به متقاضیان پرورش شتر تسهیلات پرداخت می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی جنوب اعلام کرد: متقاضیان بعد از دریافت مجوز از سازمان نظام مهندسی مشمول دریافت تسهیلات هم می‌شوند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

پرورش شتر از زمان‌های قدیم یکی از دغدغه‌های اهالی شهرهای ایران من جمله کرمان بوده است، دام قانعی که به دلیل مقاومتی که دارد، محبوب کسانی است که در این رشته فعالیت دارند، جنوب استان کرمان نیز در پرورش سنتی شتر، سابقه‌دار است.

بسیاری از کارشناسان دامداری معتقد هستند حرکت به سمت پرورش صنعتی شتر می تواند انقلابی در شترداری جنوب ایجاد کند، حلقه مفقود شده ای که در شترداری جنوب دیده می‌شود.

برای بررسی وضعیت پرورش شتر در جنوب استان با برخوری مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب هم صحبت شدیم، برخوری در این باره گفت: جنوب استان کرمان به دلیل اینکه مراتع خوبی دارد یکی از نقاط مناسب برای پرورش شتر محسوب می شود و با وجود مراتع مستعد در حقیقت بدون اینکه در پرورش شتر هزینه ای برای تغذیه دام شود، کسب درآمد اتفاق می افتد، این دام می تواند از علوفه ای تغذیه کند که مناسب دام های دیگر نیست و و در مراتع جنوب و دشت جازموریان به فراوانی یافت می شود .

پرورش سنتی و صنعتی شتر در جنوب استان

برخوری در مورد صنعتی شدن پرورش شتر گفت: برای تایید این موضوع که آیا پرورش شتر در فضای بسته مناسب است، هنوز اختلاف نظر وجود دارد زیرا این موضوع علاوه بر اینکه هزینه ها را بالا می برد احتمال ابتلا به بیماری را نیز در دام بیشتر می کند زیرا با افزایش تراکم، احتمال چرخش عوامل بیماری زا نیز بیشتر می شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب ضمن اشاره به اینکه در جنوب استان نیز طرح‌های صنعتی پرورش شتر در دست اقدام است، گفت: ‌البته برای صنعتی شدن باید زنجیره تولید آن تکمیل شود که این موضوع نه فقط در استان کرمان بلکه در سراسر ایران پیشرفت چشم گیری نداشته است.

برخوری تاکید کرد که با صنعتی شدن و تکمیل چرخه تولید، راندمان اقتصادی پرورش این دام بیشتر می شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی جنوب گفت: ما در جنوب استان تلاش می کنیم ترکیبی از هر دو روش صنعتی و سنتی در پرورش شتر داشته باشیم.

برخوری با اشاره به این نکته که جنوب استان کشتارگاه صنعتی ندارد، گفت: این یک نقطه ضعف بزرگ جنوب است که هم در دام و هم در طیور احساس می شود و ما به دنبال جذب سرمایه گذار هم برای این طرح و هم برای بسته بندی گوشت هستیم.

به گفته برخوری اکثر گوشت تولیدی شتر جنوب استان به سمت یزد و رفسنجان حمل می‌شود.

برخوری یادآور شد: شترها هم مثل بقیه دام ها باید پلاک گذاری شوند و اگر بخواهند جابه‌جا شوند باید پلاکوبی‌ داشته باشند.

جنوب در جایگاه پنجم از لحاظ جمعیت شتر

قائدی فر معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی جنوب، در مورد تعداد شتر در جنوب استان گفت: جمعیت شتر در جنوب استان بر اساس آمار رسمی و مورد تایید جهاد کشاورزی ، 13 هزار و 200 نفر است و از لحاظ جمعیت، جنوب کرمان در رتبه 5 کشور قرار دارد.

قائدی فر با اشاره به اینکه در جنوب استان هم پرورش صنعتی و هم نیمه صنعتی شتر وجود دارد ، گفت: هم اکنون 8 واحد صنعتی به ظرفیت 455 نفر در جنوب فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی جنوب تا کید کرد: متقاضیان بعد از دریافت مجوز از سازمان نظام مهندسی مشمول دریافت تسهیلات هم می‌شوند.

