیمانکار در حال فعالیت است .

شهرداری بم در موضوع پارک جنگلی به خوبی عمل نکرده است 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح‌کرد: سال گذشته پارک جنگلی شهید سلیمانی بم به شهرداری احاله مدیریت شد تا کار بزرگی در این پارک انجام شود اما متاسفانه با گذشت هشت ماه عملیات فیزیکی قابل ملاحظه ای ندیده ایم.

رجبی زاده اظهارداشت: این پارک در طول ۵۰ سال از آن محافظت شده و در بهترین مکان شهر قرار دارد و متعلق به مردم است

او می گوید براساس قراردادی که داریم در مقاطع زمانی خاص اگر کار پیشرفت نکند اخطار خواهیم داد و قرارداد فسخ خواهد شد و در حال حاضر اخطار اول صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عنوان کرد: شهرداری می گوید در حال تهیه طرح است که ما هم امیدواریم همین گونه باشد زیرا گام اول تهیه طرح است اما انتظار می رفت که حداقل یک تابلوی در خور شأن جلوی این پارک نصب می کردند تا مشخص شود شهرداری روی این امر جدیت دارد.

او اضافه کرد: چون هنوز با شهرداری جلسه ای برگزار نکرده ایم نمی توانم کامل قضاوت داشته باشم اما امیدواریم این جدیت در شهرداری وجود داشته باشد تا برای عید امسال فاز اول پارک شهید سلیمانی بم به مرحله اجرا برسد .

سند ۲۶ هزار هکتار از اراضی ملی دهبکری صادر می‌گردد

رجبی زاده با اشاره به اینکه مشکل زمین خواری در کل کشور وجود دارد و شهرستان بم هم استثنا نیست گفت:یکی از دلایل زمین‌خواری بحث افزایش بی رویه قیمت زمین خصوصا در مناطق ییلاقی و تمایل مردم برای زندگی ویلایی است .

او به دلیل اینکه اراضی ملکی مردم کم است به سوی اراضی ملی هجوم می آوردند و با توجه به اینکه نیروی یگان حفاظتی ما نیز محدود است خواه ناخواه نمی توانیم در لحظه جایی حضور داشته باشیم و تصرفاتی انجام می شود.

به گفته او تمام تصرفات تبدیل به پرونده قضایی می شود و دستگاه قضایی بم هم کمک میکند .

رجبی زاده توضیح داد: سند منطقه دهبکری به مساحت حدود۲۶ هزار هکتار اراضی ملی تا هفته آینده صادر خواهد شد

او افزود: در منطقه دهبکری بسیاری از اجرای مقررات منابع طبیعی انجام نشده و مالکیت دولت نیز تثبیت نشده بود ولی اکنون این کار انجام شده است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: مبارزه با این پدیده و برخورد با زمین خواری اهتمام جدی در شهرستان می خواهد که خوشبختانه در یکسال اخیر دستگاه قضایی همکاری خوبی با منابع طبیعی بم دارد .

او بیان کرد: جلوی بسیاری از تصرفات گرفته و همچنین رفع تصرفاتی به صورت تخریب و قلع و قمع در منطقه دهبکری داشته ایم.

IMG 20221003 090117

به گزارش کرمان‌نو در این مراسم از خدمات عطا پوطاری رییس پیشین منابع طبیعی بم قدردانی و محمد نیکخواه به عنوان سرپرست این اداره در بم معارفه شد .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97271
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.