داستان برج‌هایی که به‌جای ساخت پارکینگ نقدی حساب می‌کنند

در ساعاتی از شبانه‌روز اگر قصد رفتن به اطراف میدان آزادی شهر کرمان را داشته باشید باید پی ساعت‌ها ماندن در ترافیک را به تن بمالید.
یکی از مسایلی که موجب افزایش بار ترافیکی در این محدوده شده است را شاید بتوان اجرای ساختمان‌های چندطبقه تجاری و پزشکانی دانست که بدون پارکینگ در این محدوده به بهره‌برداری رسیده‌اند.
دو تا از این پروژه‌ها را که در محدوده میدان آزادی و خیابان‌های منتهی به آن است را به‌صورت تصادفی انتخاب کردیم.
متولی هر دو پروژه شرکت ایرانیان اطلس است.
یکی از این پروژه‌ها برج اطلس است که بیش از دو سال از بهره‌برداری آن می گذرد و پارکینگی در نزدیکی آن وجود ندارد. این ساختمان تجاری نبش کوچه 8 شریعتی که یکی از نقاط پرترافیک شهری است احداث‌شده.
پروژه دوم، پروژه اطلس کلینیک است که قرار است با سه طبقه تجاری و هفت‌طبقه پزشکی به بهره‌برداری برسد. این پروژه در خیابان استقلال، نبش پروین اعتصامی غربی در حال اجرا است. در محل اجرای این پروژه هم طبقه‌ای برای پارکینگ در نظر گرفته نشده.
به گفته محمدجواد کامیاب عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرمان به «کرمان نو» همه مالکین موظف‌اند هر واحدی که می‌سازند نسبت به تامین پارکینگ اقدام کنند و درصورتی‌که امکان ساخت پارکینگ ندارند باید آن را خریداری کنند و یا در شعاع 150 متری پروژه پارکینگ را احداث کنند.
در پی این گفته کامیاب با قربانی مدیر روابط عمومی شرکت ایرانیان اطلس تماس گرفتیم.
او گفت که پارکینگ برج اطلس جنب پروژه در حال اجرا است. همچنین برای پروژه اطلس کلینیک هم پارکینگی در محدوده پروژه در نظر گرفته‌شده است.
درحالی‌که مدیر روابط عمومی شرکت ایرانیان اطلس می‌گوید در نزدیکی برج اطلس عملیات اجرای پارکینگ در حال انجام است که از بهره‌برداری این پروژه بیش از 2 سال می‌گذرد.
در پی این موضوع با معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه 3 کرمان تماس گرفتیم.
قطب‌الدینی در خصوص این دو پروژه به «کرمان نو» گفت:

زمان اجرای عملیات ساخت پروژه برج اطلس به دلیل نبود فضای کافی و عدم توانایی مجری طرح در ایجاد پارکینگ در آن محدوده طبق توافقنامه‌ای میان شهرداری و مجری این پروژه هزینه ساخت 135 پارکینگ به شهرداری پرداخت شد.
مجری طرح اطلس کلینیک نیز یک زمین را در محدوده چهارراه خواجو برای احداث پارکینگ خریداری کرده و تا زمان احداث پارکینگ، پایان کار پروژه اطلس کلینیک داده نخواهد شد.

برای مشخص شدن سرنوشت پولی که شرکت ایرانیان اطلس به شهرداری کرمان برای ساخت 135 پارکینگ در محدوده پروژه برج اطلس داده، با شهردار منطقه 3 کرمان تماس گرفتیم.
رامین امیر مداح در این خصوص گفت:

نظر شهرداری این است که مجریان طرح‌ها خودشان پارکینگ را اجرا کنند.
گاها دیده می‌شود به دلیل اینکه ساخت پارکینگ در محدوده اجرای پروژه برای مجری صرفه اقتصادی ندارد و یا زمین محل پروژه مشکلاتی دارد، هزینه احداث پارکینگ به‌حساب شهرداری ریخته می‌شود.شهرداری هیچ زمانی برای گرفتن پول پارکینگ به جای احداث آن پیشقدم نمی شود.

به دلیل اینکه حساب مالی پارکینگ‌ها متفاوت از دیگر حساب‌های مالی شهرداری است ما هیچ‌وقت اجازه استفاده پول پارکینگ را در محل دیگری نداریم. بنابراین پولی که بابت احداث 135 پارکینگ در این محدوده به شهرداری داده‌شده در جای دیگری هم‌خرج نشده.
در حال حاضر دو پارکینگ 69 و 73 واحدی در محدوده برج اطلس با مشارکت بخش خصوصی در مرحله اجرا است.
بنابراین نیازی به ورود شهرداری برای ساخت پارکینگ در این محدوده فعلا دیده نمی‌شود.

گرفتن پول پارکینگ از مجری طرح ها راه را برای فرار این مالکان از ساخت پارکینگی که ممکن است برای آنها صرفه اقتصادی نداشته باشد فراهم می کند و در مواردی از جمله مورد بررسی شده ممکن است ساخت پارکینگ در محل پروژه چند سالی عقب بیافتد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20046
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.