برگزاری همایش سراسری پیشگیری از خشونت، چالش و راهکارها در کرمان

محمدباقر اسلامی امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که از حدود شش میلیون پرونده کیفری متشکله سالانه در کشور، یک میلیون پرونده مربوط به جرائم مرتبط با خشونت (ضرب و جرح، توهین و…)است.
اسلامی افزود که انواع جرائم مرتبط با خشونت در بین ۱۰ عنوان اتهامی اول کشور جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
دبیر همایش سراسری پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها ادامه داد که طبق آمار کشوری زندانیان مرتکب خشونت نیز رتبه سوم را بعد از زندانیان بزه سرقت و مواد مخدر به خود اختصاص داده اند.
وی عنوان کرد که ارتکاب جرائم خشن جزو مسائل اجتماعی حاد جامعه امروز به شمار می رود و آسیب های ایجاد شده ناشی از آن فراتر از جنبه های جسمی، جنبه های روانی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد.
اسلامی با بیان اینکه برای مقابله و پیشگیری از جرائم مرتبط با خشونت در این مرحله نیازمند شناسایی بسترها و علل و عوامل آن هستیم، افزود که دادگستری کرمان برای مقابله و پیشگیری از جرائم مرتبط با خشونت اقدام به برگزاری همایش سراسری تحت عنوان «پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها» کرده است.
اسلامی عنوان کرد که دادگستری کرمان با برنامه ریزی هدفمند و بهره گیری از ظرفیت های علمی و پژوهشی با دیدگاهی جامع در حوزه ها و محورهای مختلف جرم شناسی، روانشناسی، سیاست گذاری جناحی، حقوقی و قضائی و آموزه های اسلامی و فقهی نسبت به مقوله پیشگیری از خشونت قصد برگزاری این همایش را دارد.
وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی در حوزه های حقوق و علوم قضائی، فقه و مبانی اسلامی، جامعه شناسی و روانشناسی مرتبط با موضوع همایش دانست.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بر اهتمام ویژه اندیشمندان به ضرورت توسعه و ترویج دانش و آگاهی پیرامون مسئله خشونت در جامعه تاکید کرد و افزود که ارائه راهکارهای عملی و کاربردی پیشگیرانه و تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خشونت ضرورت دارد.
اسلامی گفته در این همایش سراسری به بررسی نمونه های عینی و ارائه راهبردهای آموزشی و فعالیت های شاخص درخصوص مبارزه با خشونت در جامعه پرداخته خواهد شد و به دنبال فراهم سازی بستر مناسب برای اشتراک گذاری و انتقال دانش در سطح ملی هستیم.
وی اطلاع رسانی عمومی، ایجاد حساسیت و ارتقای دانش و آگاهی آحاد جامعه با مسائل ناشی از خشونت را یکی دیگر از اهداف این همایش دانست و افزود که ایجاد ارتباط و انگیزه بین پژوهشگران جوان دانشگاهی با مدیران و مسئولان سازمان های مختلف، به ویژه معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری های سراسر کشور برای همکاری متقابل و استفاده از توانایی و توانمندی های ایشان مورد تاکید است.
وی برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی برای گروه های مختلف، برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب و تئاتر خیابانی با رویکرد پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی مرتبط با خشونت را از جمله برنامه های جنبی این همایش برشمرد.
اسلامی انطباق مناسب موضوع همایش با مسائل مبتلا به استان را از ویژگی های بارز و انحصاری همایش کرمان دانست و اعلام کرد که در پایان این همایش سند جامع چشم انداز پیشگیری از خشونت در استان کرمان تدوین خواهد شد.
وی برگزاری همایش و سمینارهای علمی را تلاشی در راستای اغناء روحیه جستجوگری و کاوشگری جامعه علمی دانشگاهی برای کسب معلومات و اطلاع از یافته های جدید در عرصه علم و دانش دانست.
اسلامی گفت که چنین همایش هایی به تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران و علم آموزان و برنامه ریزان و سیاستگذاران و ایجاد زمینه ای برای فعالیت های جمعی و بکارگیری دانش و تجربیات علمی در اجتماع بخصوص در جهت پیشگیری از آسیب ها کمک شایانی می کند.
وی ادامه داد که خشونت به عنوان یک مسئله اجتماعی که در برخی جوامع به بحران های اجتماعی منتهی می شود، در زمره‌ دلایل اصلی مرگ و میر مردم در سراسر دنیا در سن ۱۵ تا ۴۴ سالگی است.
وی بیان داشت که منظور از خشونت اعم از لفظی و فیزیکی یعنی رفتار پرخاشگرانه، ستیزه جویانه و خشن که امنیت روحی، روانی، اجتماعی و سلامت جسمی و معنوی انسان را به خطر می اندازد.
وی عنوان کرد که یکی از زمینه های مناسب بهره گیری از ظرفیت های مؤثر علمی و پژوهشی در اقدامات پیشگیرانه برگزاری همایش های علمی با حمایت دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی با رویکرد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14049
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.