«بلوک» بی‌درمانگاه شبانه‌روزی سر‌ ‌می‌کند

الهام پیپر| درمانگـاه مؤسسه‌ای است که بیماران سرپایی را برای درمان می‌پذیرد و در موارد فوری حداکثر 24 ساعت می‌تواند بیمار را بستری کند و بایستی پس از انجام کمک‌های اولیه در این مدت وسیله بستـری کـردن بیمـار را در بیمارستان مربوطه بدهد. مؤسساتی که در گذشته به نام کلینیک یا پلی‌کلینیک ایجاد شده‌اند نیز طبق برخی ضوابط به نام درمانگاه نامیده می‌شوند. البته اجازه تأسیس به کلیه افراد حقیقی وحقوقی داده می‌شود. معمولاً درمانگاه موسسه‌ای مستقل است که به درمان بیماران می‌پردازد ولی برخلاف بیمارستان بیماران را بستری نمی‌کند.
در ایران درمانگاه معمولاً می‌تواند دارای بخش‌های پزشک عمومی و متخصص، دندانپزشکی، داروخانه، مامایی، رادیولوژی، آزمایشگاه و … باشد. مجوز تأسیس و پروانه بهره‌برداری درمانگاه را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه صادر می‌کند. درمانگاه می‌تواند خصوصی، دولتی یا خیریه باشد. هر درمانگاهی بجز مؤسس باید برای هر شیفت فعال خود دارای مسوول فنی پزشک باشد. درمانگاه می‌تواند عمومی یا تخصصی (مانند درمانگاه پوست و مو یا درمانگاه دندانپزشکی) باشد.
برخلاف ساختمان پزشکان، درمانگاه مؤسسه واحدی است و می‌تواند با سازمان‌های بیمه‌گر و ادارات قرارداد (جهت پذیرش بیماران) ببندد، سرنسخه و سربرگ داشته باشد و پذیرش و صندوق واحدی برای بخش‌های مختلف داشته باشد.
نبود درمانگاه مشکلاتی را برای مردم بلوک به‌وجود آورده و سبب نگرانی و سرگردانی آنان شده است.البته خردادماه سال گذشته کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفته بود: با توجه به بُعد مسافت شهر بلوک با مرکز شهرستان جیرفت، طی رایزنی‌هایی که با وزارت بهداشت و مسوولان مربوطه دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است، به زودی درمانگاه بلوک شبانه‌روزی می‌شود اما هنوز هیچ کار مثبتی در این زمینه رخ نداده است.
برخی به دلیل نبود درمانگاه شبانه‌روزی و امکانات لازم در بلوک فوت کرده‌اند
نیک‌نفس عضوشورای شهر بلوک به«کاغذوطن»گفت:«مشکلی در زمینه حضور پزشکان بیتوته درمانگاه بلوک نداریم.»وی افزود:«باتوجه به بعد مسافت شهر بلوک با مرکز جیرفت نیاز به این داریم تا درمانگاهی شبانه‌روزی در منطقه احداث شود ، این پزشکان بیتوته هستند و ساعتی کار می‌کنند یعنی تا ساعت دوازده در درمانگاه حضور دارند هر چند پس از این ساعت نیز خدمات ارائه می‌کنند اما اگر بیماری به صورت اورژانسی به برخی از خدمات درمانی از جمله خدمات به بیماران قلبی یا مشکل حادی باشد نمی‌توانند کمکی کنند به هر حال این‌ها جوان هستند و تلاششان را می‌کنند اما با این وجود به مرکز شبانه‌روزی به شدت نیاز داریم مردم واقعا با مشکل مواجه هستند زیرا دستگاه‌های لازم را در این درمانگاه نداریم و متاسفانه فوتی‌های زیادی را نیز به این دلیل داشتیم. با فرماندار، رییس علوم پزشکی و… صحبت کردیم و ایشان قول دادند که به این موضوع رسیدگی کنند.»یکی از شهروندان نیز می‌گوید:«اگر کسی در اینجا بیمار شود و نیاز به پزشک داشته باشد باید به جیرفت مراجعه کند که متاسفانه مسافت طولانی است و مشکلات زیادی را باید متحمل شود.»امیری افزود:«
