اجرای طرح شامع در جنوب استان

رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کرمان گفت:‌ در طرح شامع استعدادهای برتر در بین دانش آموزان محروم عشایری شناسایی می‌شوند.

خبرنگار : نجمه سعیدی 

شرایط زندگی عشایر همیشه خاص است و عشایر استان کرمان هم از این مجموعه استثنا نیستند، با توجه به شکل زندگی عشایر، خدمات آموزشی به دانش آموزان این بخش از جامعه هم باید تحت شرایط ویژه ای ارائه شود.

گاهی مشکلات تحصیل فرزندان عشایر بر دیگر دغدغه‌های همیشگی عشایر اضافه می شود که البته توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد، عشایری که نقش مهمی در اقتصاد و ساختار کشور داشته و البته از بی توجگی گله‌مند هستند.

برای موضوع آموزش عشایر، طرح‌های مختلفی اجرا شده و همچنین در دستور اجرا است که وضعیت تحصیل دانش آموزان عشایری را بهتر می‌کند.

منوچهر امیر تیموری، رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کرمان در اینباره به کرمان نو گفت: برای بررسی میزان بی‌سوادی و جاماندگان از تحصیل در عشایر استان، 6 هزار خانواده عشایر در سراسر استان مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند.

امیر تیموری ضمن یادآوری این موضوع که طرح های آموزشی متنوعی برای عشایر استان برنامه ریزی شده است،گفت: یکی از این طرح‌ها،طرح کتابخانه چمدانی( کچ) است و برای مدارس ابتدایی عشایری اجرا می شود.

وی ادامه داد: چون مدارس ابتدایی عشایر معمولا کم جمعیت و اکثرا در چادر هستند و فضای کافی برای کتابخانه ندارند به همین دلیل یک کیف و به اصطلاح چمدان برای این طرح تهیه شده و داخل هر کیف، 120 جلد کتاب قرار داده می‌شود که در اختیار راهبرهای آموزشی عشایر است.

امیر تیموری افزود: هر هفته این کتابخانه باز شده و کتاب ها در اختیار بچه ها قرار می گیرند و بچه‌ها باید یک هفته کتاب را خوانده و تحویل راهبر بدهند و هفته بعد کتابخانه چمدانی به مدرسه بعدی می رود.

راهبر آموزشی ناظر بر فعالیت مدارس

امیر تیموری در مورد راهبران آموزشی گفت: راهبران آموزشی از بین معلم‌های آموزش دیده و با تجربه انتخاب می شوند و آزمون می‌دهند و از آنها مصاحبه به عمل می‌آیند و جذب آموزش عشایر می‌شوند.

وی ادامه داد: وظیفه راهبر آموزشی ، نظارت بر فعالیت مدارس است و مرتبا از مدارس عشایری بازدید می‌کنند و طرح و برنامه‌هایی که مصوب شده را اجرا و دنبال می کنند و موضوع بروز سازی و توانمندسازی معلمان را هم انجام می‌دهند.

به گفته امیر تیموری، 32 منطقه آموزشی در کرمان وجود دارد که یکی از آنها آموزش و پرورش عشایری است، 33 راهبر آموزشی هم، در 17 شهرستان سطح استان فعال هستند.

رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کرمان ادامه داد:« 500 مدرسه عشایری در سطح استان وجود دارد، 489 مدرسه از این مجموع، مدارس ابتدایی است که راهبران هم بین مدارس تقسیم بندی می‌شوند که وظیفه نظارت و پیگیری طرح و برنامه‌ها برعهده آنها است.»

امیر تیموری گفت: ما برای دانش‌آموزان برتر عشایری هم برنامه ویژه ای داریم، در اداره آموزش و پرورش طرحی به اسم شهاب اجرا می‌شود که برای شناسایی دانش آموزان مستعد و هدایت استعدادهای برتر است.

وی ادامه داد:‌ آموزش عشایری یک طرح دیگری را مشابه طرح شهاب معرفی کرده است به نام شامع و در آن شناسایی استعدادهای برتر در بین دانش آموزان محروم عشایری شناسایی می‌شوند.»

