خشونت خانگی گریبان سالمندان را هم گرفت

آمار بهزیستی گویای این مسئله است که از هر سه نفر یک نفر دچار اختلال روانی است و کرمانی که پیش از این از کودک آزاری رنج می‌برد، حالا سالمند آزاری را هم در کنار خود جای داده.

حجم خشومنت در جامعه رو به افزایش است، این را می‌شود در شمار ویدیوهای وایرال شده در فضای اجتماعی دید.

آمار بهزیستی گویای این مسئله است که از هر سه نفر یک نفر دچار اختلال روانی است و کرمانی که پیش از این از کودک آزاری رنج می‌برد حالا سالمند آزاری را هم در کنار خود جای داده.

آمار آسیب‌های اجتماعی بالاست و مدیرکل بهزیستی استان هم ان را تایید می‌کند.

عباس صادق زاده البته در نشست خبری خود از ارائه اعداد و ارقام خودداری می‌کند و به همین نکته بسنده می‌کند که شرق و جنوب استان وضعیت بدتری نسبت به باقی استان دارند.

مسئله ای که از دید صادق زاده یک پایش به اعتیاد بیشتر در این مناطق بر می‌گردد و پای دیگرش به فقر.

شمار خشونت در شرق و جنوب کرمان بیشتر از سایر مناطق است.

مناطقی که به گفته جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی بیش از 50 درصد مردمانش زیر خط فقر هستند.

اقتصاد و مسائل اجتماعی به هم گره خورده و حالا با استقرار کرونا، اقتصاد خانوار وارد گرداب شده و فقر و خشونت را به دنبال خود کشانده است.
اکنون مراکز حمایتی بهزیستی در کنار تماس‌های کودک آزاری، شاهد همسرآزاری و سالمند آزاری هم هستند.

صادق زاده می‌گوید در جامعه فعلی از هر سه نفر یک نفر دچار یک نوع اختلال روانی است.

به عبارت ساده‌تر درون هر خانواده یک فرد بیماری است که بدون حمایت رها شده و گاهی همین فرد بیمار سرپرست خانواری است که باید با وجود مسائل اقتصادی چرخ زندگی را بچرخاند.

مشکلات اقتصادی جرقه خشونت

صادق زاده معتقد است که ریشه بروز خشونت نداشتن مهارت زندگی است و اقتصاد جرقه این آتش است:«وقتی در جامعه آموزش مهارت‌های زندگی را نداشته باشیم، نتیجه آن نداشتن تحمل، تاب آوری و خشونت است.»

او مدعی است که کنترل این حجم از مسائل کار یک دستگاه نیست اما تمام فشار روی بهزیستی است: «ما بیش از وظیفه خود کارهایی در این زمینه انجام دادیم، چند مرکز آموزش دائمی مهارت‌های زندگی در کرمان راه‌اندازی کردیم که حتی بودجه و ردیف اعتباریش را هم نداشتیم اما متاسفانه با شیوع کرونا کار مراکز متوقف شده است.»

خشونت علیه کودکان و سالمندان رو به افزایش است

رتبه اول خشونت، خشونت علیه زنان و کودکان است و حالا بهزیستی معتقد است که کنترل آن نیازمند همراهی تمامی دستگاه‌هاست:«به کرات شاهد گزارش‌هایی در مورد خشونت علیه زنان، کودکان و سالمندان هستیم و باید با ساز و کار وسیع و مداخلات این قضیه را مدیریت کنیم.برای همین هم به همه ادارات و بنگاه‌های اقتصادی اعلام آمادگی کردیم تا آموزش‌ها و مشاوره‌هایی در خصوص مهارت‌های زندگی داشته باشیم.»

مسائل اجتماعی دغدغه دولت بعد باشد

او معتقد است که مسائل اجتماعی باید دغدغه اولیه دولت بعدی باشد :«امیدواریم با استقرار دولت جدید به مسائل اجتماعی توجه جدی تری شود چرا که در غیر این صورت موفقیت زیادی در سایر عرصه‌ها نخواهیم داشت.»

