رنج ورزش بانوان بمی از نبود حمایت و کمبود امکانات

کرمان نو- ورزش بانوان بم هرچند تاکنون پله‌های ترقی را بویژه در برخی رشته‌ها به صورت حرفه‌ای طی کرده است اما همچنان موانع و مشکلات متعددی برای توسعه پیش رو دارد.در این میان مسئولان و ورزشکاران برای تحقق اهداف در این حوزه، حمایت بیشتر از بانوان، تخصیص اعتبار کافی و تغییر نگرش فرهنگ جامعه را از جمله راهکارهای عملی می‌دانند.

به گزارش کرمان نو مشکلات مربوط به ورزش بانوان در شهرستان بم در دو بخش قابل بررسی است؛ یکی بحث ورزش حرفه ای و الزامات آن و دیگر ورزش همگانی و ترویج فرهنگ ورزش بین بانوان ساکن در شهرستان که هم ارتباط مستقیم با نگرش مردم و خانواده دارد و هم با کمبود امکانات و فضاهای ورزشی همراه است.

درحالی که برخی تیم های ورزشی بانوان تیم داری می کنند و در عرصه های لیگ برتری کشور نیز خوش درخشیده اند اما از نظرگاه های دیگر، در بدیهی ترین امکانات اولیه و فضاهای ورزشی نیز کمبودها حتی مثل پارک بانوان که افتتاح شده هم بسیار زیاد و مشهود است.

مشکلات حتی در پارک بانوان

درحالی از توسعه ورزش نزد بانوان صحبت می شود که فارغ از حرف و حدیث ها و مشکلات مربوط به ورزشکاران حرفه ای بانو در بم، در بدیهی ترین مسائل مربوط به ورزش همگانی بانوان هم مشکلاتی وجود دارد.

صرفنظر از نگرش ها نسبت به فعالیت های ورزشی بانوان که هنوز در برخی اقشار و خانواده ها وجود دارد، مشکلات مربوط به ساختارهای اداری و ورزشی نیز به چشم می خورد.

به گزارش کرمان نو پارک بانوان در بم توسط شورای اسلامی و شهرداری بم احداث و فاز اول آن اسفند سال گذشته افتتاح شده اما در همین پارک هم بانوان با مشکلاتی روبه رو می شوند؛ از جمله مشکلاتی که مراجعان به این پارک اشاره می کنند اینکه به طور مثال اگر بخواهند حتی موسیقی مجاز هم برای انجام برخی حرکات ورزشی پخش کنند از این کار جلوگیری به عمل می آید و می‌گویند بانوان نباید موسیقی گوش دهند.

برخی اهالی می گویند: حتی استقرارنداشتن یک نگهبانی مقابل در بیرونی پارک مشکل آفرین شده و کمترین امنیت هم برای پارک درنظر گرفته نشده است به همین دلیل برخی از خانواده‌ها زمانی که می‌بینند پارک نگهبان ندارد از ورود فرزندانشان به پارک خودداری می‌کنند.

محمدی یکی از بانوان بمی درباره ورزش بانوان می گوید: در شهرستان بم پارک بانوانی راه اندازی شده است اما در همین پارک هم بانوان با مشکلاتی روبه رو می شوند که خود نشان از مشکلات عمیق تر است؛ آن هم نوع نگرش به ورزش بانوان.

وی افزود: به طور مثال اگر بخواهیم حتی موسیقی مجاز هم برای انجام برخی حرکات ورزشی پخش کنیم از این کار جلوگیری به عمل می آید و می‌گویند بانوان نباید موسیقی گوش دهند.

محمدی حتی نبود یک نگهبانی را مشکل آفرین دانست و ادامه داد: کمترین امنیت هم برای پارک درنظر گرفته نشده است.

مشکل ورزش بانوان فرهنگ جامعه است

اما صرفنظر از کلیت موضوع ورزش بانوان در شهرستان بم، مسائل مربوط به ورزش های قهرمانی این قشر از جامعه هم ادامه دارد.