طرح شامع در استان اجرا می‌شود

رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کرمان تاکید کرد: در این طرح ما بچه‌های مستعد را در مراکز متوسطه شناسایی کرده و بعد از طریق خیرین آن‌ها را بورس می‌کنیم که در مرحله اول 32 نفر بورس شده‌اند.

وی ادامه داد: «بورس به این شکل است که یک بسته خدمات آ به آنها می دهیم که شامل خدمات آموزشی، خدمات مالی و خدمات مشاوره ای است، برای خدمات مالی بچه‌ها به صورت ماهیانه یک مبلغی را دریافت می‌کنند که بر اساس شرایط دانش آموز متفاوت است.»

امیر تیموری گفت: «البته ما برای این دانش آموزان پشتیبان مشاور داریم که با دانش آموز در ارتباط است و وضعیت آموزشی، مسایل مالی و خانوادگی دانش آموز را رصد می کند و گزارش می دهد و طبق آن هزینه‌ها پرداخت می شود و به این 32 دانش آموز اضافه هم خواهد شد.

به گفته امیر تیموری اکثرا این 32 دانش آموزان مستعد، اهل مناطق شهرستان بم و جنوب کرمان هستند.»

وی در مورد مشکلات مراکز شبانه روزی عشایری در جنوب کرمان هم گفت: بیشترین مراکز شبانه روزی عشایری در کشور متعلق به آموزش عشایری استان کرمان است و بیشترین مدرسه های عشایری استان هم متعلق به شرق و جنوب استان هستند.

امیر تیموری بیان کرد:‌ اما در شهرستان جیرفت ما مقداری مشکل داریم و آن هم به این علت است که کیفیت مدارس این شهرستان خیلی بالا است و از چند شهرستان اطراف هم می خواهند برای مدرسه به این شهرستان بیایند و متقاضی زیاد است و در نتیجه کمبود احساس می شود که البته با سازمان نوسازی مدارس کشور در حال رایزنی هستیم و قرار است 5 مدرسه شبانه روزی در شهرستان جیرفت را تکمیل کنیم.

254 مدرسه عشایری در جنوب وجود دارد

شاهرخی مدیر کل امور عشایر جنوب کرمان هم در مورد وضعیت آموزش عشایر جنوب به کرمان نو گفت: «در جنوب استان تقریبا آموزش عشایری در وضعیت مطلوب قرار دارد و در شهرستان جیرفت 2 نمایندگی آموزش و پرورش عشایری داریم و در شهرستان عنبرآباد هم یکی و در 5 شهرستان جنوبی هم یک نمایندگی داریم که البته کم است و برای پنج شهرستان جنوبی این نمایندگی به مرکزیت کهنوج است که مدارس عشایری منطقه را مدیریت می‌کند و در مجموع در جنوب استان 4 نمایندگی آموزش و عشایری وجود دارد.

به گفته شاهرخی، در جنوب استان 254 مدرسه عشایری با 5400 دانش آموز فعال هستند.

شاهرخی یادآوری کرد: «برخی از مدارس عشایری در استان در جنوب امکانات بسیاری خوبی دارند و در مجموع کمتر مراجعه کننده ای داریم که شاکی باشند که مدرسه در حوزه آنها نیست، 2 مورد در حوزه عنبرآباد وجود داشت که مشکل حل شد.»

شاهرخی گفت: «آموزش پرورش سیاستش برای کاهش هزینه ها بر تجمیع کردن مدارس است به این صورت که در فاصله‌های زیر 5 کیلومتر مدارس تجمیع می شوند و دانش آموزان از سرویسی استفاده می کنند که هزینه هایش را آموزش و پرورش می پردازد به همین دلیل بسیاری از مشکلات آموزشی عشایر حل شده است.»

مدیریت آموزش عشایری به عهده آموزش و پرورش عشایری است که زیر مجموعه اداره کل آموزش و پرورش استان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55640
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.