صادق‌زاده با بیان اینکه خلاء بزرگ ما در مسائل اجتماعی، نداشتن برنامه منسجم و علمی است، اضافه کرد: «باید سیاست گذاری اجتماعی و دغدغه مندی اجتماعی را در مسئولان نهادینه کنیم و مسئولان بپذیرند اگر به مسائل جامعه بی توجه باشند، حتی توجه به مسائل اقتصادی و توسعه ای، ابتر خواهد بود.»

با شروع سال برای کنترل بیماری کرونا و همین طور کاهش آسیب‌های همچون دزدی و خشونت قریب به هزار معتاد از سطح شهر جمع آوری شدند.

افرادی که همگی در سه کمپ ماده 16 که سر جمع ظرفیتش 400 نفر نیست، نگهداری شدند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان در پاسخ به پرسش خبرنگار «کرمان نو در خصوص هزینه نگهداری هر سال این افراد و بازدهی این شیوه ترک اعتیاد گفت: «در بحث معتادین متجاهر در ارائه برنامه مشکل داریم و برای همین هم این چرخه باطل اتفاق می‌افتد و تا زمانی که چرخه حمایت‌های پس از خروج را توسط همه دستگاه‌ها ایجاد نکنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»

او البته مدعی ایست که عملکرد این مراکز در سال گذشته بهتر بوده و زمان ماندگاری افراد در مراکز بیشتر شده است.

5 و نیم میلیارد برای ترک اعتیاد معتادان متجاهر

به گفته صادق زاده سال گذشته قریب به ۳۰۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح شهر جمع آوری شدند و اعتباری بالغ بر ۵ و نیم میلیارد تومان برای این افراد هزینه شده.

بخش عمده‌ای از وقت این نشست به خشونت اجتماعی پرداخته شد اما در کنار آن اما به موضوعاتی همچون کودکان خیابانی، طرح جدید مجلس برای حذف غربالگری، تقاضای فرزد خواندگی هم پرداخته شد.

پولی که کودک از خیابان در می‌آورد بیشتر از رقم حمایتی بهزیستی است

کرمان همه ساعات روز شاهد کودکان کار است.

افرادی که یا تکدی گری می‌کنند و یا به مشاغل کاذب مشغولند.

صادق زاده اما معتقد است بخشی از مشکل به حس دلسوزی و ترحم مردم به کودکان کار بر می‌گردد: «مردم از روی حس دلسوزی و ترحم به کودکان کار و خیابانی رقمی می‌دهند که سرجمع این رقم سیاست های ما را به باد می دهد. وقتی کودکی روزی ۲۰۰ هزار تومان سرچهارراه در می آورد ترجیح می دهد به هر دلیلی به این جاها بیاید و در مراکز ما با روزی ۲۰ هزار تومان ماندگاری نداشته باشد.«

او معتقد است برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید همه دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند و مردم ترحم را کنار گذاشته و کمک‌های خود را به سازوکارهای درست ارائه بدهند.

هزارو 800نفر پشت نوبت فرزند خواندگی

به گفته صادق زاده بالغ بر ۱۸۰۰ زوج پشت نوبت فرزندخواندگی هستند اما بیشترین تعداد کودکان مراکز بیش از ۷۰ نفر نیست.

او معتقد است که بهزیستی مانعی برای فرزندخواندگی نتراشیده و آنچه این صف را طولانی کرده تعداد بالای درخواست‌هاست.

حذف غربالگری تحمیل هزینه به جامعه است

مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین درباره طرح مجلس مبنی بر حذف غربالگری گفت:«اقدام مجلس در حذف غربالگری اقدام پر ریسکی بود که نه بیشتر از این که منجر به رشد جمعیت شود هزینه هایی به جامعه تحمیل می‌کند.»

. بررسی های این سازمان نشان می‌دهد که نگهداری یک معلول ایزوله شدید ماهیانه ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=74143
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.