قائدی فر در ادامه گفت: دو مجموعه پرورش شتر هزار نفری در برنامه‌های جهاد کشاورزی جنوب وجود دارد که زیر ساخت های یکی از آن‌ها واگذار شده است و هر دو صنعتی ودر قالب زنجیره کامل تولید هستند یعنی هم بحث کشتار و هم تولید فرآورده ها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

به گفته قائدی فر، بیشترین جمعیت شتر در جنوب در شهرستان های رودبارجنوب و قلعه گنج است که از مراتع جازموریان تغذیه می کند.

12 هزار نفر شتر در رودبارجنوب

قانعی فرماندار رودبار جنوب در مورد پرورش شتر در این شهرستان به کرمان نو گفت: در شهرستان رودبارجنوب عمدتا پرورش شتر به صورت سنتی انجام می‌شود و تنها یک بخش کوچکی پرورش صنعتی دارند اما جدیدا سرمایه گذارهای برای صنعتی شدن شترداری جذب شده و مذاکرات اولیه هم انجام شده است.

قانعی ادامه داد: در رودبارجنوب تقریبا 12 هزار نفر شتر وجود دارد و بالغ بر 90 درصد آن ها به صورت سنتی نگهداری می شوند و 10 درصد باقی مانده هم نیمه صنعتی هستند. برای کشتارگاه شتر هم یک سرمایه گذار جذب شده است که مذاکرات اولی را هم انجام دادیم اگر این کشتارگاه راه اندازی شود تنها کشتارگاه صنعتی جنوب می شود.

تغذیه رایگان شتر در دشت جازموریان

بامری معاون سیاسی فرمانداری قلعه گنج نیز در مورد وضعیت شترداری در قلعه گنج به کرمان نو گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری کشاورزی که داشتیم،قلعه گنج بیشترین تعداد شتر را در استان کرمان دارد، دلیل این موضوع هم جواری با دشت جازموریان است که تغذیه شتر را تا حدودی رایگان کرده است البته شرایط آب وهوایی منطقه هم تاثیرگذار است.

بامری یادآور شد: پیش از این یک مشاور اقتصادی ‌ای به شهرستان دعوت شده بود، با توجه به ویژگی های منطقه و جمعیت شتر فعال، پرورش شتر و شترمرغ را توصیه کرد. به گفته بامری که خود نیز از شترداران قلعه گنج است، شتر نسبت به دام های سبک، بیماری کمتری دارد.

معاون فرمانداری قلعه گنج گفت: دهیاری‌ها براساس جمعیتشان تا سقف پانصد میلیون تومان می توانند برای طرح های اقتصادی تسهیلات پرداخت کنند، در شهرستان قلعه گنج 46 طرح اقتصادی برای روستاهای شهرستان پیش بینی شده که از این 46 تا 25 طرح مربوط به پرورش شتر بود، که 11 طرح آن در روستاهای حاشیه جازموریان در حال اجرا است. به گفته بامری بیشترین پرورش شتر در قلعه گنج به صورت بومی و سنتی است.

معاون فرمانداری قلعه گنج تاکید کرد: شترداری می تواند در اقتصاد قلعه گنج بسیار تاثیرگذار است، این دام نسبت رشد به تغذیه اش خیلی خوب است و در حاشیه جازموریان هم تغذیه شتر با علوفه رایگان است که کاملا اقتصادی می شود.

بامری ضمن یاد‌آوری این نکته که استان کرمان یکی از قطب های پرورش شتر است، گفت: در استان کرمان قلعه‌گنج بیشترین تعداد شتر را دارد در نتیجه می توان بگوییم که قلعه گنج قطب پرورش شتر کشور هم است.

بامری یادآور شد: پیشنهاد شده است که کارخانه شیر قلعه گنج به خط تولید خود، شیر شتر را هم اضافه کند زیرا بسیار صرفه اقتصادی دارد هر شتر شیری، در روز 15 تا 20 کیلو شیر می دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51161
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.