پیمودن مسیر طولانی علاوه بر هزینه زیاد برای مردم وقت و زمان زیادی را هم از آن‌ها می‌گیرد. با وجود این‌که تامین پزشک متخصص و امکانات لازم بر اساس جمعیت و نیروی انسانی منطقه است و جمعیت شهر با جمعیت برخی از شهرستان‌های استان برابری می‌کند، چرا به بهانه‌های واهی مردم را سرگردان می‌کنند و پزشک برای این شهر تامین نمی‌شود؟»
کلنگ پانسیون به زمین زده شد اما هنوز خبری نیست
بخشدار بلوک به«کاغذوطن»گفت:«تاکنون گزارشی مبنی براینکه پزشکان در درمانگاه حضور ندارند به ما نرسیده این سه پزشک به صورت بیتوته در محل حضور دارند و قبل از این قرار بود که درمانگاه به صورت شبانه روزی در بیاید البته مسوولان مرکز بهداشت می‌گویند آیتم‌هایی برای این کار نیاز است که مهیاد شود تا بتوان آنجا را به یک درمانگاه شبانه‌روزی تبدیل کرد.»شهریاری افزود:«البته سال گذشته کلنگ‌زنی پانسیون پزشک را انجام دادند که هنوز هیچ اقدامی نشده است.»
درحال ساخت سه پانسیون برای هموار کردن راه تاسیس درمانگاه شبانه‌روزی هستیم
محمودی رییس مرکز بهداشت جیرفت به«کاغذوطن»گفت:«زمانی که من به این مرکز آمدم یک پزشک جانشین از دیگر نقاط مانند علی‌آباد و دولت آباد به بلوک برای ویزیت بیماران می‌آمدند که یک ساعت در درمانگاه بیماران را می‌دیدند و می‌رفتند زیرا برخی مشکلاتی با پزشک قبلی وجود داشت که او رفته بود و پس از این مسائل سه پزشک غیربومی که خواستار کار در منطقه محروم بودند را به این شهر فرستادیم که به صورت شبانه‌روزی و بیتوته هستند.اگر تعداد بیمارانی که ویزیت می‌شوند را بررسی کنید متوجه می‌شوید چقدر حجم کار در این درمانگاه زیاد است، هرچند پزشک بیتوته باید در زمانی مشخص بیماران را ملاقات کند.آزمایشگاه را تجهیز کردیم و مشاوره ازدواج را فقط در جیرفت و بلوک داریم دندان‌پزشک به صورت بیتوته در بلوک حضور دارد و هر ساعتی که بیماران به درمانگاه مراجعه کنند پزشکان حضور دارند.مانده‌ایم اگر این سه پزشک طرح‌شان تمام شود و بروند آیا کسی با این شرایط حاضر است به این منطقه بروند؟تیم مرکز بهداشت هرروز یا یک روز در میان در بلوک حضور دارند تا به مشکلات مردم برسند و استارت سه پانسیون را زدیم تا راه را برای شبانه‌روزی کردن درمانگاه هموار کنیم متاسفانه یکی از افرادی که برنده مناقصه شده بود دچار مشکل مالی شد و مجبور شدیم تا قرارداد او را لغو و مناقصه جدیدی را ایجاد کنیم و فردی که انتخاب شده حتما به انرژی کار این طرح را دنبال خواهد کرد.البته طرح ده‌گردشی در بلوک روتین در حال انجام است و پوشش آنقدر خوب بوده که فشارخون 110درصد فقط در بحث فشارخون پوشش‌دهی شده و خدمات درمانی بلوک را مانند یک شهرستان انجام می‌دهیم و ادامه خواهیم داد ویزیت‌ها در سامانه ثبت می‌شود که نشان دهنده حضور پزشکان ما در درمانگاه است.»وی اضافه کرد:«برخی در فضای مجازی و …اقدام به نوشت گزارشاتی غیرواقعی می‌کنند از جمله تیتری با این عنوان بیمارستان در بلوک قرار بوده ساخته شود! مگر ساخت بیمارستان الکی است و متعجبم چرا بعضی‌ها بدون شناخت قلم می‌زنند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31308
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.