تهدید سلامت جیرفتی ها با کاشت «کنوکارپوس»

الهام پی پر – چندسالی است در فضای سبز و خیابان‌های شهر جیرفت درختان کنوکارپوس کشت شدند و هم‌اکنون نیز کاشت این گونه همچنان ادامه دارد.

برخی از محققان و کارشناسان اعتقاد دارند این درخت مضرات زیادی دارد و می‌تواند با آلوده‌کردن هوا از طریق گرده‌های خود بیماری‌هایی نظیرحساسیت ،عروق، ریوی و…را افزایش دهد.

طبق نظر کارشناسان محیط‌زیست کنوکارپوس یک گیاه سمی است و سبب افزایش حشرات موزی می‌شود و برخلاف درختان مثمر که سایه‌ای مطبوع و خنک دارند سایه‌ درختان غیر مثمر که بیشتر از گونه‌های کنوکارپوس، اکالیپتوس و کهور آمریکایی است دارای سایه‌ای گرم و دم هستند.

معصومه ابتکار در یک نشست خبری دوسال قبل گفت: در سال ۹۰ با اولین باران پاییزى ٦ الى٧ هزار نفر از مردم اهواز به خاطر مشکلات تنفسى به بیمارستان مراجعه کردند و این آمار در سال ٩٥ به ٢٨ هزار نفر رسید.

او بر این باور بود که «شهردارى اهواز قبل از سال ٩٠، ١٠٠ هزار اصله از درختى به نام کنوکارپوس را به خاطر زیبایی از یک کشور خارجى وارد کرده که گرده‌هاى این درخت در زمان باران رطوبت را جمع و وارد دستگاه تنفسى مى‌کرد و در نهایت سبب بروز آلرژى و آسم مى‌شد».

پس از مشخص شدن این مساله سریعا این درختان با همکارى شهردارى اهواز هرس شدند. یک فعال محیط‌زیست و مولف کتاب اقتصاد مقاوم‌تر محیط‌سالم‌تر با کاشت درختان‌باثمر گفت: پوشش گیاهی بی‌ثمر نه تنها ثمری برای موجودات زنده اطراف خود ندارند بلکه سبب بروز برخی از اختلالات طبیعی در محیط زندگی انسان‌ها،گیاهان و جانوران می‌شود.

سیده ‌نرجس ‌خاتون ‌مجتهد نجفی اعتقاد دارد: برخلاف تصورات که کاشت هر نوع درختی برای محیط زیست خوب است باید گفت که گیاهان خاصیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی دارند و می‌توانند بر سایر موجودات زنده حتی سایر گیاهان تاثیرات مثبت و منفی داشته باشد که در صورت منفی بودن تاثیرات جبران آنها با هزینه‌های هنگفتی همراه است.

کنوکارپوس سمی وبیماری‌زا است

وی اضافه کرد: سمی بودن گیاهان غیر مثمر یکی دیگر از معایب این قبیل درختان است و هنگامی که توسط حیوانات مصرف شوند سبب مرگ آن حیوان می‌شود و برخی از درختان مانند کنو کارپوس فقط یک گونه جانوری مثل خرس‌کوالا می‌تواند از آن تغذیه کند اما اگر به جای همین درخت بی‌ثمر و بدون سود درخت نارنج و خرما کاشته شود نه تنها انسان‌ها می‌توانند از میوه آن به عنوان یک تغذیه سالم استفاده کنند بلکه جانوران به ویژه پرندگان می‌توانند از میوه آن تغذیه مناسب و مقوی در فصل پاییز و زمستان داشته باشند.

گرده‌افشانی و جابه جا شدن میوه‌های بدون مصرف درختان بی‌ثمر سبب آلودگی هوا می‌شود همچنین برخی از گونه‌های این قبیل گیاهان به طور طبیعی و بدون دخالت انسان دچار آتش‌سوزی شده .

در هوا آلودگی ایجاد می‌کنند اما گرده‌افشانی درختان مثمر بیشتر از طریق دست انجام می‌شود. گازهای منتشر شده از این درخت سبب جلوگیری از تشکیل ابرهای باران‌زا می‌شوند و شیره درختان کنوکارپوس سبب بد طعم شدن مزه عسل کنار می‌شود.»

درختان بومی بهترین گزینه برای جیرفت هستند

یک کارشناس محیط‌زیست به «کاغذوطن» گفت: «درختان کنوکارپوس که جدیدا در خیابان‌ها وبلوارهای شهرجیرفت کشت شده آب زیادی مصرف می‌کنندو میزان اکسیژنی که تولید می‌کند بسیار کم است و ریشه این درختان به حدی رونده و قوی است که می‌تواند به تاسیسات زیرزمینی آب و…آسیب بزند.»

دکترمجید نیک‌نفس افزود: «به جای درختان غیرمثمر بهتر است که درختان مثمر که بتوان از میوه آن استفاده کرد کشت شود افرادغیربومی که وارد شهر می‌شوندبادرختان بومی منطقه روبرو شوند.»

شورای شهر کنوکارپوس را از نظر علمی بررسی خواهد کرد

سخنگوی شورای شهر جیرفت به«کاغذوطن» گفت: «این درختان مزایای خوبی دارد زیرا زود رشد کرده و جلوه خوبی به فضای سبز می‌دهد.»

روح‌الله میرکهنوج افزود: «متاسفانه این درختان غیرمثمر هستندو با توجه به گرده‌ای که از خود پراکنده می‌کند حتی پرندگان به سمت آن نمی‌آیند، از سویی به دلیل مصرف کم‌آب جزو درختان مقاوم ما است و میزان آبیاری آن نسبت به دیگر درختانی که داریم کمتر است و درمقابل گرمای جیرفت مقاومت زیادی داردهرچند عیوبی هم دارد از جمله اینکه ریشه‌های این درخت می‌تواند به تاسیسات زیربنایی شهر آسیب بزند اما تاکنون موردی مشاهده نشده است.»

وی تصریح کرد: «اکالیپتوس در مقابل باد مقاوم نیست و ترد و شکننده است و قبلا با وزش باد درختان بر روی خودروها می‌شکستند، اما درخت کنوکارپوس را نه تایید می‌کنم و نه رد.» میرکهنوج با بیان اینکه فضای سبز باید تلفیقی باشد افزود: «به زودی جلسه‌ای در شورای شهر تحت عنوان کارگروه کشاورزی با حضور تعدادی از مهندسان کشاورزی تشکیل می‌دهیم تا از نظر علمی این درخت را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.»
میرکهنوج در پاسخ به این گفته «کاغذوطن»مبنی براینکه این درخت باعث افزایش آلرژیِ و بیماری‌‍‌های نظیر عروقی،عفونت و سرطان ریه می‌شود، گفت: «من در شورای پژوهش کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت حضور داشتم و در جیرفت گزارشی مبنی بر افزایش این بیماری‌ها نداشته‌ایم.» وی با اشاره به اینکه ذخیره نهالستانی برای کنوکارپوس نداریم افزود:«این طرح قبلا در دزفول اجرا شده و هیچ گزارشی در طی این سال‌ها مبنی بر مضر بودن این درخت به شورای شهر ارسال نشده است.» / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19954
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.