دوران طلایی میراث فرهنگی کرمان در دولت یازدهم

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی در دیدار با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت که استان کرمان در دولت یازدهم، طلایی ترین دوران در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تجربه کرده است.

وی افزود که در دولت دکتر روحانی ورود گردشگران خارجی به استان کرمان پنج برابر شده است اما هنوز باید افزایش یابد.

رزم حسینی ادامه داد که بیش از 27 اثر فرهنگی با استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی بازسازی شده و یا در دست بازسازی است. بازسازی و مرمت خانه حاج آقا علی رفسنجان با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی، مرمت ساختمان کنسولگری انگلیس، بازسازی باغ فتح آباد، بازسازی باغ بیرم آباد، احیای مدرسه حیاتیه، بازسازی حمام باغ للـه، آغاز مرمت قلاع دختر و اردشیر و بازسازی میدان مشتاقیه از جمله اقدامات انجام شده در استان کرمان است.

وی در ادامه الگوی اقتصاد مقاومتی استان کرمان را تشریح و به توسعه استان با مدیریت شرکت های خصوصی و غیردولتی اشاره و بیان کرد که این طرح را در قلعه گنج با حمایت وزیر کشور و سایر وزرا آغاز کردیم و اکنون با بسط و توسعه این الگو، با 22 موسسه، به عنوان معین های اقتصادی این کار را دنبال می کنیم.

استاندار گفته در مسیر توسعه، تنها توسعه اقتصادی مد نظر نبوده و به عنوان مثال در شهرستان قلعه گنج با اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، توسعه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، بهداشتی، امنیتی و غیره نیز به خوبی مشاهده می شود.

وی در ادامه از پروژه پارک ملی خبر در استان کرمان به عنوان منحصر به فرد ترین پروژه زیست محیطی ایران و خاورمیانه یاد کرد و گفت که توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی در این مکان تجربه های غنی زیادی خواهند داشت.

رزم حسینی افزود که برای اجرایی کردن پروژه ملی خبر، به عنوان یک طرح جامع بین المللی، چهار سال زمان صرف شده که این موضوع نشان دهنده وجود بروکراسی اداری در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه بروکراسی نحس اداری مانعی در مسیر توسعه است گفت که عقل و خرد گرایی در دولت دکتر روحانی رشد کرد و اتفاقات خوبی در این چارچوب رخ داد و دولت در ادامه کار باید اختیارات مرکز را بیش از پیش واگذار کند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان حذف بروکراسی اداری و تمرکز گرایی را از افتخارات دولت برشمرد و افزود که بیشترین مالیات را بعد از استان تهران، استان کرمان به دولت مرکزی پرداخت می کند و در عین حال با دادن اختیارات به استان، می توان در عین کمک به مرکز به صورت خودکفا توسعه اقتصادی را پیش ببرد که به عنوان مثال با واگذاری اختیارات توسط وزیر بهداشت 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی در این استان در دست ساخت است.

استاندار کرمان یادآور شد که مرمت و بازسازی کاروانسرای گنجعلیخان نیز در گیر مسائل اداری و قضایی بود که با تلاش دولت، این مشکلات رفع و بازسازی آن نیز آغاز شده است.

وی از پروژه شترگلو نیز صحبت به میان آورد و تاکید کرد که این پروژه نیز چندین مرحله به مزایده گذاشته شده اما به دلیل قیمت بالا کسی خواستار آن نشد لذا خواستار واگذاری آن به بخش خصوصی هستیم.

رزم حسینی با اشاره به احیای صنعت فرش کرمان نیز گفته با قرارداد عتبات عالیات صدور فرش کرمان رونق ویژه ای گرفته است.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان کرمان از قلعه دختر و قلعه اردشیر به عنوان هویت تاریخی شهر کرمان یاد کرد و افزود که بازسازی قبه سبز کرمان نیز به عنوان پژوهشکده باستان شناسی آغاز شده که با توجه به محدودیت منابع مالی، نیاز به نگاه ویژه سازمان میراث فرهنگی داریم.

وی از تمدن حوزه هلیل رود نیز یاد کرد و گفت که افزایش اعتبارات و گسترش کاوش و مرمت در حوزه کنار صندل نیز ضروری است.

رزم حسینی از برگزاری کنفرانس جهانی برای این حوزه تمدنی در آینده نزدیک خبر داد و خواستار مشارکت سازمان میراث فرهنگی در برگزاری این کنفرانس شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14081
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.