ماریا شهامت مربی نینجا و رشته اُ اسپرت درباره ورزش بانوان می گوید در این رشته چهار دوره دختران من نایب قهرمان کشور شدند و در سال ۹۰ نیز عنوان بهترین بازیکن در مسابقات کشوری را کسب کردند.

وی یکی از مشکلات اصلی روی نیاوردن بانوان به ورزش را فرهنگ جامعه دانست و بیان کرد: متاسفانه هنوز برخی خانواده ها همیشه تمام وقتشان را برای فرزندان پسر خود می‌گذارند و فکر می‌کنند پسرها باید به سمت ورزش بروند.

شهامت تاکید کرد: دربحث ورزش بانوان کمترین حمایت ها صورت می‌گیرد و حتی برای مسابقات نیز حمایت نمی‌شوند به طوری که اگر بخواهیم با مینی بوس هم برای شرکت در مسابقات برویم کسی هزینه رفت و آمد را قبول نمی کند، بنابراین ورزشکاران منصرف می شوند.

مشکل تمرکزگرایی فضاهای ورزشی در یک منطقه

در ادامه خانم عسکری مربی تنیس روی میز بم نیز گفت: در بحث ورزش بانوان متاسفانه جایگاه خاصی برای بانوان در محله های سطح شهر وجود ندارد و زمانی تمرکزگرایی در یک منطقه از شهر باشد مشکلات رفت و آمد برای بانوان به وجود می آید.

وی افزود: با توجه به اینکه بانوان مسئولیت خانواده را برعهده دارند در نتیجه ترجیح می دهند به مکان ها و سالن های ورزشی محله زندگی خودشان برای ورزش مراجعه کنند و در صورت نبود این مکان ها در محله ها به سمت ورزش نمی روند.

به گفته این ورزشکار زمانی که اداره ورزش و جوانان بم ورزش را محله محور کرد استقبال بانوان آن محله نیز بسیار زیاد بود.

عسکری درباره رشته تنیس روی میز نیز بیان کرد: این رشته ورزشی بسیار پرهزینه است اما با وجود این بسیاری از بازیکنان ما در لیگ کشوری شرکت و مقام کشوری هم کسب کرده اند؛ حتی برخی بازیکنان ما در سال های قبل عضو تیم ملی تنیس روی میز بودند.

ضرورت سرمایه گذاری در ورزش بانوان

در ادامه سرمربی تیم فوتبال بانوان بم گفت: در بخش فوتبال و فوتسال بانوان بسیار خوب استقبال می کنند؛ اکنون نیز آکادمی در بم وجود دارد که بیش از ۱۰۰ نفر دختر بمی در آنجا فعالیت دارند.

مرضیه جعفری اظهارداشت: مادران نقش مهمی در ایجاد سلامت و شادابی خانواده برعهده دارند و این سلامتی در نهایت به جامعه انتقال داده می‌شود برای همین بیشتر کشورها از دیرباز برای توسعه ورزش بانوان برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند و امکانات خوبی در اختیار جامعه بانوان ورزشکار قرار داده اند.

به گفته او در کشور ما هم در سال‌های اخیر ورزش بانوان پیشرفت‌های خوبی داشته است به طوری که شاهد حضور بانوان همگام و همراه با آقایان ورزشکار در عرصه‌های مختلف ورزشی هستیم.

توسعه زیرساخت های ورزش بانوان

سرمربی تیم خاتون بم می گوید البته باید زیر ساخت‌های ورزش بانوان بیشتر توسعه یابد و مکان‌های اختصاصی بیشتری برای ورزش بانوان در نظر گرفته شود زیرا استقبال بانوان در چند سال اخیر در ورزش خوب بوده و همچنان در حال افزایش است.

به گفته او یکی از دلایلی که بانوان بمی به فوتبال روی آورده اند حضور اسپانسر برای تیم فوتبال خاتون بم است که حمایت های زیادی از تیم فوتبال شکل می گیرد و در نتیجه در استقبال ورزشکاران به آن هم تاثیرات را مشاهده می کنیم.

