بیش از ۴ هزار یتیم در جنوب استان تحت پوشش کمیته امداد هستند

صادقی مدیر کل کمیته امداد استان گفت: در حال حاضر بیش از 9 هزار یتیم در سراسر استان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند که 4 هزار و 870 نفر از آن‌ها در جنوب هستند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

آنقدری تا شروع مدرسه نمانده بود، چند روزی بود که بچه‌ها بهانۀ کیف و لوازم تحریر را می‌گرفتند از سر کار که برمی گشت موجودی حسابش را گرفته بود، نمیشد با 70 هزار تومان برای دو بچه، هم کیف خرید و هم دفتر و مداد، با خود فکر اگر همسرش زنده بود شاید این دغدغه‎ها را نداشت.

شاید آغاز سال تحصیلی یا آغاز سال جدید، برایش غم انگیز و پر التهاب نمیشد، توی ذهنش لیست کسانی را که می توانست برای خرید مدرسه ازشان پول قرض بگیرد را مرور کرد و همچنان به صورت دختر کوچکش خیره ماند که امسال کلاس اول می‌رفت.

در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، خانواده‌هایی که با معضلاتی نظیر فوت والدین و یا از کار افتادگی سرپرست خانوار مواجه نیستند با مشکلات فراوانی روبرویند تا به قول معروف «دخل و خرجشان را باهم یکی کنند».

حال این مشکلات به توان چند می‌شود وقتی سرپرست خانواده ای نباشد و کودکان یتیم را مادر به تنهایی بزرگ کند، کمیته امداد یکی از کورسوهای امیدی است برای کودکان یتیم و محسنین، تا شاید اندکی از دغدغه‌های این کودکان را کم کند هر چند گاهی این نیاز خیلی بیشتر از میزان حمایتی است که کمیته انجام می دهد.

هر کارمند یک حامی

حمایت از ایتام و محسنین ( کودکانی که سرپرست خانوار توانایی پرداخت هزینه هایشان را ندارد) از جمله وظایف کمیته امداد امام خمینی است و طرح های مختلفی هم در این باره در حال اجرا است ، یکی از این طرح‌ها که قرار است با جدیدت در استان پیگیری شود، «طرح هر کارمند یک حامی» است.

یحیی صادقی مدیرکل کمیته امداد استان کرمان در مورد این طرح به کرمان نو گفت: طرح هر کارمند یک حامی توسط معاون اول رئیس جمهور در سال گذشته کلید خورد که در مرحله اول در شورای اداری استانداران مختلف مطرح شده و قرار شد که ادارات مختلف تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد منعقد کنند و این طرح پیگیری شود و در ابتدای کار تا حدودی هم کارمند جذب شد ولی آنقدری که ما انتظار داشتیم نبود.

صادقی ادامه داد: اما اکنون دو مرتبه طرح به صورت قاطع تر کلید خورده و قرار بر این شد روسای سازمان ها در جذب کارمندانشان به کمیته امداد یاری برسانند.

به گفته مدیر کل کمیته امداد استان کرمان، شعارش این طرح این است که «هیچ فرزندی در ایران اسلامی از ایتام و محسنین بدون حامی نماند..»

حمایت‌های مالی مستقیم به حساب فرزند تحت پوشش واریز می‌شود

صادقی یادآورشد، پیش از این روند حامی شدن به این شکل بود که کمیته امداد یک حسابی را معرفی کرده و وقتی پول حامی با شناسه واریز می‌شد، ضبط و بعد از گذشت 4 یا 5 روز پول به حساب بچه های این حامی واریز میشد، این روش مورد پسند برخی از حامی‌ها نبود.

صادقی در مورد روند کنونی حامی شدن گفت: اکنون سامانه مددکاری کمیته امداد به سامانه ثبت احوال وصل است، زمانی که یک حامی اعلام کند که یک فرزند یا چند فرزند را می خواهد تحت حمایت قرار دهد، اطلاعات این حامی که وارد سامانه شد بلافاصله تایید اطلاعات از سامانه ثبت احوال گرفته می‌شود و اگر درست باشد سیستم یک شماره کارت 16 رقمی برای حامی تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: این شماره کارت متعلق به حامی است و کمک‌های که حامی به این کارت واریز می کند و بدون فوت وقت به حساب فرزندان منتقل خواهد شد.