این مربی فوتبال افزود: باید از لحاظ فرهنگی هم برای ورود بانوان به امر ورزش برنامه ریزی داشته باشیم و خانواده ها بدانند که فرزندان دختر آنان به جز درس خواندن به ورزش هم نیاز دارند.

جعفری اظهارداشت:زمانی که یک دختر به ورزش ورود می کند در آینده سلامت خانواده را نیز تضمین می کند زیرا زمانی که یک مادر از لحاظ روحی در سلامت کامل به سر ببرد قطعا خانواده سالمی به جامعه تحویل خواهد داد.

او توضیح داد: یک سری ورزش ها در بم متاسفانه از لحاظ حمایت و اسپانسری بسیار ضعیف هستند به همین دلیل زمانی ورزشکار می بیند که نتیجه این ورزش پایان خوبی ندارد و نمی تواند در بیشتر مسابقات به لحاظ نبود اسپانسر ورود کند از همان ابتدا دلسرد می شود و ادامه نمی دهد.

مشکلات مالی بانوان در ورزش حرفه ای

به گفته او درست است که ورزش برای سلامت مفید است اما در بحث حرفه ای هم باید نتیجه خوبی جلو ورزشکارها باشد و حتی بتوانند از ورزش کسب درآمد داشته باشند.

مربی تیم فوتبال بانوان بم می گوید بیشتر ورزش های بانوان از لحاظ حرفه ای درآمدزا نیستند و حتی برای اعزام هم با مشکلات مالی مواجه می شوند.

جعفری درباره مشکلاتی که خودش به عنوان یک بانوی ورزشکار با آن مواجه بوده می گوید: با توجه به اینکه در خانواده فوتبالی بودم سال ۷۶ فعالیتم را در زمینه فوتبال شروع کردم و زمانی فوتسال بانوان آمد بتنهایی ۶ ماه از سال را فقط با یک بازیکن تمرین می کردم.

او تاکید کرد: چندین سال طول کشید تا بازیکنان جمع شوند اما متاسفانه در زلزله سال ۸۲ تمام بازیکنانم از دست رفتند و مجدد بدون هیچ اسپانسری کارم را شروع کردم.

مربی تیم فوتبال بانوان بم اظهارداشت:عشق و علاقه ام به ورزش بسیار مهم بود که توانستم تیمی را تشکیل دهم که بتوانند در سطح کشوری مقام بیاورند و لبخند را بر لبان شهروندان بم بنشانند.

بانوان ورزشکار بمی تیم‌داری می کنند

رییس اداره ورزش و جوانان بم نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: بانوان ورزشکار بمی در بیشتر رشته های ورزشی از جمله والیبال، بسکتبال، فوتسال، تکواندو، فوتبال، کاراته، کنگ فو، دومیدانی و ورزش های همگانی در حال فعالیت هستند.

محمد ترکان افزود: البته برخی رشته های ورزشی از جمله شنا به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند و هنوز شروع به فعالیت نکردند.

به گفته او بانوان ورزشکار بمی تیمداری هم می کنند به طور مثال تیم بسکتبال بانوان ما حتی مقام های کشوری هم کسب کرده و در حال پیگیری برای حضور این تیم برای لیگ ۲ کشور نیز هستیم.

رییس اداره ورزش و جوانان بم بیان کرد:تیم فوتبال خاتون بم که هفت دوره قهرمان لیگ برتر کشور بوده و همچنین تیم فوتسال بانوان بم نیز با کسب مقام استانی و همچنین عنوان نایب قهرمانی تیم فوتبال ساحلی بانوان در لیگ یک کشور از جمله قهرمانی ها و افتخارات بانوان ما هستند.

ترکان اظهارداشت:در بیشتر رشته های ورزشی بانوان بمی توانسته اند مقام های استانی کسب کنند و حتی در رشته کوهنوردی ۲ باشگاه مختص بانوان در شهرستان بم در حال فعالیت هستند.

به گفته او بانوان بمی در ورزش های همگانی نیز مقام های استانی کسب کرده اند و فعالیت دارند.

او افزود: متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده ورزش توقف پیدا کرد و این باعث شد ضربه بزرگی بخورد که با فروکش کردن این ویروس سعی داریم با برگزاری مسابقات محلی و استانی به گونه ای فعالیت رشته های ورزشی را مجدد شروع کنیم.

IMG 20220206 131030

فضاهای ورزشی مختص بانوان در بم وجود ندارد

رییس اداره ورزش جوانان بم درباره دغدغه و مشکلات ورزش بانوان گفت: مشکلاتی که در حوزه آقایان وجود دارد در حوزه ورزش بانوان نیز وجود دارد به طور مثال کمبود فضاهای ورزشی خاص بانوان که در همه جای کشور با آن درگیر هستند.

او می گوید: ما فضای ورزشی مختص بانوان در شهرستان بم نداریم ولی مشکلی نیز در استفاده بانوان از فضاهای ورزشی موجود شهرستان وجود ندارد و کمبودی در بحث سالن های ورزشی در بم احساس نمی شود.

به گفته ترکان باشگاه های ورزشی مختص بانوان در سطح شهرستان دایر هستند و بانوان می توانند از این باشگاه ها استفاده کنند.

بانوان از محدودیت بیشتری نسبت به آقایان برخوردارند

رییس اداره ورزش و جوانان بم در پاسخ به اینکه چرا بانوان در بحث ورزش کمتر ورود می کنند گفت: ساختار فرهنگی ورزش ما به گونه ای است که ابتکار عمل آقایان در بحث ورزش با توجه به شرایط جامعه نسبت به بانوان بیشتر است.

ترکان تصریح کرد: بانوان از محدودیت بیشتری نسبت به آقایان برخوردار هستند و این موضوع خاص ورزش نیست و شامل تمامی حوزه ها می شود.

به گفته او بانوان حتما باید در فضاهای خاصی تمرین های ورزشی خود را انجام دهند و نبود این فضاها باعث می شود رغبت بانوان به ورزش کمتر شود.

این مسئول درباره اینکه آیا حجاب برای ورزش محدودیت می آورد یا خیر می گوید: حجاب محدودیت نیست چرا که تیم فوتبال بانوان ما با حجاب کامل در حال رقابت است و توانسته اندجایگاه بسیار خوبی را در سطح کشور به دست بیاورد.

ترکان می گوید برای برگزاری مسابقات بانوان باید شرایط خاصی مانند عرف و شرع در نظر گرفته شود که این شرایط و محدودیت ها در مسابقات آقایان در نظر گرفته نمی شود که البته این جزو ساختار فرهنگی ماست و باید طبق آن فعالیت داشته باشیم.

رییس اداره ورزش و جوانان بم خاطرنشان کرد: شاید در سال های گذشته یکسری مشکلات وجود داشت اما در زمان حاضر  بانوان بمی در هر رشته ورزشی که بخواهند فعالیت کنند براحتی می توانند ورود داشته باشند.

سرانه فضاهای ورزشی پایین تر در بم

به گزارش کرمان نو بحث بر سر امکانات ورزشی در حالی است که سرانه فضای ورزشی در بم پایین تر از استاندارد کشوری است؛ براساس گزارش ها استاندارد سرانه فضاهای ورزشی کشور زیر نظر وزارت ورزش ۷۸ صدم درصد و با توجه به فضاهای دیگر سازمان ها ۱.۲ دهم است؛ حال آنکه  سرانه ورزشی در شهرستان بم ۳۷ صدم درصد و از سرانه استاندارد کشوری پایین تر است که می طلبد هم متولیان دولتی و هم بخش خصوصی فعال در منطقه در این زمینه نیز با تکیه بر مسئولیت های اجتماعی بیشتر از گذشته فعالیت کنند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=84757
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.