صادقی ضمن یادآوری این نکته که محدودیتی برای حمایت از ایتام و محسنین وجود ندارد، گفت: اکنون در استان حامی ای داریم که بیش از 1700 فرزند را تحت حمایت قرار داده است.

صادقی تاکید کرد: در این بین فقط کمیته امداد نظارت می کند و این نظارت هم به دلیل این موضوع است که کمک های حامی هرز نروند و در کانال صحیح هزینه شوند.

وی ادامه داد:‌ به طور مثال یک حامی پول واریز کرده است تا برای بچه یک موبایل بخرند که بتواند در کلاس‌های آنلاین شرکت کند، نیروی مددکار و اکرام کمیته امداد باید مدیریت این کمک را به عهده گرفته و به خانواده اطلاع دهند که این پول واریزی در چه زمینه ای باید هزینه شود.

به گفته مدیر کل کمیته امداد استان تا سن 18 سالگی پسران و برای دختران تا زمان ازدواج تحت حمایت کمیته قرار قرار می گیرند.

درطرح اکرام دختران تا سن 25 سالگی تحت پوشش هستند

وی یادآور شد : البته در طرح اکرام دختران تا سن 25 سالگی تحت پوشش هستند و پسران تحت حمایت به طور کلی در صورتی که ادامه تحصیل بدهند تا زمانی که در حال درس خواندن اند از حمایت کمیته امداد برخوردار‌ می‌شوند.

صادقی تاکید کرد: در طرح اکرام ما به دنبال خواسته حامی هم هستیم برخی اوقات حامی ای اعلام می کند که می خواهد از کودکان با شرایط ویژه ای حمایت ‌کند سعی می‌کنیم کاملا با حامی هماهنگ باشیم.

وی گفت: در سایت اکرام ما بعد از اینکه حامی در سامانه ثبت نام کرد، می توانند اطلاعات واریزهای خود را و اطلاعات فرزندان تحت حمایت خود را رصد کند و از طرفی اگر خواست فرزند دیگری را هم تحت پوشش قرار بدهد در همان سامانه میتواند ویژگی های مورد نظر خود را وارد کرده و فرزند را تحت حمایت قرار دهد.

امکان واریز جمعی کمک‌های کارمندان وجود دارد

صادقی گفت: در طرح «هر کارمند یک حامی» ساز و کاری در نظر گرفته شده که اگر کارمندان هم بخواهند واریز های حمایتی خود را تجمعی پرداخت کنند در مدل کسر از حقوق این امکان فراهم شود و بر اساس آن شماره کارت، بلافاصله پول به حساب فرزند تحت حمایت خودشان واریز می‌شود.

به گفته صادقی در حال حاضر 19 هزار 948 فرزند تحت حمایت کمیته وجود دارند که 9 هزار و 100 نفر از این تعداد یتیم و 10 هزار و 700 نفرشان محسنین هستند.

صادقی آمار ایتام و محسنین را به تفکیک شمال و جنوب استان هم اعلام کرد.

وی گفت: 4 هزار 870 یتیم در جنوب استان تحت پوشش کمیته امداد هستند و آمار محسنین هم 4 هزار و 94 نفر است و در شمال استان 4 هزار 409 یتیم و 6 هزار فرزند محسنین تحت پوشش هستند.

صادقی تأکید کرد: این آمار دائما در حال تغییر است زیرا برخی پرونده های از تحت حمایت خارج شده و برخی اضافه می شوند و معمولا آمار ثابت نمی‌مانند.

وی گفت: بیشترین آمار ایتام و محسنین ما متعلق به منطقه یک کرمان است که هزار و 286 فرزند تحت پوشش دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55792
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.